מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות סטטיסטיקה
לעמוד קודם

תיקופי נסיעות בתחבורה ציבורית, 2024

17/08/2025
זמן קריאה: 7 דק'

הלמ"ס פרסמה לראשונה נתונים על תיקופי הנסיעות של נוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. הפרסום נועד לספק תמונת מצב של ענף שירותי התחבורה הציבורית, הכולל אוטובוסים בקווים קבועים, רכבת קלה, רכבלית וכרמלית, ולבחון את דפוסי השינויים בהיקף השימוש בשירותים אלו לאורך זמן. מוצגים ממצאים רב־שנתיים על היקף התיקופים של הנסיעות בתחבורה ציבורית על פי מאפיינים נבחרים של הנסיעות ושל הנוסעים.

להלן נתונים על תיקופי נסיעות בתחבורה ציבורית בישראל: אוטובוסים בקווים קבועים, רכבת קלה בירושלים ובמטרופולין תל אביב, הכרמלית והרכבלית בחיפה. באוטובוסים בקווים קבועים נכללים אוטובוסים ואוטובוסים זעירים הפועלים על פי לוחות זמנים, לאורך מסלולים קבועים ותחנות קבועות, להעלאת נוסעים ולהורדתם.

 

 

נוסע העולה על אמצעי תחבורה אלו מחויב לתקף את הנסיעה שלו באמצעות רב־קו או יישומון גם אם הוא זכאי לנסיעה בחינם. אפשר לעבור בין אמצעי התחבורה בתוך העיר במשך 90 דקות ללא תשלום נוסף, אבל גם בנסיעת ההמשך חלה חובת תיקוף. יש להביא בחשבון שחלק מהנסיעות לא תוקפו, ולכן הן אינן נכללות בנתונים.

הנתונים של תיקופי הנסיעות הם בהתאם לנתונים הקיימים במערכות התפעוליות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה. הנתונים בהודעה כוללים את כל החברות שמפעילות קווים קבועים (לגבי שנים 2019 עד 2021, הנתונים אינם כוללים את מזרח ירושלים).

להלן ממצאים עיקריים על תיקופי נסיעות בתחבורה ציבורית לשנים 2024-2019.

תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים

בשנת 2024 היה מספר תיקופי הנסיעות באוטובוסים בקווים קבועים 769.8 מיליון, עלייה של 6.8% בהשוואה לשנת 2023 ועלייה של 59.1% לעומת שנת 2020. כזכור, שנת 2020 התאפיינה בירידה חדה בתיקופי הנסיעות בעקבות מגבלות הקורונה. בהשוואה לשנת 2019, מספר תיקופי הנסיעות של שנת 2024 היה נמוך ב־0.4%. כלומר מספר תיקופי הנסיעות באוטובוסים חזר כמעט לרמה שבה היה לפני משבר הקורונה.

 

תרשים 1: תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים, 2024-2019, מיליונים

 

בתרשים 2 מוצגת התפלגות התיקופים לאורך חודשי השנה בשש השנים האחרונות (2024-2019). בולטות בעיקר הירידות בחודש אפריל 2020, עם החלת הסגרים בעקבות מגפת הקורונה, ובחודש אוקטובר 2023, עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

 

תרשים 2: תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים, לפי חודש, 2024-2019, מיליונים

תיקופים לפי סוג קו באוטובוסים בקווים קבועים

בלוח א' מוצגת השוואה של תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים בשנים 2024-2019 לפי סוג קו. רוב הנסיעות היו בקווים עירוניים, ואחריהן בקווים בין־עירוניים ובקווים אזוריים.

בשנת 2024 היה מספר תיקופי הנסיעות בקו עירוני 636.2 מיליון, עלייה של 7.9% בהשוואה לשנת 2023. לעומת שנת 2019 (טרם משבר הקורונה), בשנת 2024 עלה ב־9.1% מספר התיקופים בקווים העירוניים, ומספר התיקופים בקווים הבין־עירוניים ירד ב־10.9%.

לוח א': תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים, לפי סוג קו, 2024-2019
סוג קו תיקופי נסיעות (מיליונים) אחוז שינוי
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2024 לעומת 2019 2024 לעומת 2023
תיקופי נסיעות, סך הכול 773.0 483.8 586.2 681.7 721.0 769.8 -0.4 6.8
עירוני 583.1 374.1 460.9 553.2 589.7 636.2 9.1 7.9
אזורי 13.8 8.1 9.7 13.0 12.6 12.4 -9.9 -1.5
בין־עירוני 130.2 84.6 103.4 113.8 115.4 116.0 -10.9 0.5
לא ידוע 45.9 16.8 12.2 1.7 3.4 5.2 -88.7 50.9

תיקופים לפי שעות היום באוטובוסים בקווים קבועים

בתרשים 3 מוצגת התפלגות של סך התיקופים באוטובוסים לאורך שעות היום בשנים 2024-2021. בתרשים מופיעות שתי נקודות שיא: בשעה 7:59-7:00 ובשעה 13:59-13:00. הן משקפות את נסיעות היוממים למקום עבודתם/לימודיהם בשעות הבוקר ואת חזרתם הביתה בשעות הצוהריים. בשנת 2024 מספר התיקופים הנמוך ביותר היה בשעה 3:59-3:00 לפנות בוקר - 138,238 תיקופים (תיקופים בשירות קווי הלילה, מחצות ועד 04:00).

 

תרשים 3: תיקופי נסיעות באוטובוסים לפי שעות ביום, 2024-202, מיליונים

תיקופים לפי ימי השבוע באוטובוסים בקווים קבועים

בתרשים 4 מוצג פילוח באחוזים של נתוני תיקופים לפי ימי השבוע ל־2023 ול־2024. כצפוי, אחוז התיקופים בסוף השבוע - בימים שישי ושבת (כ־7.8% וכ־2.0%, בהתאמה) - נמוך מהאחוזים בימי חול. שיעור התיקופים בימי חול נע בין 17.7% ל־18.3%.

 

תרשים 4: תיקופי נסיעות בקווים קבועים לפי ימי השבוע, אחוזים

תיקופים לפי פרופיל נוסע באוטובוסים בקווים קבועים

משרד התחבורה מפקח על מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית ומסבסד אותם. חברות התחבורה הציבורית מחויבות להעניק הנחות לאוכלוסיות מסוימות (לפי סוג הפרופיל שלהן), בהתאם למדיניות ההנחות הנקבעת על ידי משרד התחבורה ומשרד האוצר.

סוגי פרופילים הם: בוגר (גילים 65-18), אזרח ותיק (גברים מגיל 67, נשים מגיל 62), רב־קו זהב (גיל 75 ומעלה), נוער (כולל ילדים), סטודנט, חייל, נכה, לקויי ראייה/עיוור ועוד.

בשנת 2024, אחוז התיקופים הגבוה ביותר באוטובוסים בקווים קבועים היה בפרופיל לא מוגדר (34.0%). אפשר לשער שחלק גדול מהמשתמשים בפרופיל הלא מוגדר אינם זכאים להנחות ולכן אינם משתמשים בפרופיל מזוהה.

שיעור השימוש בפרופיל זה ירד באופן עקיב בשנים האחרונות. ב־2019 וב־2020 השימוש בפרופיל הלא מוגדר היה ביותר ממחצית מהתיקופים (52.9% ו־52.5%, בהתאמה). בשנים שלאחר מכן נרשמה ירידה רציפה בשיעור השימוש בפרופיל זה: 49.0% בשנת 2021, 47.2% בשנת 2022, 41.0% בשנת 2023 ו־34.0% בשנת 2024. ירידה זו קרתה בו־בזמן עם עלייה בתשלום באמצעות יישומונים.

מהפרופילים המזוהים אפשר ללמוד כי אחוז התיקופים הגבוה ביותר היה בפרופיל נוער (כולל ילדים) - כ־23.8% מסך התיקופים, ואחריו פרופיל בוגר - 16.5%, פרופיל סטודנט - 8.4% ואזרח ותיק - 8.2% (לא כולל רב־קו זהב).

