מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 157
לעמוד קודם

מהפכת חישורי קרבון

08/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חישורי קרבון קיימים כבר יותר מ־30 שנה, מאז שחברת לייטוייט (Lightweight) הגרמנית הציגה ב־1994 את הגלגל המלא הראשון מקרבון. גלגלים אלו היו באופניים שניצחו בטור דה פראנס כבר ב־1997, אך במשך שנים נותרו נישה אקזוטית בשל מחירים גבוהים, טכנולוגיות ייצור מוגבלות ופגיעות יחסית למכות צד. התמונה כיום משתנה במהירות: לכל יצרניות הגלגלים הגדולות כמעט יש גרסאות עם חישורים מורכבים מקרבון.

הסיבה המרכזית לעלייה בשימוש בחישורי קרבון היא השילוב של קשיחות גבוהה ומשקל נמוך. בהשוואה לחישורי פלדה, סט גלגלים טיפוסי עם חישורי קרבון עשוי להיות קל ביותר מ־100 גרם. בתחום שבו כל גרם משפיע על האצה, טיפוס ודיוק, זה יתרון מהותי. קרבון גם מאפשר ליצור גלגלים קשיחים יותר לרוחב, עם תגובה חדה יותר בעת האצה ותחושה טובה יותר של "נטיעת" גלגל.

ישנן שתי גישות לייצור החישורים: "לא מודבקים" ו"מודבקים". חישורים לא מודבקים בנויים בדומה לחישורי פלדה: החישורים מקרבון, אך ראש החישור והקצה המוברג עשויים מפלדה או מטיטניום. כך אפשר לשלבם בגלגלים קיימים ללא שינוי כמעט במבנה הנאבה או החישוק. לעומתם חישורים מודבקים, כפי שנראה בגלגלים של לייטוייט או סינקרוס (Syncros), הם חלק ממבנה שלם שבו הנאבה, החישורים והחישוק מיוצרים כמכלול אחד. לתצורה זו יתרונות ברורים בביצועים, אך גם חיסרון גדול: פגיעה מקומית עלולה לחייב החלפת גלגל שלם ולא רק חישור.

יתרונות וחסרונות

היתרונות של חישורי קרבון אינם מסתכמים במשקל. היכולת לבנות פרופיל רחב וקשיח יותר מאפשרת להגביר את הקשיחות הצידית ולשפר את איכות ההיגוי ברכיבת כביש אגרסיבית. יצרניות מדווחות על שיפור מדיד בתגובת הגלגל בזמן עומס גבוה, בבלימות חזקות וביציאה מפניות. במשקל דומה לזה של גלגל פלדה, חישורי קרבון מאפשרים קשיחות גבוהה בהרבה.

קיימים גם חסרונות ברורים: חישורי קרבון רגישים יותר לפגיעות צד בהשוואה לפלדה. פגיעה ממדרכה, מדוושה, מחישוק אחר או מגע בציוד של רוכב אחר בתוך הדבוקה, עלולים לשבור חישור קרבון, ואילו חישור פלדה ישרוד זאת בדרך כלל. בגלגלים מודבקים, המשמעות עשויה להיות גרועה יותר: החלפת הגלגל כולו. מבחינה אווירודינמית, חישורי פלדה דקים יותר ולכן מייצרים פחות גרר, ובמבחן רוח נקייה עדיין בעלי יתרון על פני רוב חישורי הקרבון הלא מודבקים.

האם חישורי קרבון בדרך להיות סטנדרט? ככל הנראה לא בעתיד הקרוב. למרות זמינות גבוהה יותר, המחיר עדיין גבוה, תהליכי הייצור מוגבלים בפטנטים, ורגישות גבוהה למכות צד תמשיך להרתיע רוכבים חובבים. עם זאת בשוק הפרמיום חישורי קרבון כבר נהיים ציוד בסיסי: רוכבים תחרותיים ומותגים מובילים מציגים יותר סטים כאלו בכל עונה, ורוכבים עם תקציב גבוה נהנים כעת מהיצע רחב יותר מאי פעם.

למרות שהחישורים עשויים להיות נפוצים יותר במידה מסוימת, סביר שהם יישארו אופציה יוקרתית וממוקדת ביצועים, פתרון למי שמוכן להקריב עמידות ועלות לטובת מהירות, קשיחות ומשקל נמוך.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן