מגה ולו
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

תיקון צו התעבורה לגבי גובה הקנסות

12/06/2022
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה העוסק בתיקונים בגובה הקנסות, אלא שבסוף הדיון החליט ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר, לא לקיים הצבעה. ח"כ גינזבורג הסביר, כי דעתו אינו נוחה מהעלאה משמעותית של 50%, ל-1,500 שקלים של הקנס על שימוש בסלולרי בנהיגה וקביעת קנס של 1,000 שקלים על אי חבישת קסדה ורכיבה מתחת לגיל 16.

גינזבורג ביקש לקיים דיון נוסף בנושא בהקדם, וביקש מנציגי משרד התחבורה והמשטרה למסור לוועדה נתונים שתומכים בבקשה.

בפתח הדיון אמר, שאי אפשר להשאיר את המצב הנוכחי על כנו, אך הוא לא בטוח שהעלאת הקנסות היא הפתרון. הוא הזכיר את הצעת החוק שלו להעביר סמכויות אכיפה נוספות לפקחים העירוניים, וציין שהוא עדיין ממתין לתקנות באותו עניין. "לא יכול להיות שאי אפשר לבצע אכיפה נגד המשתמשים בכלים החשמליים", אמר גינזבורג.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הציגה את התקנות שנדונו בוועדת הכלכלה באותו היום, ואמרה כי בכל הקשור לאכיפת כלים חשמליים, התקנות מבקשות לקבוע קנסות חדשים על עבירות שעד היום העונש בגינן היה הזמנה לדין, והן לא מתאימות לדיון בבית משפט.

במסגרת זו מוצע לקבוע קנסות לעבירות בדבר שימוש באופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, סגוואי והוברבורד, בהם קנס של 1,000 שקלים לרוכבים מתחת לגיל 16 ו-1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה או שימוש בכלי לא תקני, וקנס של 250 שקלים לרוכבים שלא ישתמשו במחזיר אור בקסדה.

כמו כן מוצעים קנסות של 250 שקלים על חסימת חניה, 750 שקלים על חסימת חניה לנכה ו-1,000 שקל קנס על חסימת המעבר למעלון של רכב נכה. מוצע גם להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי בזמן נהיגה מאלף ל-1,500 שקלים, ולהעלות את הקנס על חניה בנתיב תח"צ מ-250 ל-500, ובאזור קנס מוגדל מ-500 ל-750 שקלים.

 

 

ח"כ גינזבורג שאל ממה נבע הצורך להעלות את הקנס על דיבור בסלולרי ב-50%, וראובני השיבה, כי המסר הוא לראות בכך עבירה חמורה כמו נסיעה ברמזור אדום או במהירות קיצונית.

נציגת המשטרה, רב פקד סימונה זילבר, הוסיפה כי הדגש הוא בחומרת העבירה. היא ציינה כי בשנים 2014 ו-2015 דוחות על דיבור בסלולרי היו כ-10% מכלל הדוחות שניתנו - 57 ו-61 אלף דוחות כל שנה, בהתאמה. ב-2021 עלה חלקן ל-16% מהדוחות שניתנו באותה שנה - 175 אלף דוחות.

ח"כ גינזבורג שאל אם נבדקה האפקטיביות של הקנסות. נציגת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי, השיבה כי לרשות אין מידע כזה, אך הרשות ביצעה סקר שהעלה כי אנשים מודעים לכך שהדבר מסכן חיים, ועדיין אחוז לא מבוטל בציבור מדווח על שימוש בסלולרי בנהיגה לשם דיבור או שליחת הודעות.

ח"כ גינזבורג ביקש לדעת מה הסיבה להעלאת הקנס על אי חבישת קסדה לרוכבי אופנוע, וקביעת קנס של 1,000 שקלים לרוכבי כלים חשמליים.

ח"כ אוסמה סעדי ציין כי לדעתו העלאת קנסות לא תביא לתוצאה הרצויה.

רפ"ק זילבר השיבה, כי ב-2020 ניתנו 2,100 דוחות לרוכבי אופנוע על אי חבישת קסדה, מתוך כ-42 אלף דוחות שניתנו באותה שנה לרוכבי אופנוע. לדבריה, הנורמה של חבישת קסדה מוטמעת יחסית בקרב רוכבי אופנוע, ואילו בקרב רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים, הנורמה לא מוטמעת. ב-2020 ניתנו 31 אלף דוחות לרוכבי קורקינטים חשמליים, מתוכם 23 אלף על אי חבישת קסדה, ועל רוכבי אופניים חשמליים, מתוך 5,400 דוחות שניתנו, 4,200 מהם היו בגין אי חבישת קסדה.

בתום הדיון לא התקבלה הצבעה, וח"כ גינזבורג ביקש נתונים נוספים לפני קבלת החלטה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן