מגה ולו
כתבות
מגה משפט ולו
לעמוד קודם

רוכב פצוע זכה בפיצוי של 4.5 מיליון

26/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

רופא בריטי שנפצע בתאונת רכיבה בגלל כשל חמור במזלג הקרבון של אופני גראבל, קיבל פיצוי בגובה 4.5 מיליון ליש"ט מגורמי הביטוח של היצרן. עורכי דינו טוענים, המקרה ממחיש את הצורך בבחינה מחודשת של תקני הבטיחות והבדיקות בענף הגראבל בשל הפערים בין השימוש שמובטח בפרסומות לבין הביצועים של האופניים.

ד"ר דניאל גורדון (Daniel Gordon), רופא במערכת הבריאות הבריטית, נפצע באוגוסט 2020 כאשר מזלג הקרבון של אופני Planet X Tempest SRAM Force 1 נשבר לשניים במהלך ירידה מתונה במורד עשבוני ליד אינברנס שבסקוטלנד. בעקבות זאת נגרם נזק חמור לעמוד השדרה שלו, והוא נותר משותק בפלג גופו התחתון ונעזר בכיסא גלגלים באופן קבוע.

התביעה, בניהולו של משרד עורכי הדין סטיוארטס (Stewarts), הוגשה לאחר שמבדקי תקינות חשפו שמזלג הקרבון באופניו של ד"ר גורדון היה דק וחלש יותר מדגמים אחרים מאותו סוג, שהספק הסיני Huizhou FlyBike סיפק ליצרן.

ב־2023 נקלעה Planet X לקשיים כלכליים, ובעקבות זאת הוגשה תביעה על סך עשרה מיליון ליש"ט נגד חברות הביטוח. לקראת דיון שנקבע לחודש מאי 2025 בבית המשפט העליון הבריטי, הגיעו הצדדים להסכם פשרה: לגורדון ישולמו 4.5 מיליון ליש"ט, והוא יוכל לדרוש פיצויים נוספים אם מצבו יתדרדר בעקבות הופעת ציסטה נדירה בעמוד השדרה.

לדברי עורכי הדין, המקרה מציף בעיה מהותית בענף אופני הגראבל והכביש: חוסר אחידות בתקינה, בבדיקות המעבדה ובאופן הצגת המוצרים לצרכן. אופני טמפסט שווקו כדו-שימושיים, המיועדים הן לכביש והן לשטח, עם אמירות שיווקיות כגון "אופניים שלא מכירים גבולות." בפועל, נטען, אין התאמה בין ההצהרות לבין היכולות ההנדסיות של החלקים. במהלך ההליך המשפטי ניסו הנתבעים לטעון שמדובר ב"פאנץ' פרסומי" בלבד שאין להסתמך עליו.

כמו כן עלתה הטענה שבענף קיימת תקינה אמריקנית (ASTM) המסווגת את סוגי השימוש המותרים לכל קטגוריה של אופניים. לפי תקן זה, אסור לרכוב על אופני גראבל במסלולי שטח עם הפרשי גובה גדולים או לבצע קפיצות של יותר מ-15 ס"מ לגובה. המגבלה לא צוינה באתר Planet X ולא הופיעה בהוראות השימוש שנמסרו עם האופניים של ד"ר גורדון.

בניגוד לאופני כביש או הרים, שבעבורם קיימים תקני בדיקה ברורים (BS ISO 4210), לא קיימת תקינה ברורה לאופני גראבל, ואפילו התקן הקיים אינו כולל בדיקות לעומסים דחוסים או חובת בדיקות שטח בתנאי אמת. לדברי עו"ד ג'וליאן צ'מברליין (Julian Chamberlain) ממשרד סטיוארטס, "המקרה מדגיש את הצורך הדחוף לעגן סטנדרטים שיבטיחו שאופני גרבל אכן מותאמים לשימוש ההרפתקני שבפרסומות, כפי שהרוכבים מצפים."

למרות פציעתו הקשה הצליח ד"ר גורדון לשוב לעבודתו במערכת הבריאות. הוא עובד כיום כרופא ריאות מומחה ארבעה ימי עבודה בשבוע. הוא גם הצטרף לענף הרכיבה הידנית, סיים מסע רכיבה במיורקה ואף השתתף במרתון לונדון האחרון. לדבריו, "למרות הפציעה הקשה, התמיכה המשפטית שקיבלתי אפשרה לי להבטיח את צרכיי העתידיים. כעת אני מקווה להמשיך ולהראות שגם אחרי טראומה כזו אפשר לחיות חיים מספקים ומלאי משמעות."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן