כלי רכב מנועיים בישראל בשנת 2023
הנתונים המופיעים בהודעה זו הם תוצאה של עיבודים שבוצעו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) של קובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה.
מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2023 ל-4,101,377 - עלייה של 3.2% בהשוואה לסוף שנת 2022 (3.5% בשנת 2022). שיעור הגידול של מספר כלי הרכב הפרטיים היה 3.6% בשנת 2023 (זהה לגידול בשנת 2022).
מתוך כלי הרכב, 3,556,116 היו כלי רכב פרטיים, 307,355 משאיות (מתוכן 126,188 משאיות מעל 3.5 טונות), 167,585 אופנועים, 25,320 אוטובוסים, 22,447 מוניות, 15,442 אוטובוסים זעירים ו-7,112 כלי רכב מיוחדים.
בשנת 2023 נוספו למצבת כלי הרכב 383,655 אלף כלי רכב, מהם 309,047 אלף כלי רכב חדשים (למצבת כלי הרכב נוספו גם כלי רכב שאינם חדשים, לדוגמה רכב צבאי או רכב משטרה שנהפכו לאזרחיים). בתקופה זו נגרעו מהמצבה 255,589 כלי רכב, לפיכך התוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה ב-128,066 כלי רכב.
מתוך 309,047 כלי הרכב החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 261,650 היו כלי רכב פרטיים (84.7%).
הנתונים להלן הם של מערכות בטיחות בכלי רכב פרטיים המדווחות למשרד הרישוי. קיימות מערכות נוספות שאינן מדווחות למשרד הרישוי.
ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. ב-99.9% מכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2023, קיימות מערכות בקרת סטייה מנתיב. ל-99.8% יש ניטור מרחק מלפנים מאחר שמערכות אלו נעשו חובה בכלי הרכב המיובאים לארץ מינואר 2018. גם לאביזרי בטיחות אחרים נרשמים אחוזי התקנה גבוהים יחסית: ב-98.9% מכלי הרכב שעלו לכביש בשנת 2023 קיימת מערכת עזר לבלם, ב-98.0% - מערכת לזיהוי הולכי רגל, ב-97.8% קיימת מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ב-97.2% - מערכת לבלימה בעת חירום וב-95.6% - מצלמות רוורס.
אביזרי בטיחות נוספים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנת 2023 הם תאורה אוטומטית בנסיעה לפנים (92.0%), שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים (73.6%), בקרת שיוט אדפטיבית (72.6%), חיישני חגורות (70.8%), זיהוי בשטח מת (53.0%) וזיהוי תמרורי תנועה (46.1%).
בתרשים 1 מוצגת השוואה של שיעור מערכות הבטיחות המותקנות בכלי הרכב החדשים (עלו לכביש בשנת 2023) לעומת כלי הרכב שגילם 4 שנים (עלו לכביש בשנת 2019).
תרשים 1 - מערכות בטיחות המותקנות בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2019 ו-2023 (אחוזים)
בשנת 2023 היה הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים 7.6 שנים (7.4 בשנת 2022). הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים היה 7.5, וגם הוא עלה בהשוואה לשנת 2022 (7.2). הגיל הממוצע של משאיות עד 3.5 טונות בשנת 2023 היה 11.5 - עלייה בהשוואה ל-11.4 שנים בשלוש השנים הקודמות. הגיל הממוצע של משאיות שמשקלן יותר מ-3.5 טונות היה 6.5 עלייה בהשוואה ל-6.3 בשנים הקודמות.
1,443,939 כלי הרכב (35.2%) היו כלי רכב חדשים שגילם עד 4 שנים (שנת עלייה לכביש 2023-2019), 1,322,448 (32.2%) היו בני 9-5 שנים, ו-1,334,990 (32.6%) היו בני 10 שנים ויותר.
בשנת 2023 כ-73.4% מכלי הרכב הונעו בבנזין. באחוז זה חלה מגמת ירידה משנת 2015.
554,050 כלי רכב מונעים בסולר - 13.5% מכלי הרכב. אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר היה 5.8% (עלה מ-2.9% ב-2011 ל-5.9% בשנים 2022-2021). אחוז האוטובוסים הצורכים סולר הוא 91.4% (95.7% בשנת 2022).
21,420 כלי רכב מונעים באמצעות גז, מתוכם כ-18,424 כלי רכב פרטיים.
סוג הנעה | סך הכול | בנזין | סולר | היברידי | גז | חשמל |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 4,101,377 | 3,011,389 | 554,050 | 418,757 | 21,420 | 95,761 |
רכב פרטי | 3,556,116 | 2,830,618 | 206,971 | 409,830 | 18,424 | 90,273 |
משאיות סך הכול | 307,355 | 15,785 | 288,909 | 5 | 2,326 | 330 |
מזה: עד 3.5 טונות | 181,167 | 15,085 | 163,645 | 5 | 2,178 | 254 |
יותר מ-3.5 טונות | 126,188 | 700 | 125,264 | - | 148 | 76 |
אוטובוס זעיר | 15,442 | 6 | 15,387 | - | - | 49 |
אוטובוס | 25,320 | - | 23,130 | - | 655 | 1,535 |
מונית | 22,447 | 347 | 12,839 | 8,922 | 13 | 326 |
רכב מיוחד | 7,112 | 297 | 6,813 | - | 2 | - |
אופנוע | 167,585 | 164,337 | - | - | - | 3,248 |
מספר כלי הרכב ההיברידיים (כולל היברידי רגיל והיברידי נטען) היה בשנת 2023 418,757, עלייה של כ-15.4% לעומת שנת 2022. בשנת 2022 שיעור העלייה היה גבוה יותר - 21.1% (362,971 בשנת 2022 לעומת 299,644 בשנת 2021). רוב כלי הרכב ההיברידיים הם רכב פרטי.
במספר כלי הרכב המונעים באמצעות חשמל חלה עלייה מתמדת, מ-1,498 בשנת 2017 ל-95,761 בשנת 2023.
בשנת 2023 היה אחוז הגידול בסך כלי הרכב החשמליים 111.5% (95,761 בשנת 2023 לעומת 45,270 בשנת 2022). שיעור זה היה מתון יותר משיעור הגידול בשנים 2022 ו-2021 - 178.6% ו-261.9%, בהתאמה.
מסך כלי הרכב הפרטיים שעלו על הכביש בשנת 2023, 18.6% היו חשמליים. מספר האופנועים שהונעו באמצעות חשמל היה 3,248 (2,606 בשנת 2022), ומספר האוטובוסים שהונעו בחשמל היה 1,535 - עלייה של כ-158.9% לעומת שנת 2022 (593).
תרשים 2 - מספר כלי רכב היברידיים וחשמליים, 2023-2015
תרשים 3 - אוטובוסים לפי סוג הנעה, 2023-2018
בשנת 2023 היו 90,273 כלי רכב פרטיים המונעים באמצעות חשמל, גידול של יותר מפי שניים לעומת שנת 2022 (41,808 כלי רכב). מספר המוניות ההיברידיות עלה מ-6,919 בשנת 2022 ל-8,922 בשנת 2023 (עלייה של 28.9%). בלוח ב ניתן לראות את התפלגות כלי הרכב ההיברידיים לפי סוג רכב.
סוג כלי הרכב/שנה | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
כלי רכב היברידיים - סך הכול | 418,757 | 362,971 | 299,644 | 223,666 | 176,834 |
כלי רכב פרטיים היברידיים | 409,830 | 356,050 | 295,329 | 221,662 | 175,192 |
היברידי רגיל | 347,868 | 309,863 | 264,313 | 204,052 | 163,260 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 61,962 | 46,187 | 31,016 | 17,610 | 11,932 |
מוניות היברידיות | 8,922 | 6,919 | 4,315 | 2,004 | 1,642 |
היברידי רגיל | 8,781 | 6,844 | 4,270 | 1,997 | 1,639 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 141 | 75 | 45 | 7 | 3 |
בשנת 2023, 88.7% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (זהה לאחוז בשנים 2021 ו-2022), והשאר בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) - 6.7%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 3.6%, והשכרה או תיור - 1.0%. יצוין כי רוב כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים.
מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 58.0% היו בבעלות פרטית (65.4% ב-2022) והשאר בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) 29.8% (22.1% בשנת 2022), חברות (לא כולל עצמאיים) - 9.2% (9.0% בשנת 2022) והשכרה או תיור 3.0% (3.5% בשנת 2022).
תרשים 4 - כלי רכב פרטיים חדשים (שעלו לכביש באותה שנה) לפי סוג בעלות, 2023-2022
על פי תרשים 5, מספר כלי הרכב הפרטיים החשמליים החדשים בשנת 2023 היה 48,725 (27,990 בשנת 2022). חלקם של כלי הרכב הפרטיים החשמליים החדשים בבעלות החכר (ליסינג) עלה ל-11.0% (6.6% בשנת 2022), וחלקם בבעלות חברה עלה ל-8.0% (6.5% בשנת 2022).
תרשים 5 - כלי רכב פרטיים חדשים (שעלו לכביש באותה שנה) לפי סוג הנעה ובעלות (חשמליים), 2023-2022
21.7% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן (מזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית עם 15.2% (יונדאי, דייהו, קיה ושברולט). במקום השלישי צ'כיה עם 8.1% (סקודה, יונדאי, טויוטה וסיאט). שלוש המדינות שומרות על מקומן בשנים 2023-2019. במקום הרביעי נמצאת טורקיה (6.6%).
נתח השוק של סין המשיך לגדול והגיע ל-2.6% בשנת 2023 (1.5% בשנת 2022).
ארץ ייצור | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
מספרים מוחלטים | 4,100,389 | 3,973,311 | 3,840,104 | 3,689,299 | 3,600,649 |
אחוזים | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יפן | 21.7 | 22.5 | 23.4 | 24.5 | 25.3 |
קוראה הדרומית | 15.2 | 15.0 | 14.6 | 14.2 | 14.1 |
צ'כיה | 8.1 | 8.0 | 7.9 | 7.6 | 7.3 |
טורקייה | 6.6 | 6.9 | 7.0 | 6.9 | 6.8 |
גרמניה | 6.1 | 6.2 | 6.4 | 6.6 | 6.7 |
ספרד | 5.9 | 6.0 | 6.1 | 6.2 | 6.3 |
טאיוואן | 4.7 | 4.7 | 4.8 | 4.7 | 4.7 |
צרפת | 4.4 | 4.3 | 4.3 | 4.4 | 4.5 |
הממלכה המאוחדת | 4.0 | 4.2 | 4.3 | 4.3 | 4.2 |
תאילנד | 3.5 | 3.4 | 3.1 | 3.0 | 2.9 |
סלובקיה | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 2.8 | 2.7 |
ארצות הברית | 2.8 | 2.8 | 2.8 | 2.6 | 2.6 |
סין | 2.6 | 1.5 | 0.8 | 0.5 | 0.5 |
הונגריה | 2.4 | 2.3 | 2.2 | 2.1 | 2.1 |
הודו | 2.1 | 2.2 | 2.2 | 2.3 | 2.3 |
מקסיקו | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
איטליה | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.4 | 1.4 |
אחר ולא ידוע | 4.1 | 4.2 | 4.2 | 4.2 | 4.1 |
תרשים 6 - כלי רכב מנועיים לפי ארץ ייצור בשנים 2019 ו-2023, אחוזים
כ-39.8% מכלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2023 יוצרו על ידי 3 חברות: יונדאי, קיה וטויוטה (44.0% בשנת 2022). יונדאי, שחלקה ב-2023 היה 15.9% (16.6% ב-2022), הייתה החברה המובילה גם בשנים 2022-2019. במקום השני הייתה חברת קיה עם 12.4% מהשוק (14.4% בשנת 2022), במקום השלישי טויוטה, שחלקה בשנת 2023 היה 11.5% (13.0% בשנת 2022).
תרשים 7 - עשרת היצרנים המובילים בכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2023 ובשנת 2022
שנה | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
סך הכול (מספרים מוחלטים) | 261,650 | 259,636 | 282,852 | 210,849 | 246,363 |
סך הכול | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יונדאי | 15.9 | 16.6 | 15.4 | 15.8 | 16.2 |
קיה | 12.4 | 14.4 | 14.0 | 12.0 | 12.9 |
טויוטה | 11.5 | 13.0 | 14.7 | 14.6 | 15.4 |
בי.וויי.די | 5.8 | 1.4 | - | - | - |
סקודה | 5.3 | 5.0 | 6.8 | 8.5 | 7.3 |
מזדה | 5.3 | 7.2 | 5.3 | 4.4 | 4.4 |
צ'רי | 4.2 | 0.4 | - | - | - |
מיצובישי | 3.9 | 4.0 | 3.8 | 5.7 | 5.5 |
סוזוקי | 3.4 | 3.3 | 3.7 | 3.6 | 0.0 |
סיאט | 2.9 | 3.2 | 4.5 | 4.9 | 0.0 |
ג'ילי | 2.7 | 2.6 | 0.1 | - | - |
פיג'ו | 2.6 | 2.1 | 2.6 | 2.6 | 2.7 |
טסלה | 2.6 | 2.2 | 2.2 | - | - |
סאיק | 2.1 | 2.0 | 1.0 | 0.7 | 0.4 |
סובארו | 1.7 | 1.7 | 1.9 | 1.8 | 1.8 |
רנו | 1.7 | 1.3 | 2.4 | 3.3 | 3.5 |
מרצדס | 1.7 | 2.1 | 1.7 | 1.5 | 1.2 |
פולקסווגן | 1.4 | 1.3 | 1.3 | 1.8 | 1.3 |
שברולט | 1.2 | 1.8 | 3.0 | 3.2 | 0.0 |
אודי | 1.2 | 1.1 | 1.3 | 1.5 | 1.5 |
שאר היצרנים | 10.6 | 13.1 | 14.2 | 16.7 | 25.9 |
רמת המינוע בישראל בשנת 2023 עלתה והגיעה ל-417 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (411 בסוף שנת 2022), מזה 361 כלי רכב פרטיים. בתרשים 8 נראה הגידול ברמת המינוע בישראל משנת 2000, ובתרשים 9 רואים שבהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל נמוכה יחסית.
תרשים 8 - רמת המינוע בישראל, 2023-2000
תרשים 9 - רמת המינוע בישראל ובמדינות OECD נבחרות, 2022
מקור: נתוני IRTAD, קבוצה בין-לאומית לאיסוף נתוני בטיחות בדרכים ולחקירתם.
בשנת 2023, 617,653 כלי רכב מנועיים עברו בעלות, מתוכם 527,469 כלי רכב פרטיים ו-38,502 אופנועים.
הצבע הדומיננטי במצבת כלי הרכב הפרטיים הוא לבן - 37.1% מסך כלי הרכב. 35.2% אפור, 12.5% שחור, 7.1% כחול, 4.0% בז'-חום, 2.5% אדום, 0.9% ירוק ו-0.8% צהוב. מבין כלי רכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2023, הצבע הדומיננטי הוא לבן (47.9%), ואחריו אפור - 30.6%.
תרשים 10 - צבע כלי הרכב הפרטיים
מעגל פנימי: כלי רכב פרטיים שעלו על הכביש בשנת 2023; מעגל חיצוני: מצבת כל כלי הרכב הפרטיים
בשנת 2023 היה שיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים, שנחקרו על ידי המשטרה, הנמוך ביותר מאז שנת 2017 (3.9 לעומת 6.8 ל-1,000 כלי רכב, בהתאמה).
שיעור המעורבות בתאונות אינו אחיד בין סוגי הרכב. שיעור כלי הרכב הפרטיים שהיו מעורבים בתאונות בשנת 2023 היה 3.0 ל-1,000 כלי רכב פרטיים. שיעור המעורבות בתאונות עם נפגעים של כלי רכב ציבוריים (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות) ושל משאיות כבדות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה הוא הגבוה ביותר. שיעור המעורבות של משאיות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה היה 7.6 ל-1,000 משאיות מאותו סוג, ושל אוטובוסים - 21.1 ל-1,000. לכלי הרכב האלה נסועה שנתית גבוהה. גם שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות עם נפגעים גבוה, על אף שהנסועה השנתית שלהם נמוכה.
שנה | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 3.9 | 4.7 | 5.5 | 5.3 | 5.9 | 6.0 | 6.8 |
רכב פרטי | 3.0 | 3.6 | 4.2 | 4.1 | 5.1 | 5.2 | 5.8 |
משאית עד 3.5 טונות | 3.4 | 4.3 | 4.6 | 4.6 | 5.6 | 5.6 | 6.1 |
משאית מעל 3.5 טונות | 4.8 | 5.3 | 6.1 | 6.1 | 7.1 | 7.1 | 8.1 |
מזה: משאית מעל 34.0 טונות | 7.6 | 6.5 | 7.7 | 7.6 | 10.9 | 11.2 | 11.0 |
אוטובוס זעיר | 8.2 | 8.9 | 10.5 | 8.1 | 12.5 | 12.5 | 14.9 |
אוטובוס | 21.1 | 23.8 | 23.8 | 23.2 | 28.3 | 26.8 | 29.2 |
מונית | 15.7 | 18.9 | 22.2 | 21.1 | 26.1 | 27.8 | 33.2 |
כלי רכב מיוחד | 2.0 | 2.7 | 3.1 | 2.8 | 2.8 | 2.4 | 3.9 |
אופנוע | 9.9 | 13.0 | 14.7 | 15.1 | 15.5 | 16.3 | 18.3 |
* כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון.
----------