ב־1 באוגוסט 2022 נכנסה לתוקף התוכנית "דרך שווה". במסגרתה נוסף פרופיל חדש, "רב־קו זהב", לנוסעים בני 75 ומעלה (זכאים לנסיעות חינם). לאחר השינוי עלה מספר תיקופי הנסיעות של אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה (ותיק+רב קו זהב) מ־80.1 מיליון בשנת 2021 ל־102.0 מיליון בשנת 2024 (63.2 מיליון תיקופים בפרופיל אזרח ותיק ו־38.8 מיליון תיקופים בפרופיל רב־קו זהב), עלייה של 27.3%. סך התיקופים עלה ב־31.3% בתקופה זו.

בעקבות התפרצות נגיף קורונה, בשנת 2020 הייתה ירידה בתיקופים בכל הפרופילים, ובמיוחד בפרופילים סטודנט ונוער. בשנת 2020 נרשמו 83.5 מיליון תיקופים בפרופיל נוער - ירידה של 33.8% לעומת שנת 2019. לשם השוואה, בשנת 2024 מספר התיקופים בפרופיל זה היה 183.0 מיליון, גבוה ב־119.0% מהמספר בשנת 2020. גם מספר התיקופים בפרופיל אזרח ותיק ירד בחדות בעקבות מגפת הקורונה, מ־125 מיליון בשנת 2019 ל־71 מיליון בלבד בשנת 2020.

 

תרשים 5: תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים לפי פרופיל נוסע, 2024-2019 (מיליונים)

תיקופים בערים הגדולות

בתרשים 6 מוצגים מספר תיקופי הנסיעות באוטובוסים בקווים קבועים ב־16 הערים הגדולות שבהן 100,000 תושבים ויותר. מספר התיקופים הגבוה ביותר בשנת 2024 היה בירושלים - כ־174.4 מיליון תיקופים (22.7% מסך התיקופים). אחריה תל אביב-יפו - כ־81.1 מיליון תיקופים (10.5%) וחיפה - 48.8 מיליון תיקופים (6.3%). אחוז התיקופים הנמוך ביותר היה בכפר סבא - כ־0.6%.

 

תרשים 6: תיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים בערים הגדולות (100,000 תושבים ויותר), 2024

תיקופי נסיעות ברכבת הקלה בירושלים

במערך הרכבת הקלה בירושלים יש קו אחד קיים (אדום) ושני קווים בהקמה. אורכו של הקו האדום כ־22.0 ק"מ, והוא כולל 35 תחנות נוסעים, מנווה יעקב בצפון העיר עד הדסה עין כרם בדרום העיר (כולל המקטעים החדשים בצפון ובדרום שהתחילו לפעול בשנת 2025). הרכבת הקלה בירושלים מופעלת על ידי חברת כפיר רכבת קלה ירושלים.

בשנת 2024 היה מספר תיקופי הנסיעות ברכבת הקלה בירושלים כ־39.2 מיליון, עלייה של 2.4% לעומת שנת 2023. מספר התיקופים בשנת 2024 גבוה ב־6.6% בהשוואה לשנת 2019 (טרם משבר קורונה), כלומר מספר התיקופים ברכבת הקלה בירושלים עלה מהרמה שהייתה לפני משבר הקורונה.

 

תרשים 7: תיקופי נסיעות ברכבת הקלה בירושלים לפי תקופות ביום, 2024-2021

 

בתרשים 8 מוצגת התפלגות של סך התיקופים לאורך שעות היום בארבע השנים האחרונות. אפשר לראות שתי נקודות שיא: בשעה 8:59-8:00 ובשעה 15:59-15:00. הן משקפות את נסיעות היוממים למקום עבודתם/לימודיהם בשעות הבוקר ואת חזרתם הביתה בשעות הצוהריים.

תיקופי נסיעות ברכבת הקלה במטרופולין תל אביב

הרכבת הקלה בתל אביב־יפו היא מערך תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב שמקשר בין העיר לרחבי גוש דן. באוגוסט 2023 נחנך הקו הראשון של המערך - הקו האדום המחבר את בת ים דרך יפו למרכז תל אביב, ומשם דרך רמת גן ובני ברק עד פתח תקווה. חברת תבל מטרו מפעילה את הקו האדום. בשנת 2024 היו כ־24.7 מיליון תיקופי נסיעות.

תיקופי נסיעות ברכבת התחתית בחיפה

הכרמלית היא מערכת תחבורה ציבורית תת־קרקעית הפועלת בעיר חיפה ומקשרת בין שלושה אזורים מרכזיים בעיר: העיר התחתית, שכונת הדר ומרכז הכרמל. במערכת קו יחיד שבו שש תחנות פעילות, והיא מופעלת על ידי חברת הכרמלית חיפה.

בשנת 2024 היה מספר תיקופי הנסיעות כ־1.1 מיליון, ירידה של 5.9% לעומת שנת 2023. בהשוואה לשנת 2019 (טרום קורונה), חלה עלייה של 3.1% במספר התיקופים בשנת 2024. כלומר מספר התיקופים בכרמלית עלה על הרמה שבה היה לפני משבר הקורונה.

 

תרשים 8: תיקופי נסיעות בכרמלית, 2024-2019 (אלפים)

תיקופי נסיעות ברכבלית חיפה

הרכבלית היא רכבל המשולב במערך התחבורה הציבורית בעיר חיפה. היא מקשרת בין מסוף מרכזית המפרץ והצ'ק פוסט לבין הטכניון ואוניברסיטת חיפה. הרכבלית היא הרכבל הארוך בישראל ורכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל להסעת המונים, ומהיחידים בעולם בתחום התחבורה הציבורית. את הרכבלית מפעילה חברת כבל אקספרס מקבוצת עפיפי, ופעילותה החלה באפריל 2022.

בשנת 2024 היה מספר תיקופי הנסיעות כ־1.1 מיליון, ירידה של כ־22.0% לעומת שנת 2023.

תיקופי נסיעות לפי פרופילים באוטובוסים, ברכבת הקלה, ברכבלית ובכרמלית

בתרשים 9 מוצגים תיקופי נסיעות לפי פרופילים באמצעי התחבורה הציבורית בשנת 2024. נראה כי קיימים הבדלים בשימוש של נוסעים מפרופילים שונים: באוטובוסים הקבוצות המרכזיות הן "לא מוגדר" (כ־33%), נוער (כ־24%), ובוגר (כ־17%); ברכבת הקלה בירושלים: פרופיל לא מוגדר (כ־40%), נוער (15%) וסטודנטים (כ-10%); ברכבלית בולט השימוש בקרב צעירים: נוער (כ־21%) וסטודנטים (כ־18%), בהתאם לקרבתה למוסדות ההשכלה הגבוהה - הטכניון ואוניברסיטת חיפה. האחוז הנמוך ביותר הוא בפרופיל ותיק (2.2%) ובפרופיל רב־קו זהב (1.0%). בכרמלית יש האחוז הגבוה ביותר של אזרחים ותיקים, פרופיל ותיק+זהב (13.5%).

 

תרשים 9: תיקופי נסיעות בתחבורה הציבורית לפי פרופיל נוסע, 2024

השפעת מלחמת חרבות ברזל על מספר תיקופי הנסיעות

בעקבות מלחמת חרבות ברזל שפרצה באוקטובר 2023 נצפתה ירידה ממשית במספר התיקופים בתחבורה הציבורית בהרבעון הרביעי של שנת 2023:

  • באוטובוסים היו 153.6 מיליון תיקופים, ירידה של כ־12.6% לעומת הרבעון המקביל ב־2022 (175.7 מיליון).
  • ברכבת הקלה בירושלים היו 8.0 מיליון תיקופים, ירידה של כ־15.3% לעומת הרבעון המקביל ב־2022 (9.5 מיליון).
  • בכרמלית היו 266,715 תיקופים, ירידה של 15.8% לעומת הרבעון המקביל ב־2022 (316,932).
  • ברכבלית היו 155,489 תיקופים, ירידה חדה של כ־66.8% ברבעון המקביל ב־2022 (468,533).

נתונים אלו משקפים את ההשפעה הישירה של המצב הביטחוני על השימוש בתחבורה הציבורית.

 

כרטיס הרב-קו עם שבב. צילום: Andrew J.Kurbiko, ויקימדיה

מכשיר תיקוף באוטובוס. צילום: דוד שי, ויקימדיה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן