מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות מזון
לעמוד קודם

בכמה התייקרה הטחינה ב-4 שנים האחרונות

13/12/2022
זמן קריאה: 1 דק'

הטחינה נהפכה למוצר בסיסי נמכר ביותר, כזו המצוי בכל בית, ויש מי שאף משווה אותה למזון על. הקטגוריה, בדומה לטונה, מגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה, בשוק שפועלים בו מספר מותגים מוכרים לצד מוצרי יבוא ומותגים פרטיים. דו"ח של חברת סטורנקסט מלמד בכמה נמכרה טחינה ב-4 השנים האחרונות לפי מחיר ממוצע לקילו במגוון המותגים כל השנה.

מהדו"ח עולה, כי ישנו פער של כ-30% בין הטחינה של מובילת השוק, חברת אחוה, לבין הטחינות האחרות שעל המדף. הפער נשמר לאורך השנים, גם לאחר עליות המחיר שחלו לאחרונה. טחינה אחוה, כמו מרבית הטחינות המיוצרות בישראל, מיוצרת משומשום אתיופי בלבד, לפיכך פערי המחירים אינם נובעים ממחיר חומרי הגלם.

טחינה גולמית אחוה נמכרה בשנת 2019 במחיר שנתי ממוצע לקילו של 17.60 שקל, בשנים 2019-2018 היה המחיר 17.70 שקל, וכיום הוא 19 שקל. טחינה בארכה נמכרה בשנת 2019 ב-23 שקל בממוצע לק"ג, בשנת 2020 ב-26 שקל, וכיום נמכרת ב-25 שקל בממוצע. טחינה אל ארז נמכרה בשנת 2019 ב-30.70 שקל בממוצע לק"ג, כך גם בשנת 2020, וכיום נמכרת ב-31 שקל בממוצע. טחינת ירושלים נמכרה בשנת 2019 ב-25 שקל בממוצע לק"ג, עלתה בשנת 2020 ל-26 שקל, בשנת 2021 עלתה ל-28.60 שקל, וכיום נמכרת ב-28.90 שקל בממוצע.

חברת אחוה היא היצרנית הגדולה בישראל של טחינה וחלווה, ונחשבת למפעל הייצור הגדול ביותר במזרח התיכון ולמובילת שוק הטחינה והחלווה, בפער גדול מאוד על מתחריה. על פי נתוני סטורנקסט (אוגוסט 2022), לאחווה נתח שוק כמותי של 36% משוק הטחינה, אחריה בארכה עם 25%, אל ארז עם 11%, טחינה ירושלים עם 6% וטחינה ברכה עם נתח שוק של 5%.

בחלווה אחוה מובילה את המכירות עם נתח שוק כמותי של 55%, אחריה בארכה עם 18% ודין שיווק וקליה (מותג אהרוני) עם 16% מנתח השוק.

לדברי יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת אחוה, תמונת המצב חושפת פערים בלתי נתפסים ולא הוגנים בשוק הטחינה. "מדוע יצרן טוען שהוא חייב להעלות מחיר? מדוע הוא עושה זאת בכאלה פערים, כשמי שמוכר הכי הרבה טחינה בישראל מוכיח שאפשר למכור טחינה במחיר זול יותר ב-30% ועדיין להיות ריווחי? כך גם בחלןוה."

לדברי מלאך, מדובר בגניבת דעת של הצרכן, גם כמבצעים, כי גם טחינה הנמכרת במבצע עדיין יקרה הרבה יותר מהטחינה של מובילת הקטגוריה. "חרטנו על דגלנו להביא לצרכן מוצרים טעימים ואיכותיים, במחיר שווה לכל נפש, ואנו שמחים שכל דו"ח וכל בדיקה מעמיקה מוכיחים זאת בבירור."

 

מימין לשמאל: חטיפי חלווה של חברת אחוה. צילום: יעל האן; טחינה גולמית רגילה ומלאה של חברת אחוה. צילום: דרור קליש

 

מחיר ממוצע לספק - חלווה

מחיר ממוצע לספק - טחינה גולמית

 

נתחי שוק החלוה - חברות. הדמיה: אחדות

 

נתחי שוק הטחינה - חברות ומותגים. הדמיה: אחדות

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן