ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות
ממשלת ארצות הברית הודיעה כי היא שוקלת להטיל סנקציות על מדינות שיתמכו ביוזמת מס הפחמן הגלובלי לשיט בינלאומי של ארגון הספנות הבינלאומי (IMO), הנכללת בתוכנית להפחתת פליטות גזי חממה בענף הספנות. כך נמסר ב־10 באוקטובר בהצהרה רשמית של הבית הלבן.
בהצהרה משותפת של מזכיר המדינה מרקו רוביו (Marco Rubio), מזכיר האנרגיה כריס רייט (Chris Wright) ומזכיר התחבורה שון דאפי (Sean Duffy), נאמר כי יישום המס עלול להביא לעלייה של עד 10% בעלויות ההובלה הימית ברחבי העולם. "ההשפעות הכלכליות של ההצעה עלולות להיות הרסניות", ציינו השלושה, אך לא פירטו את חישובי העלות או ההנחות שעליהן התבססו.
אחד הצעדים הנשקלים נגד מדינות שיתמכו ביוזמה הוא חקירה ורגולציה נגד "תנועות ויוזמות אנטי־תחרותיות" של מדינות מסוימות, ואף חסימת כניסה של אוניות הרשומות תחת דגלן לנמלי ארה"ב. מדובר בהגבלות ויזה על צוותי אוניות, בכלל זה העלאת אגרות, חובת ריאיון חוזר או שינוי מכסות לאשרות ימאים (C-1/D). צעד אפשרי נוסף הוא שלילת ההשתתפות של חברות ממדינות תומכות במכרזים ממשלתיים לבנייה של אוניות, מסופי גז נוזלי ותשתיות ימיות חדשות.
ארה"ב שוקלת להטיל אגרות נמל נוספות על כלי שיט בבעלות, בניהול או ברישום של מדינות שיתמכו ביוזמת הורדת הפחמן. כמו כן נבחנות סנקציות אישיות נגד גורמים רשמיים שיקדמו "מדיניות אקלים רדיקלית הפוגעת בצרכן האמריקני".
בהצהרת הבית הלבן נמסר: "הממשל דוחה באופן חד־משמעי את ההצעה של IMO, ולא יסבול שום מהלך שיגדיל את עלויות המחיה של אזרחי ארה"ב, ספקי האנרגיה, חברות השיט או הלקוחות שלהן."
מומחים מזהירים כי צעדים כאלה עלולים דווקא לפגוע בכלכלה האמריקנית. לארס ינסן (Lars Jensen), מנכ"ל חברת Vespucci Maritime, כתב ברשת לינקדאין: "הטלת מגבלות או אגרות על אוניות תביא רק לעלייה בעלויות ההובלה אל ארה"ב ומחוץ לה, ובסופו של דבר תטיל את הנטל על היצואנים והיבואנים האמריקנים עצמם."
תוכנית עבודה עם מטרה של אפס פליטות מזהמות (net zero framework) של ה־IMO, שאושרה באפריל האחרון בוועדת הגנת הסביבה הימית של הארגון, נועדה להפוך את ענף הספנות לניטרלי מבחינת פליטות פחמן עד אמצע המאה (2050). היא כוללת שילוב של הגבלות פליטה מחייבות לצד מנגנון תמחור פליטות של גזי חממה ברמה העולמית, בדומה למס פחמן. הצעדים צפויים להשפיע על תקני הדלק לאוניות חדשות ועל העלויות הכוללות של הובלה ימית, תוך יצירת תמריץ לשימוש בדלקים נקיים כגון אמוניה ירוקה, מימן או מתנול סינתטי.

