מגה ולו
מדורים
מגה טכנולוגיה
לעמוד קודם

חלקי חילוף ידידותיים לסביבה

07/07/2022
זמן קריאה: 2.5 דק'

המודעות לשמירת הסביבה היא נושא פופולרי בשנים האחרונות. יותר ויותר חברות ויצרנים בתחומים מגוונים מחפשים ומציעים פתרונות ידידותיים לסביבה. אחד הגורמים המרכזיים של חשיבה אקולוגית הוא שאיפה לעתיד עם כמה שפחות פחמן בסביבה. אבל גם אם נפחית את כמות הפחמן מהמנועים ונעבור לכלי רכב חשמליים, זה יפתור רק חלק מהבעיה. צריך לדאוג להורדת פליטות הפחמן מתהליכים תעשייתיים כגון עבודה של מפעלים.

חברת קייק (Cake) השוודית, המתמחה בייצור אופניים חשמליים, נמנית עם החלוצים בתחום הזה, וכעת משתפת פעולה עם מיזם מקומי הנקרא פייפרשל (PaperShell), ששם למטרה להפוך נייר לחומר יציב עם תכונות פיזיות קרובות יותר לעץ.

החומר שפייפרשל מפתחת יהיה מספיק גמיש בשביל לשמש כתחליף לפלסטיק או סיב פחמן. יותר מזה, החומר יכיל סיב תאית העמיד למים ואש. לקוחות פוטנציאליים יוכלו להשתמש בתוצר הסופי תנאים רטובים או חמים מדי, בלי להוסיף כימיקליים דוחי אש. שיטה כזאת מצריכה שילוב של כוח וצפיפות, שיהפכו את החומר לקל משקל ועם זאת חזק ועמיד מאוד, והוא יחליף את החלקים הפלסטיים של כלי הרכב.

 

 

החומר נוצר באמצעות מחיצה על ידי תבניות מיוחדות שנמצאות בלחץ בשביל ליצור צורה תלת-ממדית. בדומה לפלסטיק, אפשר לקרוץ את חלקים עם נגיעות עיצוביות - מלוטשות, דמויות סטן ובמגוון דפוסים. אפשר אפילו לצרוב סמלים או תמונות לתוך החומר, ואפשר לצבוע את תחליף הפלסטיק בכל צבע שהוא או להשאיר את פניו כמו שהם.

בשונה מפלסטיק, החומר מתכלה עם הזמן ואפשר למחזר אותו בדומה למיחזור עץ. חברת פייפרשל טוענת שההשפעה הסביבתית של החומר דומה לזו של חומרים שגרתיים יותר. בדיקות מעבדה רבות שמבוססות על יחס של פחמן דו-חמצני לקילוגרם משקל מראות, שלחומר של פייפרשל תוצאות בטוחות בהרבה מאופציות אחרות כגון פוליפרופילן או פלסטיק עם סיב זכוכית. לחומר הפייפרשל יחס של 0.65 בלבד לעומת 4.95 לפוליפרופילן ו-25.05 לפלסטיק.

סטפן איטרבורן (Stefan Ytterborn), מייסד ומנכ"ל של חברת קייק, מסר: "אנחנו מקווים שנהיה שותף למציאת פתרון אקולוגי וחומר שיאפשר למזער או אפילו לעקור מן השורש את השימוש בחומרי פלסטיק באופנועים שלנו. שיתוף הפעולה עם פייפרשל ישפיע על תעשיית הרכב כולה ואפילו מעבר לה."

למרות שהפיתוח של פייפרשל מתמקד בעיקר בתחליף לחלקי פלסטיק, היחס כוח למשקל של החלקים טוב מספיק בשביל להחליף רכיבים מטאליים כגון אלומיניום. עד שנת 2025 קייק מתכננת ליצור אופניים עם טביעת הפחמן הנמוכה ביותר בזכות הרכיבים של פייפרשל. המפעל של החברה שבעיירת טיברו (Tibro) בשוודיה מסוגל לייצר עד 60 אלף רכיבים בשנה, והחברה מתכננת להתרחב למפעל ייצור גמיש שיכול להפיק פי עשרה מזה כבר בשנת 2023.


מקור: www.motorcyclenews.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן