מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 150
לעמוד קודם

חמש אמונות שקריות ברכיבה

25/05/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

רכיבה על אופניים היא לא רק ספורט, היא תרבות שלמה. וכמו בכל תרבות עשירה, גם כאן ישנם מיתוסים שמתגלגלים מדור לדור. חלקם מבוססים ואמינים למדי ואחרים שגויים לגמרי, אך לא תמיד קל לדעת מה נכון. הנה חמישה מיתוסים נפוצים בקרב רוכבי כביש והעובדות שמאחוריהם.

המיתוס הראשון הוא שרוכבים מגלחים רגליים כדי לרכוב מהר יותר. הטענה הזו נשמעת לא פעם, ויש בה אמת, אבל היא לא הסיבה העיקרית לשיפור המהירות. ניסויים במנהרת רוח של חברת האופניים ספיישלייזד (Specialized) הראו שגילוח רגליים עשוי לחסוך כ-70 שניות ברכיבה של 40 ק"מ. רוכבים מקצועיים מגלחים רגליים בעיקר כדי להקל את העיסוי לאחר רכיבה, למנוע חיכוך ולשפר את הטיפול בפציעות כגון שפשופים ונפילות. ובעיקר - כי כך נהוג.

רכיבה ארוכה תורמת לסיבולת, אך אינה בהכרח מחזקת את הרוכב. אימונים קצרים ואינטנסיביים מאפשרים שיפור בכוח מתפרץ, גיוס שריר ותדירות מאמצים. כל אלו הם מרכיבים חשובים בביצועים תחרותיים. אבל גם רכיבות קלות אך ממושכות מצריכות זמן התאוששות. כלומר אם רוצים להשתפר, גיוון ותכנון מדויק חשובים לא פחות מהמרחק.

טענה ותיקה שהובילה את אופן המחשבה של תעשיית האופניים במשך עשורים היא שהאופניים צריכים להיות כמה שיותר קלים בשביל להיות מהירים. אמנם משקל נמוך עוזר בטיפוס, אך כיום ברור כי אווירודינמיקה משפיעה יותר. לאופניים חדשים עיצובים אווירודינמיים, גם על חשבון גורמים נוספים, כי הפחתת התנגדות הרוח חוסכת אנרגיה ומשפרת את המהירות בכל שטח. כך למשל קבוצות רכיבה כגון רד בול (Red Bull) משתמשות באותה שלדה אווירודינמית הן בהרים והן בכביש.

זרועות ארכובה ארוכות מפיקות יותר כוח? נשמע הגיוני: זרוע ארוכה יוצרת יותר מומנט. אבל בפועל, זרועות קצרות מאפשרות הפקת כוח זהה, רק בקצב דיווש מהיר יותר. הפיזיותרפיסט פיל ברט (Phil Burt) מסביר, כי אורך הארכובה (הקראנק) לא משפיע על הכוח ברמות האצה מרביות כל עוד הוא בטווח סביר (80 עד 300 מ"מ). מגמה חדשה אף מלמדת על מעבר לזרועות קצרות יותר, כמו אצל יונאס וינגארד (Jonas Vingegaard) שהשתמש השנה בארכובת 150 מ"מ בכל המרוצים שלו.

לפי הטענה הפופולרית, צמיגים צרים מספקים פחות התנגדות גלגלים. עד לפני כעשור, צמיגי 23 מ"מ נחשבו לסטנדרט. כיום כבר ברור: לצמיגים רחבים יותר (25 מ"מ ואף 28 עד 30 מ"מ) התנגדות גלגול נמוכה יותר, במיוחד על כבישים לא חלקים. צמיג רחב מתעוות פחות תחת משקל הרוכב, ולכן שומר על יעילות גלגול גבוהה יותר. הדבר נכון במיוחד בלחצים נמוכים, שבהם צמיג רחב מפזר טוב יותר את עומס הדרכים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן