סוויס סייד נגד תקנות UCI
מותג הגלגלים השווייצרי סוויס סייד (Swiss Side) פתח במתקפת ביקורת פומבית על UCI (האיגוד הבינלאומי לאופניים) בעקבות ההכרזה על מגבלת עומק חישוק של 65 מ"מ במרוצי כביש מרובי משתתפים מתחילת 2026. החברה קוראת ל"בחינה מחודשת ודחופה" של השינוי ולשילוב תעשיית האופניים בתהליך קבלת ההחלטות, מחשש לפגיעה ביצרנים, בקמעונאים ובצרכנים.
ביוני 2025 הודיע ה־UCI על מספר תקנות ציוד חדשות, בהן הגבלה על עומק החישוקים ל־65 מ"מ בלבד במרוצי כביש. המהלך, לפי האיגוד, נועד לשפר את היציבות והבטיחות בתנאי רוח צד. אך מבחינת סוויס סייד הצעד נעשה ללא בסיס מדעי ברור, עם פוטנציאל לנזק עצום לתעשייה ולרוכבים.
החברה, שהשיקה לאחרונה את גלגלי Hadron³ Ultimate 680 בעומק 68 מ"מ, טוענת שהמגבלה לא רק שלא תשפר את הבטיחות אלא עלולה לסתור את מטרתה. לטענתה, עומק החישוק הוא מרכיב אחד בלבד ביציבות, עם השפעה פחותה מגורמים אחרים כגון רוחב וצמיג, דפוס החריצים וזווית ההיגוי בשלדת האופניים.
במכתב הפתוח ל־UCI מציגה Swiss Side תוצאות של מבחני מנהרת רוח עם שלושה חישוקים: 50 מ"מ, 60 מ"מ ו־68 מ"מ. המדד המרכזי שנבדק הוא מומנט ההיגוי בכמה זוויות רוח צד. ככל שהערך נמוך יותר, האופניים יציבים יותר. המסקנה: החישוק העמוק ביותר הוא גם היציב ביותר בזכות עיצוב אווירודינמי מוקפד.
פיתוח של דגם גלגל מרוץ מתקדם נמשך כשנתיים וחצי ועלותו מגיעה לסכומים של שש ספרות ביורו. התקנה שמוכרזת בהתראה של חצי שנה בלבד פוגעת לא רק ביצרנים אלא גם בספקים ובצרכנים. לדברי סוויס סייד, חנויות יישארו עם מלאי בלתי שמיש למרוצים, קבוצות מקצועיות ייאלצו להחליף ציוד במהירות והמשקיע הסופי, שהוא הצרכן, יספוג את העלויות.
קריאה לשינוי בתהליך קבלת ההחלטות
סוויס סייד מבקשת מ־UCI לשתף מומחים מהתעשייה בתהליך של קביעת התקנות כדי למנוע החלטות חד־צדדיות ללא ביסוס מדעי וללא זמן הסתגלות סביר. החברה מדגישה כי בטיחות היא ערך עליון, אך רק צעדים מבוססי נתונים יביאו לשיפור אמיתי.
ציטוט מהמכתב: "ההחלטה החד־צדדית להגביל עומק חישוקים ל־65 מ"מ, ללא הצדקה כמותית וללא דיון מקצועי, פוגעת באופן ישיר בצרכנים ובשרשרת האספקה כולה. ההשפעה הכלכלית עצומה, וכל זה ללא תרומה ממשית לבטיחות."
נכון לעכשיו, ה־UCI לא פרסם תגובה רשמית לקריאה. אם המהלך יישאר בתוקף, סוויס סייד ויצרנים נוספים בשוק עשויים לדרוש הקפאת יישום או מעבר הדרגתי יותר.
אילוסטרציה. גלגל Swiss Side Hadron