רכיבה בשעות הלילה
רכיבה בלילה מצריכה הכנה אחרת מזו של רכיבה באור יום. מעבר לחובת התאורה החוקית, צעדים פשוטים עשויים לשפר במידה רבה את הראות, הנוחות והבטיחות הן ברכיבה בתוך העיר בשעה מאוחרת והן בזמן טיול בשבילים חשוכים.
התקנת מערכת תאורה חזקה המתאימה לסוג הרכיבה היא הבסיס. לפי חוק, אור קדמי צריך להיות לבן, והאחורי - אדום. ברכיבות בתוך העיר מספיקה עוצמה נמוכה יחסית, והמטרה העיקרית היא שהרוכב ייראה במסלול או בשולי הכביש. בשבילים חשוכים או בכבישים ללא תאורה צריך להשתמש בפנס קדמי בעוצמה גבוהה (עשרות עד אלפי לומן), ולעיתים צריך פנס קסדה שמאיר את המקום שאליו הרוכב מסתכל. מומלץ לשלב פנס קבוע על הכידון ופנס גיבוי קטן יותר כדי שיתאפשר להריץ אור רציף ומצב הבהוב בו־בזמן. השילוב הזה עוזר להיראות וגם עוזר לאחרים לשמור על פרספקטיבה נכונה.
אין להיצמד לקצה המדרכה. נהגים מסתכלים קדימה, לכן עדיף לרכוב בקצה הכביש, במרחק של כ־70 סנטימטר עד מטר מהצד. זה חשוב בשביל להיכנס לשדה הראייה של הנהג ולהימנע ממכשולים הקרובים לגדה. כדי להכריז על כוונות הרכיבה מוקדם יותר מאשר ביום, ולהשתמש באותות יד ברורים.
מחזירי אור קדמיים ואחוריים ומדבקות שמחזירות אור על הפדלים הם רכיבים חיוניים. תנועת הסיבוב של הפדלים יוצרת תנועה אליפטית קבועה שקל יותר לשים לב אליה.
על הרוכב להיות לבוש בבגדים עם פסים רפלקטיביים ולשאת תיק גב עם פסים מחזירי אור. אלמנטים מוארים על כפות ידיים או הכפפות מגדילים את הסיכוי להיראות מכל זווית.
פנסים עוצמתיים עלולים לסנוור נהגים ולפגוע בראייתם. יש לכוון את קרן האור כלפי הכביש ולא לעיני הנהגים. לפנסי כביש קיימים דגמים עם שיטות אור שעיצובן מונע סנוור (למשל תקן StVZO בגרמניה). אם עוברים למסלול מרוצף או יש בסביבה תאורה ציבורית, יש להוריד את העוצמה או לעבור למצב הבהוב. יש להקפיד על סוללות טעונות ולבחור מצב עבודה שנותן זמן פעולה מספק לסיום הנסיעה. רצוי לשאת פנסי גיבוי קטנים - קדמי ואחורי.
למערכת דינמו גלגל - אספקת כוח בלתי תלויה בסוללות - יש יתרון ברכיבה תדירה בלילה.
בשטחים חשוכים, הסיכוי לפגוע במכשולים כגון עלים רטובים או בורות גבוה יותר. יש לבחור מסלולים מוכרים או מוארים ולהאט במקטעים שאינם מוכרים. בקבוצות יש לשמור על מרווח מתאים כדי לא להטיל צל על הרוכב מאחור, ולהימנע מהבהובי תאורה חזקים שמפריעים לרוכב מאחור.
בלילה תמיד קר יותר. יש להתארגן בהתאם ולכלול שכבת ביניים ושכבה חיצונית עמידה למים במידת הצורך. כדאי להודיע למישהו על מסלול הנסיעה וזמני החזרה המשוערים, ולשאת טלפון כדי להיעזר בו במקרה של תקלה או פציעה.
לסיכום, רכיבה בטוחה בלילה משלבת ציוד מתאים (פנסים חזקים ואלמנטים מחזירי אור), מיקום בכביש שמאפשר להימצא בשדה הראייה של נהגים ושמירה על מהירות וזהירות בתנועה. השקעה בציוד ובנוהלי בטיחות הופכת את החושך לפחות מסוכן ומאפשרת ליהנות מרכיבה נוחה ובטוחה גם אחרי השקיעה.
