ענף השינוע הימי על סף משבר?
חברות ספנות ובעלי מטענים מתמודדים עם גל חדש של חוסר יציבות במסחר הימי העולמי, על רקע צעדי תגמול הדדיים בין ארצות הברית לסין ולצד האפשרות - גם אם רחוקה - לחידוש המעבר בתעלת סואץ אם הפסקת האש בעזה תישמר. הצפי המעורפל יוצר חוסר ביטחון בקרב מפעילי הקווים ומקשה את התכנון לטווח קצר.
לפי דוח Global Freight Monitor של בנק HSBC, גם אם המצב באזור הים האדום יירגע, חברות הספנות לא צפויות למהר ולחדש את המעבר דרך סואץ. לאחר ניסיון דומה בינואר, שבו נרשמה הפוגה זמנית אך הלחימה חודשה במרס, מומחי הבנק מעריכים כי יידרשו מספר חודשים של יציבות כדי שחברות יחושו בטוחות מספיק לשוב למסלול הישן. בינתיים הנתיב החלופי סביב כף התקווה הטובה ממשיך לספוג כ־7% מקיבולת אוניות המכולה העולמית.
בד-בבד ארצות הברית ממשיכה להטיל עמלות חדשות על כלי שיט בבעלות סינית או בזיקה אליה במסגרת סעיף 301 לחוק הסחר, ואילו סין הודיעה על עמלות נמל מיוחדות שיוטלו על אוניות בבעלות אמריקנית של 25% ומעלה.
ההערכה היא כי סך העמלות עשוי להגיע ל־3.9 מיליארד דולר בשנה, וצפוי לגרום לחברות להוציא אוניות מבעלות אמריקנית מנמלים סינים או לשנות את פריסת השירותים כדי לצמצם את ההשפעה. עלות ההפלגה לאוניות שנפגעו מהמהלך תעלה בממוצע ביותר מ־300 דולר לכל מכולה.
קולות מהתעשייה
האנליסט דרון ויידי (Darron Wadey) מחברת דיינאמר (Dynamar) מציין, כי שוב ניכר חוסר ודאות. לדבריו, השינויים התכופים במבנה העמלות מצד נציבות הסחר האמריקנית (USTR), שכוללים תיקונים והבהרות ימים ספורים לפני כניסתם לתוקף, יוצרים מצב בלתי יציב. עם זאת ויידי סבור כי לחברות הספנות יש כבר תוכניות להפחתת החשיפה לעמלות החדשות, ולכן ההשפעה על מחירי ההובלה צפויה להיות מוגבלת בזמן ובהיקף.
אך הסיכון הגדול ביותר לשוק עשוי להיות דווקא קריסת מחירי ההובלה. תוספת הקיבולת הצפויה משחרור אוניות מהנתיב סביב אפריקה, עם אספקה מתמשכת של אוניות חדשות, עלולות להחזיר את החברות להפסדים. סכסוכי עבודה בנמלים באירופה עשויים לעכב חלק מהתהליכים, אך לא במידה שתשפיע מהותית על המחירים.
ויידי מוסיף: "שולחים רבים יעדיפו לעכב את המו"מ על חוזים שנתיים בתקווה להשיג תנאים טובים יותר." בתרחיש קיצון, הוא מעריך, "אם השוק יקרוס, מחירי ההובלה המיידיים (spot rates) עלולים להיות זולים יותר ממחירי החוזים."
למרות שהתרחיש של קריסה מלאה נחשב קיצוני, רוב האנליסטים סבורים שאם יקרה, זה יהיה רק בשנה הבאה. ב־HSBC מסכמים כי הפסקת האש נותרה גורם הסיכון המרכזי.

