מגה ולו
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

לוחית זיהוי לאופניים וקורקינטים חשמליים

20/12/2023
זמן קריאה: 5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה את תיקון תקנות התעבורה של משרד התחבורה, שנועד להסדיר את רישומם של כלי תחבורה קלה. התקנה נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע, מסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.

בישיבה נקבע, כי את הרישום יתאפשר לבצע מ-1 בפברואר 2024, והחובה להתקין את הלוחית על הכלים תחול מ-1 באוגוסט 2024. בדיון התברר, כי כדי לבצע אכיפה נדרשים תיקונים נוספים. היו"ר ביטן קרא למשרדי התחבורה, המשפטים והביטחון הלאומי להאיץ את ביצוע התיקונים ולבצעם בתוך שלושה חודשים לכל היותר.

נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני טענה, כי התקנות משקפות ניסיון להלך בין הטיפות. מצד אחד לאפשר רישום של כלי תחבורה קלה ולפתור את הבעיה של חוסר יכולת לזהות את הרוכבים במקרה של עבירה או תאונה, ומצד שני לא להכביד רגולטורית על המשתמשים. לדבריה, כדי לאפשר זאת הוחלט על רישום הכלים ללא רישוי. מספר הזיהוי יהיה אישי, ויתאפשר לבצע רישום מקוון. מי שלא יירשם, יבצע עבירה.

ח"כ יעקב אשר שיזם את הצעת החוק שבעקבותיה הוגשו התקנות, אמר שברגע שתהיה לוחית זיהוי על הכלים, אנשים לא רק לא יוכלו לברוח, אלא יידעו שיש להם אחריות. הוא הגיש את הצעת החוק עוד ב-2019, אך משרד התחבורה התנגד לכך. בכנסת הקודמת הצעתו אושרה בוועדת השרים לחקיקה. "זה יעשה שינוי בתרבות הנהיגה, וכשזה יהיה מסודר, יצטרפו רוכבים נוספים. הדבר יאפשר גם כניסה של חברות הביטוח לסיפור. הוספת סמכויות אכיפה לפקחים היא הכרחית, וצריכה להיות כמה שיותר מהר", אמר.

נציג אגף התנועה במשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ אמר, כי ברגע שיהיו לוחיות זיהוי, יהיה הרבה יותר קל לאכוף.

רפ"ק אבנר גרוס הוסיף, כי ב-2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות, והשנה ניתנו עד כה 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות מיקרו מוביליטי.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי אמרה, כי התקנה צריכה לחול על כל הכלים החשמליים, וציינה כי כל מיני כלים מסכנים את הציבור. לדבריה, "כלי רכב זעיר חשמלי שמסתובב ברחובות הוא נשק לכל דבר, וכשהוא בידיים לא אחראיות, הוא מהווה סכנת חיים."

מנכ"ל בירד, רן ברודר אמר, כי התקנות לא מותאמות לעולם חברות ההשכרה השיתופית, והדבר יטיל עליהן עלויות גבוהות, בין מיליון לשני מיליון שקלים לחברה ב-2024. הוא גם הזהיר, כי החברות יצטרכו לשלם את הקנסות של הרוכבים בסופו של דבר.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי אמר, כי הלוחיות יותקנו מלפנים, והדבר יקשה את האכיפה מאחר שאמצעי האכיפה האלקטרונית מצלמים לוחית מאחור.

עו"ד ראובני ציינה, כי ההתקנה צריכה להיות מאחור, ותתאפשר התקנה קדמית רק במקרים שאי אפשר להתקין את הלוחית מאחור.

מנכ"ל ליים, איתי ראבד אמר, כי הלוחות גדולים מדי וייפלו מהכלים בתוך זמן קצר. הוא טען כי מכון התקנים אישר לוחות גדולים רק בגלל שזה היה הגודל שבו יכולים מכוני הרישוי להטביע לוחיות כיום.

נציגת איגוד לשכות המסחר, מוריה כלפה, ביקשה לאפשר לחנויות האופניים למכור ולהתקין את הלוחית. היא הציעה לאפשר לחנויות לרכוש סדרה של מספרי זיהוי, ובעת המכירה לשייך אותן ללקוח ולהתקין על הכלים.

היו"ר ביטן תמך בהצעה וביקש ממשרד התחבורה לבחון זאת.

המתמודדת על ראשות עיריית תל אביב, אורנה ברביבאי ציינה, כי מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה עלייה ניכרת בהיקף התאונות, וצריך להחיש את קצב הטיפול בנושא.

היו"ר ביטן ביקש מנציגי הממשלה להאיץ את קידום החקיקה הדרושה בעניין ולטפל בבעיות שעלו באשר ליישום.

התקנות אושרו בתמיכת היו"ר ביטן וח"כ אשר. על רקע הקשיים שעלו ביישום החליטו ח"כ בועז טופורובסקי וח"כ שלי טל מירון להימנע בהצבעה. נקבע כי תאגיד או אזרח מעל גיל 16 יחויבו להירשם במערכת רישוי באזור האישי הממשלתי, שבו יציינו את פרטי הקשר, סוג הכלי ומספר השלדה שלו, ויצהירו שהכלי עומד בתקן. לאחר מכן יקבלו מספר רישום אישי והפניה ליצרן לוחית זיהוי לרכישת הלוחית והתקנתה על הכלי. כמו כן נקבע, כי ב-1 בפברואר 2024 תיפתח האפשרות לבצע רישום, וה-1 באוגוסט 2024 תהיה חובה להתקין את לוחית הזיהוי על הכלים.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "כמו בכל חידוש טכנולוגי, גם כלי המיקרו מוביליטי, האופניים והקורקינט החשמליים, הביאו תועלת רבה לצד סיכונים ממשיים. מצד אחד, הם מאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה ביותר, מפחיתים את העומס בכבישים ומשמשים אמצעי משלים למערך התחבורה הציבורית. מצד שני, כאשר נוהגים בהם בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, הם עלולים לגרום תאונות ומסכנים בפרט את הקשישים והורים עם תינוקות וילדים קטנים. הוריתי לקדם בדחיפות תקנות מעודכנות המחייבות נשיאת סימון מזהה על כל רכב כדי לאפשר אכיפה יעילה נגד רוכבים חסרי אחריות."

בעשור האחרון נהפכו כלי רכב דו-גלגליים חשמליים, המוגדרים כ"תחבורה קלה" או מיקרו-מוביליטי, לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל. מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני הצפוף. רוכבים רבים נוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל, ואחרים נוסעים בכביש, מפריעים לתנועה ומסכנים בעיקר את עצמם.

משרד התחבורה מתייחס לבעיה בכובד ראש, ומשנת 2014 יזם תיקונים בתקנות התעבורה לצורך אסדרת השימוש בכלי רכב אלה. בין השאר נקבעו תקן לכלי הרכב, גיל הרכיבה, חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה וחובת הכשרה עיונית. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה, כך שגם הפיקוח העירוני יוכל לאכוף חלק מעבירות התנועה.

עם זאת מאמצי האכיפה אינם יעילים מספיק, מכיוון שבניגוד לרכב מנועי, כלי הרכב האלה אינם חייבים נשיאת לוחית מזהה. כך יכולים הרוכבים להתחמק משוטר או מפקח ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו. גם אם העבירה או התאונה צולמו במצלמת אבטחה או על ידי הנפגע או אדם אחר, קשה לאתר את הרוכב.

לפיכך קידמה שרת התחבורה את עדכון התקנות, כך שגם כלי רכב לתחבורה קלה יחויבו לשאת סימן מזהה. כדי להקל על הציבור, נקבע נוהל רישום פשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי.

על פי התקנות המוצעות, יש לרשום את בעלי הרכב באופן חד-פעמי בעת הרכישה. הרישום יבוצע באופן מקוון על ידי הרוכש, אשר יזדהה באמצעות תעודה הזהות שלו. אם הרוכש הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו.

בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי עם שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה אשר יכין לו את הלוחית.

שלא כמקובל ברכב מנועי, מספר הרישוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ובאמצעי תחבורה משלימים, עם דגש בתחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון מצוין למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו מקווים כי התקנה החדשה שאושרה תביא לשינוי התנהגותי של הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן