טיפים לרכיבת הרים
ברכסי הרים רבים באירופה ובעולם יש מסלולי רכיבה טבעיים עם נופים מרהיבים. ממעבר סטלביו (Stelvio) עד אלפ ד'ואז (Alpe d’Huez), מסלולי הרכיבה מאפשרים לרוכבים מן השורה להרגיש חלק מהסביבה שבה מתקיימות תחרויות מקצועיות ולעלות על אותם מסלולים וכבישים הרריים שבהם מתאמנים רוכבי ההרים הנערצים. עם זאת רכיבה בהרים עשויה להיות מאתגרת מאוד ויש להתכונן אליה. להלן נציע טיפים שימושיים לרכיבה נכונה ובטוחה בהרים.
קודם כל, יש להתחשב באפקטים הטבעיים של גבהים. ככל שעולים, לחץ האוויר יורד. ג'יימס ברבר (James Barber) מהמרכז לחקר הגובה בלונדון (Altitude Centre) מסביר שבגובה רב, המרחק הפיזי בין המולקולות של חמצן, חנקן ופחמן-דו חמצני שמהן מורכב האוויר שאנחנו נושמים, גדל. ברמה הפיזית, הגוף שואף פחות מולקולות חיוניות ולכן מקבל פחות חמצן. החמצן חיוני להפקת אנרגיה מהגוף.
כשרוכבים למרחקים ארוכים בגובה רב, צריך להיות ערניים ומודעים לשינויים פיזיולוגיים של הגוף. ברגע שהגוף מקבל פחות חמצן, הוא פונה לפחמימות להפקת אנרגיה טבעית. הגוף מפיק אנרגיה מפחמימות באופן הרבה יותר אפקטיבי משומן, לכן יש לצאת למסלולי ההרים מוזנים היטב, עם בקבוק של משקה אנרגיה (משקה אלקטרוליטי).
אם כבר מדברים על משקאות ומזון תוך כדי רכיבות הרים, אין לשכוח לשתות ולהזין את הגוף תוך כדי. גם אם הרוכב מזיע פחות בגלל אוויר הרים קר, המאמץ הפיזי עלול לגרום התייבשות.
ברמה התיאורטית, האופניים יהיו מהירים יותר בירידות בגלל לחץ חמצן מופחת. עדיין, הגוף צורך יותר אנרגיה בעקבות מאמץ פיזי ומתעייף מהר יותר בגבהים. גם אם רוכבים במסלולי הרים מסודרים שמשמשים לתחרויות בחודשי הקיץ, הכבישים האלו בטוחים ונקיים, בעיקר משום שמכינים אותם במיוחד לתחרויות המדוברות. בחודשים "רגועים" יותר, בכבישים ובמסלולי הרים יש המון חצץ ואבנים.
כשרוכבים בגבהים משתנים, צריכים להיות מוכנים לקפיצות קיצוניות בטמפרטורות. כשמסלולים עוברים בין צמרות ההרים לבקעות, ההבדלים בטמפרטורות עשויים להגיע ל-30 מעלות. יש להתלבש בהתאם. בגדים תרמיים ומעיל רוח קל הם פרטי לבוש הכרחיים בכל רכיבת הרים. אם רוכבים בשמש, יש לדאוג לקרם הגנה.
ברכיבת הרים, כמו בכל יציאה לכביש על שני גלגלים, יש חשיבות מרבית לבטיחות הרכיבה. יש לדאוג לזמינות ולנראות בכביש: להתקין פנסי תאורה קדמיים ואחוריים, ללבוש בגדים בצבעים בולטים, להצטייד בפסים מחזירי אור, לקחת כלי תחזוקה וציוד טכני לאופניים: משאבות קומפקטיות לצמיגים ואולרי תיקון אוניברסליים.