מגה ולו
מדורים
מגה טכנולוגיה
לעמוד קודם

חידושים וטכנולוגיות ששינו את עולם האופניים

18/10/2023
זמן קריאה: 2 דק'

בהרבה מובנים ודרכים, האופניים לא השתנו מאז המאה ה-19. ובכל זאת, ככל שהזמן עובר והעולם מתפתח ומתקדם, ענף האופניים חווה התפתחויות טכנולוגיות. החידושים שינו את הדרך והתפיסה שבה אנחנו רוכבים היום. נסתכל על כמה שלבי התפתחות של אופניים, ונבין איך חידושים ועדכונים הפכו את הכלים הדו-גלגליים למה שאנחנו מכירים היום.

לפעמים פתרונות מנצחים מגיעים דווקא ממקום של כישלון. זה בדיוק מה שקרה לרוכב המרוצים האיטלקי טוליו קמפניולו (Tulio Campagnolo) בשנת 1927. באחד השלבים של מרוץ קמפניולי, התקשה להוריד גלגל תקול מהאופניים. הידיים הקפואות בתנאים החורפיים של התחרות לא תפקדו כמו שצריך, וטוליו לא הצליח לתפוס את הגלגל האחורי. הוא הבין שעליו לחשוב על פתרון טכני יעיל יותר.

כעבור שלוש שנים הציג קמפניולו אביזר חדש - שיפוד מטלי לשחרור מהיר של גלגלים. העיצוב המקורי לא שונה בהרבה ממה שרוכבים משתמשים בו היום. הכלי מסייע להורדה מהירה של הגלגלים בתנועה אחת.

כעבור כמה עשורים, בשנת 1984, חברת האופניים הצרפתית לוק (Look) השיקה פדלים חדשים שמתחברים ישירות לנעל של הרוכב (שיטת clipless). הטכנולוגיה עברה לעולם האופניים מתחום סקי השלג - לוק אחראית לכמה פיתוחים מעניינים גם בענף זה. הרעיון של לוק התבסס על חיבור שנמצא בנעל הרכיבה. הנעל מתחברת למנגנון עם קפיץ בחלק האחורי של הפדל. הטכנולוגיה נהפכה לסטנדרט מקובל בתעשיית האופניים, והיום כמעט כולם מייצרים פדלים עם חיבור ישיר.

צירים מרכזיים אלקטרוניים הם מערכת נוספת שלא תמיד הייתה קיימת באופני כביש. ליתר דיוק, הפיתוח נכנס לענף רק בשנות ה-90, עם ניסיונות ראשוניים של מאביק (Mavic). ציר אלקטרוני הופיע כחלק פעיל באופניים רק בשנת 2009 בזכות שימנו (Shimano). בדיוק אז הציגה החברה מערכת אלקטרונית חדשה שהביאה את החידוש לקדמת הבמה. אופניים עם ציר אלקטרוני נראו לראשונה במרוצי קליפורניה (Tour of California). בתוך זמן קצר, חברות מובילות בתחום כגון SRAM וקמפניולו הציגו מערכות אלקטרוניות משלהן. העברת הילוכים חשמלית ועצמאית מקלה את מאמצי הרכיבה במידה ניכרת.

אין פיתוחים רבים בעולם האופניים שעוררו מחלוקת כמו בלמי דיסק הידרוליים. רוכבי הרים מיהרו לאמץ את הבלמים לעוצמת עצירה מוגברת, אבל חובבי אופני כביש לא היו מרוצים כל כך מהמהלך. הגישה הכללית הייתה "אל תתקן משהו שכבר עובד." קולנגו ((Colnago היה היצרן הראשון שהעז להשתמש בבלמים הידרוליים באופני כביש. כעבור שנה, ב-2013, הצטרפו מובילי הענף שימנו ו-SRAM לטרנד עם בלמי דיסקים משלהם. היום, רוב יצרני האופניים מתכננים ומפתחים אופני כביש עם בלמי דיסק בלבד, למרות שיש חובבים ומקצוענים שעדיין מעדיפים מעצורי חישוק קלסיים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן