מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 149
לעמוד קודם

איך מחליפים שרשרת באופניים

03/04/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

שרשרת אופניים היא אחד החלקים המרכזיים והחשובים במערכת המרכזית. עם זאת היא אחד החלקים השבריריים מבחינה טכנית. השרשרת של מי שרגיל לרכוב על אופניים בתדירות גבוהה, עלולה לדהות או להישבר מהר. כשהשרשרת נשחקת, היא נמתחת, והמרחק בין הסוליות והגלגלים שלה מתרחב. שרשרת מתוחה מפעילה יותר לחץ ומאמץ על טבעות השרשרת וגלגלי השיניים - שני אלמנטים חשובים במערכת ההינע ויקרים למדי להחלפה. כדאי להחליף את שרשרת האופניים לפני שהיא נשחקת או נשברת מהתיישנות, וגורמת תקלות במערכת הטכנית של כלי הרכיבה.

לכל שרשרת ספציפית יש הגבלות משלה, בהתאם למהירות. אם לשרשרת קסטה ליותר מעשרה הילוכים, יש להחליף אותה ברגע שהארכת השרשרת מגיעה ל-0.5%. אפשר למדוד את הנתון המדויק באמצעות כלי ייחודי להגדרת שחיקה של השרשרת. אם רמת השחיקה וההארכה מגיעה ל-0.75%, כבר צריך להחליף את הקסטה כולה.

אחרי שבודקים את מצב השרשרת עם הכלי הספציפי (זמין בכל ערכת תיקון סטנדרטית), יש להוריד את השרשרת מהטבעות. לפעמים צריך לפרק את הגלגל האחורי מהאופניים בשביל להקל את התהליך. בכל שרשרת יש חולייה ייחודית שהיא חוליית ההפרדה (split chain link) ומשמשת להפרדה וחיבור קלים של חלקי השרשרת. לחוליית ההפרדה יש בדרך כלל עיצוב או צבע ייחודיים: שחור, זהוב או כסוף, בהתאם ליצרן ולדגם השרשרת.

אחרי שמפרידים בין חוליות השרשרת בתנועת החלקה (בחלק מהמקרים צריך להשתמש בפלייר), יש לנתק את השרשת מהמתלה. מומלץ להשאיר את חוליית החיבור הישנה כחלק חלופי. יש להעביר את השרשרת בזהירות דרך כל החלקים, כולל טבעות שרשרת וגלגליות של המעתק האחורי. את השרשרת החדשה תצטרכו לקצר כדי שתהיה זהה לשרשרת הישנה ותתאים בדיוק למערכת האופניים.

הטיפ החשוב כאן הוא שלא צריך למדוד את השרשרת החדשה ולהשוותה לשרשרת הישנה, הרי החלק הישן יהיה מתוח ושחוק. הדרך הנכונה היא לספור את החוליות והחיבורים ולפרק את החוליות המיותרות באמצעות כלי שרשרת ייעודי. ברוב אופני הכביש המודרניים צריך להוריד חמש-שש חוליות, תלוי באורך של תומכת השרשרת ובכמות ההילוכים.

לאחר שהשרשת החדשה מוכנה להתקנה, יש לנקות את החלקים של המערכת המרכזית. התמקדו בחלקים עיקריים כגון קסטה וטבעות שרשרת - כל החלקים שאמורים לבוא במגע עם השרשרת החדשה.

כל מה שנשאר לעשות אחרי פירוק השרשת הישנה וניקוי החלקים הרלוונטיים הוא לשזור את השרשרת החדשה ולקבע אותה על האופניים. העבירו קצה אחד של השרשרת דרך המעתק הקדמי, ואת הקצה השני מסביב לגלגל השיניים. ברגע שהשרשרת עוברת דרך כל השלבים והחלקים שמחזיקים אותה, אפשר לסגור אותה. סגירת השרשרת תתבצע באמצעות נעילה של חוליית ההפרדה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן