איך השתנו אופני הכביש במרוצת השנים?
תחרות מרוצי הכביש Unbound Gravel, או בשמה הישן Dirty Kanza, מתקיימת מדי שנה בפרברי העיר אמפוריה (Emporia) שבמדינת קנזס האמריקנית. מארגני התחרות מכנים אותה "מרוץ הכביש החשוב בעולם".
המרוץ מתקיים במסלול שאורכו 320 ק"מ. תנאי האקלים משתנים ומאתגרים במיוחד. בשנים מסוימות הטמפרטורות לאורך המסלול הגיעו ליותר מ-40 מעלות צלזיוס. במקרים אחרים המרוצים התקיימו בתנאים של גשם או רוחות חזקות.
המרוץ מחולק לכמה סוגים וקטעים, כשהפופולרי שבהם הוא מרוץ Unbound Gravel 200. יש שני מרוצים, לגברים ולנשים. בשנת 2024 זכה לקלן מורטון (Lachlan Morton) מאוסטרליה במרוץ הגברים, ורוזה קלוסר (Rosa Kloser) מדנמרק זכתה בתואר הנחשק במרוצי הנשים.
אנחנו רוצים להתמקד באופניים משנת 2006, אופני סטילמן סייקלוקרוס (Steelman Cyclocross), שעזרו לדן יוז (Dan Hughes) לזכות במרוץ Unbound הראשון. כיום, הדגם הזה נראה כ"אב קדמון", ובו בזמן כמשהו שנוגד את כל החוקים הקיימים של אופני כביש. מערכת ההינע של האופניים משלבת רכיבים מבית שימנו (Shimano) וקמפניולו (Campagnolo). לדגם גלגלים עם צמיגי כביש בהיקף של 42 מ"מ, היחידים שהיו זמינים בהיקף כזה באותה תקופה.
הדגם הספציפי הזה השתתף במרוצי Dirty Kanza בשנת 2006 בלבד. דן יוז המשיך להתחרות על דגמים אחרים, וזכה בארבע אליפויות נוספות של המרוץ. לאופני סטילמן סייקלוקרוס שלדת ברזל שהורכבה על ידי ברנט סטילמן (Brent Steelman) מקליפורניה. השלדה משלבת שני דגמים שסטילמן עבד עליהם אז, לאופני הכביש יורוקרוס (Eurocross) ופסייקוקרוס (Psychocross). יורוקרוס הוא דגם כביש סטנדרטי, וסייקוקרוס הוא שדרוג שלו עם הכנה לציר מרכזי שמתאים לאופני הרים. הדגם המיוחד של יוז בנוי מצינורות שלדה דדה זרואונו (Deda ZeroUno) עם גיאומטריה משופרת שמאפשרת התקנה של גלגלים גדולים. לאופני סטילמן ציר מרכזי של שימנו (Shimano), תיבת הילוכים עם שמונה מהירויות ומעתקי שימנו.