מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות שינוע
לעמוד קודם

מפרשית רוח חדשנית להובלות

04/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת התרופות היפנית טקדה (Takeda) הכריזה על שיתוף פעולה חדש עם חברת השיט הצרפתית וולה (Vela), שבוחנת הפעלה של אוניית מטען מונעת רוח בהשראת מפרשיות מרוץ אוקייניות לשם שינוע תרופות רגישות לטמפרטורה בין צרפת לארצות הברית. הניסוי צפוי לצאת לדרך בסתיו 2026, במשלוח תרופות למחלות דם מנמל קאן שבצפון צרפת לנמל ניו יורק. הוא נועד לבדוק אם אונייה כזו תוכל לשמש חלופה בת־קיימה למטוסי מטען יקרים ולמסע הימי האיטי של אוניות מכולה רגילות.

לפי המייסד והמנכ"ל של ולה, מיכאל פרננדס־פֶרי (Michael Fernandes-Ferri), המסע יימשך כשבועיים בלבד, ובכך יקטין מאוד את זמן האספקה בים. בטקדה, הפועלת ביותר מ־80 מדינות, מתכננים להעביר בשנת 2026 כ־5% מנפח השינוע השנתי בין צרפת לניו יורק באוניות הרוח של ולה.

יתרון מרכזי של השיטה הוא הפחתת טביעת הרגל הפחמנית של טקדה, השואפת להגיע ליעד של אפס פליטות נטו עד 2040. נוסף על כך השינוע הימי החכם צפוי להפחית את השימוש בהובלה האווירית היקרה ולייתר את הצורך בהזמנת מכולה ימית מלאה לצורך הובלת מטען מצומצם של פחות משישה משטחים בלבד.

מסע מסחרי רחב

על פי ולה, חברות נוספות יצטרפו למסע המסחרי הראשון, בהן יצרנית האופנה SMCP, יצרנית היין ארביטיס (Arvitis) וחברת המכשור הרפואי אקוסנס (Echosens), שמתכננת להעביר "100% מהיקף המטענים שלה" באוניות של ולה מהרבעון הרביעי של 2026.

החברה מתכננת להציע שירות "מנמל לנמל", כולל ניהול שערים, טעינה, פריקה ואחסון בשני קצות המסע, תוך שימוש בנמלים משניים כדי להימנע מצפיפות ומעיכובים האופייניים לנמלי מכולות גדולים. "היתרון שלנו הוא הגודל", הסביר פרננדס־פרי. "אנחנו יכולים לעגון בנמלים קטנים וגמישים הרבה יותר."

האונייה הראשונה תימסר לולה בקיץ 2026 ממספנה בפיליפינים. היא תהיה באורך של כ־67 מטרים ותכלול שני תורני מפרש בגובה 52 מטרים, 241 מ"ר של פנלים סולריים ושני גנרטורים הידרו־אלקטריים להפקת חשמל מזרמי המים. המהירות המתוכננת היא 14 קשר (כ־26 קמ"ש) - גבוהה למדי לאוניית מטען מונעת רוח.

עד 2028 ולה מתכננת להפעיל צי של חמש מפרשיות נטענות דומות בתדירות הפלגה שבועית קבועה בין צרפת לארה"ב, עם קיבולת כוללת של כ־48 אלף טונות מטען בשנה. קהל היעד הוא חברות מהתחומים תרופות, מכשור רפואי, מוצרי יוקרה וחלקי תעשייה.

פרננדס־פֶרי אמר: "מהירות היא גורם מכריע בשינוע ימי. היא משפיעה ישירות על זמן האספקה, וזמן האספקה הוא כסף. ככל שההובלה מהירה יותר, כך יורד הצורך במלאי ומצטמצמות עלויות התפעול."

אם הניסוי יצליח, שיתוף הפעולה בין טקדה לולה עשוי לסמן מגמה חדשה בשילוב של לוגיסטיקה רפואית, טכנולוגיות ירוקות ופתרונות שינוע ימי מבוססי אנרגיה מתחדשת.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן