מהשנה הבאה: איסור קורקינטים בפירנצה
עיריית פירנצה שבאיטליה הודיעה כי מ־1 באפריל 2026 תיאסר הפעילות של קורקינטים שיתופיים במרחב הציבורי הן בכבישים והן במדרכות. לפי סוכנות הידיעות ANSA, העיר לא תחדש את ההסכמים עם המפעילות הקיימות, מה שיגרום לסיום מלא של השירות בעיר.
פירנצה נחשבת לאחת הערים הפופולריות לתיירים בעולם, עם מיליוני מבקרים בשנה. הרחובות ההיסטוריים, הצרים והצפופים, בעיקר במרכז העיר, נהפכו בשנים האחרונות לאזור פקוק שבו קורקינטים שיתופיים השתלבו במרחב אך גם יצרו לא מעט בעיות.
החוק האיטלקי מחייב כל רוכב קורקינט לחבוש קסדה, אך למעשה בלתי אפשרי כמעט לאכוף זאת. בעירייה מציינים שהקורקינטים מושכרים ללא אופציה של קסדה, ואין דרך טכנולוגית יעילה לוודא שהמשתמש חובש אחת לאורך הנסיעה.
הבעיות אינן רק בטיחותיות. תושבים רבים התלוננו על קורקינטים זרוקים ברחובות הצרים, כאלה שנופלים על הולכי רגל, חוסמים גישות לבניינים ופוגעים בנגישות לתיירים מבוגרים.
הפתרון השיתופי נהפך בשנים האחרונות למועדף על צעירים ומבקרים שהשתמשו בקורקינטים כדי לעבור במהירות בין אתרים היסטוריים. כעת הם ייאלצו לחפש חלופות. אחת האופציות היא מערך אופניים שיתופיים שהעיר מתכננת להרחיב.
פחות קורקינטים, יותר בקרה
פירנצה לא שוללת חזרה עתידית של קורקינטים, אך רק אם רשויות העיר והאחראים על התחבורה יצליחו למלא מספר דרישות ותנאים. חשוב לשלב טכנולוגיות אכיפה שמוודאות חבישת קסדה, להקים תשתית ניטור חניה ולהגדיר רגולציה מחמירה יותר למפעילים. יש למצוא פתרון שימנע רכיבה על מדרכות. בד־בבד העירייה משקיעה בהרחבת צי האופניים השיתופיים ומפתחת פתרונות תחבורה ירוקה שאינם מציפים את הרחובות הפנימיים.
פירנצה היא לא העיר היחידה שמתמודדת עם בעיית קורקינטים. ערים רבות באירופה כבר הגבילו או אסרו לחלוטין כניסה של קורקינטים שיתופיים. פריז למשל אסרה ב־2023 על כל שירותי רכיבה העירוניים לאחר סדרת תאונות וריבוי תלונות. מדריד צמצמה את האזורים המותרים לרכיבה. רשויות גלזנקירכן שבגרמניה הלכו רחוק יותר והוציאו את הכלים הדו־גלגליים להשכרה מתחומי העיר לצמיתות. בכל המקרים, שילוב של בעיות בטיחות, חניה בעייתית וקשיי אכיפה היו הרקע לקבלת ההחלטות.
המהלך של פירנצה מסמן כיוון ברור: צמצום עומס במרחב הציבורי, שיפור בטיחות והעדפת פתרונות שיתופיים שניתנים לשליטה ובקרה.
