מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: להחזיר את נמל אילת לבעלות המדינה

17/04/2024
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה דיון בנושא סכנה של פיטורים המוניים בנמל אילת, לבקשת ח"כ עופר כסיף. ח"כ כסיף ציין, כי הנהלת הנמל רוצה לפטר מחצית מהעובדים. בדיון התברר, כי מנכ"ל הנמל ביטל את הגעתו לישיבה.

ח"כ כסיף אמר בפתח הדיון, כי ב-2010 הועבר הנמל לחברה פרטית של האחים נקש למשך 15 שנה, עם אופציה להארכה לתקופה של עשור. לדבריו, "למדינה יש אינטרסים חיוניים בהפעלה של נמל אילת, לכן יש מגבלות על ההפרטה שלו. במרוצת השנים הייתה עלייה הדרגתית בהיקף הסחורות הנפרקות בנמל, והעובדים דרשו הסכם קיבוצי חדש. באוגוסט האחרון, לפני המלחמה, הוכרז סכסוך עבודה, אבל המו"מ נקלע למבוי סתום." כסיף הוסיף, כי לאחרונה הודיעה הנהלת הנמל שהיא עומדת לפטר 60 מתוך כ-120 העובדים. "אין הפסדים, נהפוך הוא. יש תחושה לא נוחה של שימוש ציני של המעסיק במצב המלחמה כדי לפטר עובדים או להשתמש באיום לפטר עובדים כדי להרוויח."

ח"כ יסמין פרידמן מתחה ביקורת על היעדרות מנכ"ל הנמל מהישיבה, ואמרה: "העיר אילת נכוותה רבות בשנים האחרונות. העיר אירחה כמות מטורפת של מפונים בלי שהעירייה קיבלה עזרה, הפרנסה נפגעה, ושוב רוצים לפגוע בה. ומי רוצה לעשות את זה? חברות שמרוויחות מיליונים. איפה הדוגמה האישית - לתת כתף בשעתה הקשה של המדינה?"

ח"כ משה פסל אמר, כי המדינה צריכה לשאת באחריות, ולא היזם הפרטי.

ח"כ שלום דנינו ביקש לדעת מה התנאים להארכת הזיכיון ואם המדינה הטילה על הזכיין מגבלות נוספות.

היו"ר ביטן הוסיף, כי יש הבדל בין הפרטת נמל חיפה או נמל המפרץ, שיש להם תחליף, לבין הפרטת נמל אילת, שהוא השער הדרומי למדינה, ולו אין תחליף.

סמנכ"ל משרד התחבורה, עופר אלישר ציין, כי תקופת הזיכיון תסתיים בעוד כשלוש שנים, ובעוד כשנה וחצי המדינה צריכה להודיע לזכיין על אפשרות ההארכה. הוא הוסיף כי המכירה נעשתה תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים והאינטרסים החיוניים למדינה, ואמר: "הנמל חשוב מאוד למשרד התחבורה."

 

 

מנהל חטיבת נמלי הים בהסתדרות, ניר אייזנברג טען, כי "כל יום נוסף שהאחים נקש מחזיקים בנמל, הוא יום שבו הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל יורד לטמיון. ההסכם הקיבוצי מאפשר פיטורי צמצום, אבל ככל שיהיו כאלה, הם צריכים להיעשות בהידברות ובהסכמה. שבועיים לפני ההודעה של המנכל על פיטורים של 50% מהעובדים ישבנו עם יו"ר חברת נמלי ישראל, יו"ר נמל אילת ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, והגענו למתווה של ניצול ימי חופשה. אנחנו מבינים את המצב במדינה ואת האיום החות'י ונותנים כתף, אבל כעבור שבועיים קיבלנו הודעה מנוכרת על פיטורי 50% מהעובדים, ואילו בשנה שעברה הבעלים משכו דיבידנד של 50 מיליון שקל ובמשך עשור מגלגלים מיליונים. נכון שהיום יש מלחמה ואף אחד לא מגלגל. חלק פונו מהבתים שלהם וחלק צריכים להביא כסף מהבית."

נציג האוצר, איציק דניאל העריך, כי הנהלת הנמל קיבלה סיוע מהמדינה על רקע המלחמה.

סמנכ"ל הכספים של חברת נמלי ישראל, גיא שטיינברג ציין, כי חנ"י דחתה לנמל תשלומים של עד 40 מיליון שקלים לתקופה של עד שנה.

נציג ועד מחלקת ים בנמל, יהודה בלולו אמר, כי "האחים נקש ניצלו את המדינה ולא יישמו שום דבר מכתב ההסמכה. הם היו אמורים לשמור על הכלים והעובדים, ועושים חד-צדדית צעדים שמשמעותם לירוק למדינה בפנים. זה הנמל הרווחי ביותר פר עובד. 11 שנים אנחנו עובדים איתם, והם לא רצו לחתום על הסכם שכר וניצלו אותנו. יש לנו כאב נפשי מההנהלה הזו."

יו"ר ועד התפעול, מאיר אברג'יל, הוסיף: "הפקרתם אותנו בידי אנשים תאבי בצע, שכל מה שמעניין אותם זה להרוויח הון. הם סחטו את הלימון ומהקליפה הם עושים ריבה. לא השקיעו כלום בציוד."

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר, כי הוועדה סבורה שנמל אילת הוא נכס אסטרטגי ללא תחליף, בניגוד לנמלים אחרים, ולכן ממליצה למשרד התחבורה לא לממש את האופציה ולהחזיר אותו לבעלות המדינה. עד אז הוועדה ממליצה לא לאפשר פיטורים אלא למצוא פתרונות אחרים, כגון יציאה לחופשה, במסגרת מו"מ של ההסתדרות מול ההנהלה, בפיקוח משרד האוצר. הוא הוסיף, כי אם לא תהיה הסכמה של הנהלת הנמל לנהל מו"מ, הוועדה קוראת לחנ"י לדרוש תשלום מיידי של חובות הנמל, ואם ניתן פיצוי, על האוצר לבקש אותו חזרה.

הוועדה ביקשה ממשרדי האוצר והתחבורה לבדוק אם הנמל עומד בהסכם הזיכיון, ואם לא, לבדוק את השבת כספי הדיבידנד שנמשכו לפני המלחמה. הסיכום התקבל פה אחד, בתמיכת ח"כ כסיף, ח"כ דנינו, ח"כ פרידמן, ח"כ פסל וחברי הכנסת סימון מושיאשוילי, ששון גואטה ואלמוג כהן.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן