סקר ליים: נשים וקורקינטים חשמליים
סקר חדש שיזמה Lime, חברת מיקרו-מוביליטי מהמובילות בארץ ובעולם, בשיתוף עם חברת המחקר שילוב, נועד לבחון הרגלי שימוש של נשים בישראל בקורקינטים חשמליים (שיתופיים ופרטיים), חסמים המונעים מהן לרכוב ופתרונות פוטנציאליים שיעודדו יותר נשים לנצל את היתרונות של כלי תחבורה דינמיים, נוחים וירוקים.
הסקר דגם נשים בגילים 40-18 ברחבי הארץ. על אף השימוש המועט באופניים ובקורקינטים חשמליים לעומת רכב פרטי או תחבורה ציבורית, 45% מהנשים בישראל חושבות שקורקינט חשמלי הוא חלופת נסיעה טובה כאשר תחבורה ציבורית אינה זמינה.
22% מהנשים בגילים 40-18 המתגוררות בגוש דן רוכבות על קורקינט חשמלי, שיתופי או פרטי, כך עולה מהסקר. אשר לשימוש בקורקינט חשמלי מחוץ לכותלי גוש דן, 22% מהנשים בישראל רוכבות על אופניים (רגילים או חשמליים) או קורקינט חשמלי, והן רק רבע בערך משיעור הנשים המתניידות ברכב פרטי (88%) וכשליש מהנשים המתניידות בתחבורה ציבורית (66%).
כשבוחנים את המגבלות המונעות מנשים לרכוב על קורקינט חשמלי עולה, כי החסמים העיקריים נובעים מדאגה לבטיחות בדרכים. הסיבה המרכזית קשורה בחוסר ניסיון או ביטחון שלהן על הכביש. 56% מהנשים מרגישות חוסר ניסיון/ביטחון עצמי או לחוצות לרכוב כשיש תנועה בכביש. מחסום נוסף הוא היעדר שבילי אופניים מסומנים. 50% אומרות שהמחסור בשבילי אופניים גרם להם להימנע משימוש בקורקינט חשמלי.
על אף החסמים שעלו בסקר בקרב נשים שאינן רוכבות על קורקינט חשמלי, ממצאי הסקר מלמדים שבשעות הלילה או הערב המאוחרות, נשים מרגישות שהשימוש בקורקינט חשמלי מעניק להן תחושת ביטחון לעומת דרכי התניידות חלופיות. כמחצית מהנשים ו-64% מהרוכבות מסכימות שקורקינט חשמלי מהיר יותר מהליכה באזורים חשוכים ושקטים. 61% מהרוכבות ציינו שהן אינן צריכות להתמודד עם זמני המתנה ארוכים כאשר הן לבדן, כמו שקורה בתחבורה ציבורית, ו-48% מהרוכבות חוששות לחלוק את הנסיעה עם אדם זר, כמו במונית.
ישנם עדיין צעדים שאפשר לנקוט בהם כדי לחזק את תחושת הביטחון של נשים לרכוב בלילה. באשר להרגלי השימוש של נשים הרוכבות על קורקינט חשמלי, נמצא כי 67% רוכבות לפחות פעם בשבוע בשעות היום ו-52% בשעות הלילה. נשים רוכבות על קורקינט חשמלי בעיקר בדרכן לפגוש חברים (61%), בדרכן הביתה (55%) או בדרך לחדר הכושר/לאימון (45%).
76% מהרוכבות ירגישו בטוחות יותר כאשר ירכבו על שבילי אופניים מסומנים או במקומות עם תאורת רחוב נאותה, ורבע מהנשים הביעו צורך בקיום סדנת הדרכה לרכיבה בלילה. בתגובה לכך התחייבה Lime לקיים סדנאות הכשרה ייעודיות לנשים בשנה הקרובה (2025).
מקסים מוזס, מנכ"ל Lime ישראל: "הסקר חיזק את התפיסה שלנו שנשים רואות ומבינות היטב את הפוטנציאל של הקורקינט החשמלי, אך חסמים מונעים מהן למצות את מלוא היתרונות שבו. ממצאי הסקר מדגישים את החשיבות בהקניית סביבת רכיבה בטוחה, הכוללת שבילי אופניים מוגנים ותאורת רחוב ראוייה. אלה יציעו לנשים את הביטחון הדרוש לרכיבה, במיוחד בשעות החשיכה.
"קורקינט חשמלי עשוי להיות כלי יעיל לשיפור איכות החיים של נשים, ולכן אנו מחויבים לספק לנשים הכשרה וכלים חינוכיים שיתרמו לניסיונן ולביטחונן העצמי. עשינו זאת בעבר באמצעות אקדמיות לרכיבת נשים, ואנו מתכוונים להמשיך ולהרחיב יוזמות אלו בעתיד הנראה לעין כדי שנשים ירגישו מוגנות ובטוחות ברכיבה על הכלים שלנו ובכל הכלים הזעירים בישראל."
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, מחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים ומחזיקת תיק הגאווה: "סקרים מלמדים על קשר ישיר בין הזמינות של תשתיות בטוחות ומופרדות לרכיבה על כלים זעירים חשמליים לבין שימוש של הציבור בכלל במיקרו-מוביליטי, ונשים בפרט. תוכניות ועבודות מתקיימות כעת להרחבת הפריסה של שבילי אופניים מ-186 ק"מ שקיימים היום ל-250 ק"מ. יותר שבילי אופניים רציפים ומופרדים להפחתת החיכוך עם משתמשי הדרך האחרים לצד הסברה והדרכה, יביאו יותר נשים לרכוב בבטחה.
"היסטורית, אופניים אפשרו לנשים ניידות וחירות במרחב הציבורי עוד במאה ה-19, ונהפכו לסמל לשחרור. במרוצת הזמן נוצרו מחסומים שגרמו ירידה ממשית במספר הרוכבות לעומת הרוכבים. חשוב לנו להנגיש את הרכיבה לנשים ככלי שמאפשר עצמאות תנועתית, זמינות ויעילות."
צילום: Lime