דחיית רישיון לנוער עבריין רכיבה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאות שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להחמיר את הענישה כלפי בני נוער שייתפסו רוכבים בניגוד לחוק על אופניים חשמליים. על פי ההצעה שאושרה, למי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים כשהוא מתחת לגיל 16, או רכב על אופניים או קורקינטים חשמליים שאינם תקינים או ללא הכשרה מתאימה, מועד הוצאת רישיון הנהיגה שלו יידחה בשנה לכל כלי רכב אחר.
עו"ד דוד טמיר, סגן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, הסביר בפתח הדיון, כי ההצעה נועדה לחזק את האכיפה כלפי עבריינות רכיבה. לדבריו, ההחמרה תיושם במקרים של רכיבה על כלי מתחת לגיל 16 - שלא בהתאם לתקנות התעבורה, רכיבה ללא רישיון מתאים או תיאוריה, או רכיבה ללא קסדה. משרד התחבורה מבקש להוסיף תיקון שיאסור שימוש בטלפון סלולרי על מורי נהיגה בבסיסי צה"ל, ולהרחיב את סמכות פסילת הרישיון גם לתובעים משטרתיים.
היו"ר ח"כ ביטן הדגיש בדיון את חשיבות ההסברה לנוער: "אם הם לא יידעו, זה לא יהיה אפקטיבי."
ח"כ אברהם בצלאל הצטרף לדבריו ואמר: "חייבים הסברה, אחרת הצעירים יחטפו ולא יבינו מאיפה זה בא להם."
בדיון גובשה רשימת העבירות שבעטיין תידחה הוצאת רישיון הנהיגה, ובהן הרכבת נוסע, שינוי מאפייני הכלי ואי ציות לרמזור אדום.
רפ"ק אמיר ליפשיץ מהמשרד לביטחון לאומי אמר, כי מדובר בצעד של ממש להרתעת צעירים. הוא הוסיף כי ההסברה היא באחריות המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והביע ביטחון ש"השמועה תתפשט כאש בשדה קוצים."
גל סורוקר, חוקר בכיר ברלב"ד, הציג בפני הוועדה נתונים שלפיהם מאז שנת 2016 ניכרת עלייה חדה בהיפגעות חמורה של רוכבי כלים חשמליים. לדבריו, הפגיעות בקרב רוכבי קורקינטים עלו פי 30, והפגיעות החמורות ביותר נרשמות בקרב ילדים בני 0 עד 15. "אנחנו מקווים שהתיקון יפחית את מספר הפגיעות", אמר.
בתום הדיון אושרה ההצעה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן וח"כ בצלאל, והיא תיכנס לתוקף עם פרסומה ברשומות.
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב