מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות שינוע
לעמוד קודם

המתיחות בים האדום מעלה את עלויות המשלוחים

31/01/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

תעשיית הספנות העולמית מתמודדת כעת עם עלייה ממשית בעלויות עקב התקפות מתמשכות בים האדום, המשפיעות מאוד על נתיבי הסחר המרכזיים וגורמות הפרעה נרחבת בשרשרת האספקה ברחבי אירופה וארצות הברית.

לפי הדו"ח האחרון של Drewry Shipping Consultants שבסיסה בלונדון, העלות הממוצעת של משלוח מכולה שאורכה 40 רגל ברחבי העולם עלתה ב-23% בשבוע עד 18 בינואר, והגיעה ל-3,777 דולר. הדבר מסמן עלייה של יותר מכפול בחודש האחרון ומלמד על הסלמה של ממש בעלויות ההובלה.

ההשפעה של שיבושים אלה חורגת הרבה מעבר לנתיבי הסחר המושפעים, המחברים את סין עם אירופה ועם החוף המזרחי של ארה"ב. גם תעריפי השוק הנקודתיים בעבור משלוח מכולות מסין ללוס אנג'לס עלו במידה רבה באותה תקופה - 38%, והגיעו ל-3,860 דולר.

תאגידים גדולים עם חוזים ארוכי טווח ועם מובילי אוקיינוס, מוגנים במידת מה מהתנודות האלו בשוק, אך הם אינם חסינים לחלוטין מכיוון שרבים סובלים מהיטלים של 20% או יותר על התעריפים החוזיים שלהם. העלויות הנוספות נועדו לכסות עלייה בהוצאות כגון דלק וביטוח, הקשורות לסיכונים המוגברים באזור.

הסכסוך המתמשך בתימן, שבו מעורבים המורדים החות'ים, הוא גורם מרכזי בשיבושים אלה. המורדים תקפו כלי שיט מסחריים כחלק מתגובתם לסכסוך הישראלי עם מחבלי חמאס בעזה. למרות הטענות שהם מכוונים לכלי שיט עם קשרים לישראל, לספינות רבות שהותקפו אין קשר ברור לישראל או לבעלות בריתה.

המאמצים של קואליציה בראשות ארה"ב להגן על כלי שיט מסחריים באזור, כולל הצבת ספינות מלחמה והפעלת תקיפות אוויריות על מטרות חות'יות בתימן, טרם עצרו את ההתקפות. מספר ספינות מטען נפגעו מטילים או ממל"טים ממש לאחרונה.

 

 

קרן המטבע הבינלאומית מדווחת על ירידה של 37% בתנועה הימית דרך תעלת סואץ עד כה בשנת 2024 בהשוואה לשנה הקודמת. מובילי אוקיינוס מרכזיים כגון A.P. Moller-Maersk מדנמרק והאפאג-לויד הגרמנית, מעבירים את הנתיבים של ספינות המכולות שלהם סביב קצה אפריקה, ומוסיפים יותר משבוע לזמני המעבר.

יצרנים באירופה כגון טסלה ווולוו כבר חשו את ההשפעה של העיכובים האלו והפסיקו זמנית את הייצור בגרמניה ובבלגיה בשל מחסור בחלקים. קמעונאים, בהם איקאה, טוענים שיש להם מספיק מלאי כדי לנהל את העיכובים.

אלא שלא כל העסקים יכולים להרשות לעצמם לחכות. בריאן בורק, סמנכ"ל מסחרי עולמי ב- SEKO Logistics, משלח מטענים שבסיסו ב-Schaumburg שבאילינוי, הזכיר שחלק מחברות ההלבשה האירופיות משתמשות בהובלה אווירית כדי להבטיח הגעה בזמן של מוצרי האופנה האביביים שלהן.

ברוס דז'ינסקי, מנהל התחבורה הבינלאומית ב-Party City בוודקליף לייק שבניו ג'רזי, דיווח על עיכובים של עד שבוע ועל חיובים נוספים של 300 עד 500 דולר למכולה בקווים מאסיה לנמלי ארה"ב. לדבריו, "זה גורם כמה עיכובים, אבל אנחנו עדיין מקבלים את זה בזמן כדי להגיע לחנויות בזמן."

המפגש הזה של מתחים גיאופוליטיים וגורמים סביבתיים יוצר נוף מאתגר לתעשיית הספנות העולמית, עם השלכות בעלות משמעות על עסקים וצרכנים כאחד.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן