מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 152
לעמוד קודם

אופני באודן נוסטלגיים מהחלל

21/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בשנות ה־40 של המאה הקודמת, רכב העתיד לא היה מכונית מעופפת אלא דווקא אופניים. זה לפחות היה החזון של בנג'מין באודן (Benjamin Bowden), מהנדס ומעצב רכב בריטי שהשיק ב־1946 את "אופני העתיד" בתערוכה הלונדונית Britain Can Make It.

בעיצוב מהפכני ואווירודינמי שנראה כאילו יצא מסרט מדע בדיוני, דגם ספייסלנדר (Spacelander) של באודן היה ניסיון פורץ דרך לשלב טכנולוגיה חדשנית עם עיצוב עתידני בכלי תחבורה יומיומי. באותה תקופה באודן כבר נחשב לשם דבר בתחום הרכב. הוא היה אחראי לעיצוב של הילי 2.4 (Healey 2.4), מכונית הספורט הראשונה בבריטניה שהאיצה למהירות של יותר מ־160 קמ"ש. אך מה שמשך אותו באמת היה הרעיון להפוך את האופניים לכלי רכב מודרני, אסתטי ונוח יותר.

אופני ספייסלנדר לא התקבלו בבית

האבטיפוס של ספייסלנדר כלל שלדה אחידה מחתיכות פלדה מרותכות, מזלג ומגן בוץ אינטגרליים, הנעה בציר (shaft drive), מזלג עם בולמי זעזועים, פנסים שמופעלים באופן עצמאי, צופר ואף רדיו מובנה. למרות ההתלהבות הראשונית, יצרני האופניים הבריטים היו שמרנים מדי לקבל את הרעיון.

באודן עבר לארה"ב בניסיון להגשים את חזונו, אך רק בשנת 1960 יצא לבסוף הדגם הסדרתי של ספייסלנדר. גרסה זו יוצרה במדינת מישיגן עם שלדת פיברגלס והנעה עם שרשרת קונוונציונלית. אלא שהקווים הגליים ועיצוב החללית כבר נראו מיושנים בעידן של מכוניות מודרניות וקומפקטיות. רק 522 יחידות יוצרו לפני שהחברה פשטה את הרגל.

הכישלון נהפך לאגדה עיצובית

באודן אמנם המשיך לעבוד כמעצב, כולל עיצוב טנקים צבאיים ל־General Dynamics עד פרישתו ב־1986, אך מעולם לא התגבר על האכזבה מהכישלון של אופני ספייסלנדר. ובכל זאת הוא זכה לראות כיצד רעיונותיו חיים בכלי רכב דו־גלגליים רבים: שלדות פלדה יצוקות החלו להיהפך לסטנדרט באופנועים וקטנועים. הוא הלך לעולמו ב־1998, אך מורשתו המשיכה להתגלגל.

כיום אופני ספייסלנדר נחשבים לפריט אספנות נדיר. חלק מהאופניים המקוריים ששרדו נמכרים בעשרות אלפי דולרים. זוג אחד של האופניים הוצע למכירה ב־eBay בשנת 2013 במחיר של 42,000 דולר. עם מעט מאוד דגמים קיימים, כל ספייסלנדר שנשמר במצב טוב הוא פנינה של היסטוריה תעשייתית.

בשוק האופניים המודרני, שבו שולט עיצוב אחיד, ספייסלנדר הוא תזכורת לימים שבהם חדשנות חזותית הייתה חלק בלתי נפרד מהשאיפה לשנות את התחבורה מהיסוד. האופניים לא רק נסעו אלא חלמו רחוק.

 

לפרטים נוספים

 

צילום: road.cc/wikipedia

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן