DHL מתרחבת לאפריקה
קבוצת DHL, מהחברות הגדולות בעולם בתחום הלוגיסטיקה וההפצה, הודיעה על תוכנית השקעה נרחבת ביבשת אפריקה בהיקף של יותר מ־300 מיליון אירו. ההשקעה תתמקד בהקמה של מחסנים, מרכזי הפצה, מיתקני אחסון ומערכות ניהול של שרשרת אספקה במוקדים מרכזיים ברחבי היבשת, ונועדה למנף את העלייה החדה בביקוש לתובלה יעילה מצד המגזרים מסחר מקוון, אנרגיה מתחדשת, תעשייה ובנייה.
לפי נתוני החברה, היקף הסחר ביבשת עלה ב־10% בערך גם בשנות חוסר הוודאות הכלכלית של תקופת מלחמות הסחר בארצות הברית, ולפי התחזיות אפריקה צפויה להיות בתוך ארבע שנים בלבד האזור השני בצמיחתו בעולם במונחי ערך הסחר הכולל.
"בכל פעם שאנחנו פותחים מיתקן חדש, זה סימן שאנחנו מתרחבים", אמר מנכ"ל DHL אקספרס, ג'ון פירסון (John Pearson). לדבריו, יבוא הסחורות מסין למדינות שמדרום לסהרה זינק השנה ב־26%, בעיקר בתחומים מכונות, ציוד תעשייתי ובנייה.
DHL, שחטיבת שרשרת האספקה שלה מדורגת במקום ה־13 ברשימה חברות הלוגיסטיקה הגדולות בצפון אמריקה ובמקום החמישי בעולם, רואה ביבשת אפריקה הזדמנות לצמיחה אסטרטגית לשנים הקרובות. ההשקעות יתמקדו במדינות שבהן כבר קיימת פעילות נרחבת - דרום אפריקה, מצרים וקניה - ואליהן יצטרפו יעדים חדשים בצפון היבשת ובמערבה.
השפעת סין ומדיניות הסחר האמריקנית
בעבור סין ומדינות נוספות שמסחרן עם ארצות הברית נפגע בשנים האחרונות, אפריקה נהפכה ליעד מרכזי לגיוון השווקים. לפי DHL, משלוחים מסין ליבשת עלו באחד החודשים האחרונים ב־56% - הקצב הגבוה ביותר מאז פברואר 2021. חברת המסחר המקוון ג'ומיה (Jumia Technologies), הנחשבת לפלטפורמת המסחר הגדולה באפריקה, דיווחה כי המכסים שהטיל ממשל טראמפ דווקא סייעו לה לגשת למוצרים סינים בעלויות נמוכות יותר.
לצד הפוטנציאל, אפריקה עדיין מתמודדת עם מחסור חמור בתשתיות תחבורה וחשמל. לפי הבנק האפריקני לפיתוח, נחוצות השקעות שנתיות של עד 170 מיליארד דולר כדי לגשר על הפערים ולהקים כבישים, מסילות רכבת, נמלים וקווי מתח. DHL מאמינה כי התוכנית לפיתוח אזור הסחר החופשי היבשתי שנחתמה ב־2021, תסייע להפחית חסמים בירוקרטיים ומכסים פנימיים ולחזק את תנועת הסחורות בין מדינות היבשת.
כבר כעת DHL מדווחת על גידול בהיקף המשלוחים במוקדים משניים כגון אדיס אבבה, לאגוס ודרבן, ולא רק מהערים הראשיות. "הביקוש מגיע מהפריפריה הכלכלית של היבשת", אמר פירסון. "חקלאים ויצרנים קטנים משתלבים ברשת הסחר העולמית."
מלבד השקעה בתשתיות פיזיות, DHL מתכננת להקים באפריקה מרכזי חדשנות לוגיסטית דיגיטלית, עם דגש בטכנולוגיות ניהול מלאי בזמן אמת, מעקב אחר משלוחים ורכבים חשמליים להפצה עירונית. החברה רואה בכך חלק מהאסטרטגיה הגלובלית שלה להפחתת פליטות פחמן והגעה ליעד אפס פליטות נטו עד 2050. "אנחנו לא רק משקיעים ביבשת, אנחנו בונים בה עתיד חדש של סחר ולוגיסטיקה", סיכם פירסון.


