מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 126
לעמוד קודם

איך עובד ריקול?

06/02/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

החזרת מוצרים שכיחה למדי ברוב הענפים של תעשייה ומסחר, וענף האופניים לא נשאר בצד. לעיתים קרובות חברות ויצרנים מהתחום מכריזים על החזרה נרחבת של חלק או מוצר תקולים. לפני כשנה יצאה חברת שימנו (Shimano) בקריאת החזרה לארכובות מסוג Hollowtech. החלק נמצא בשימוש רחב ומותקן על אלפי אופניים בכל העולם, לכן לא מפתיע שההודעה של שימנו יצרה הד תקשורתי בתעשייה כולה. המטרה המרכזית של כל ריקול היא לתקן את התקלה ולהחזיר את הכלי לבעליו במצב שעונה לנורמות המקובלות בתעשייה.

אם נמצא שמוצר או חלק מסוים אינו תקין, היצרן או גוף רגולטורי מפרסמים קריאת החזרה - ריקול - בשביל למגר סיכונים בריאותיים וטכניים. בעיקרון, אין דבר כזה "ריקולים" קטנים. כל פעם שמתפרסמת קריאת החזרה משמעותה שהפריט הרלוונטי מוחזר ליצרן או לספק.

התהליך הזה כולל בדרך כלל שלב של תקשורת ישירה בין היצרן ללקוחות, לספקים או לגופים רגולטוריים. ריקולים מושפעים ממגוון גורמים, אבל הסיבה השכיחה ביותר לריקול מסוג כזה או אחר תלויה בתקלות טכניות שעלולות לסכן את בריאות הרוכב. התקלה עשויה להתקיים עקב פגם טכנולוגי או טעות בתהליך הייצור.

אין פרק זמן קבוע ומוגדר לטיפול בכל תקלה ובכל קריאת ריקול. זמן הטיפול והתיקון תלוי בחומרת התקלה ובהיקף המספרי של המוצרים שנמכרו. לפעמים צריך להקדיש שנים בשביל להגיע לכל לקוח רלוונטי ולהחזיר את הכלי ליצרן. יש מקרים שתקלה אותרה בעקבות תאונה, טופלה במקרה הספציפי, אך הריקול עדיין פועל בשביל כל הדגמים הרלוונטיים, גם שנים אחרי.

להחזרת מוצרים עשויות להיות השלכות בעלות משמעות ליצרנים. ראשית, ייתכנו הפסדים כלכליים ממשיים. לדוגמה, ריקול של גלגלי אופניים מאוויק (Mavic) בשנת 2008 הציב את החברה באתגר לוגיסטי של איתור והחזרה של מאות סטים של גלגלים בכל העולם, ייודע של כל המשתמשים ועוד. שנית, ריקולים עלולים לפגוע מאוד במוניטין של היצרן. מצד שני, חוסר מודעות של היצרן עלול להביא לתוצאות טרגיות. למשל, באחד המקרים בשנת 2015, שבירה של מזלג אופניים מדגם קינסיס (Kinesis) גרמה מוות טרגי של הרוכב. אם היצרן היה מאתר את הבעיה בזמן ומבצע קריאת החזרה נרחבת, הפעילות האחראית שלו הייתה מונעת את הטרגדיה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן