מגה לוגיסטיקה
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

​ועדת הכלכלה: חוק הרלב"ת

05/03/2024
זמן קריאה: 4 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה (רלב"ת). ח"כ אלון שוסטר, שמילא את מקומו של היו"ר, אמר בפתח הדיון, כי אנחנו נדרשים לעמוד בתקנים בינלאומיים, וכי הוועדה תשים דגש בעצמאותה של הרשות ובאופן שבו אפשר לבסס אותה ולוודא שהחוק מעמיד את מדינת ישראל במקום הראוי מול ארגון התעופה הבינ"ל.

החוקר הראשי ומי שיעמוד בראש הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, גדי רגב, הציג את ההצעה ואמר, כי היא תציב אותנו בעמדה ראויה מול מדינות העולם ומול ארגון התעופה האזרחית הבינ"ל. הוא ציין כי להצעה שני חלקים, האחד הקמת הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה כרשות עצמאית לחקירת תאונות ותקריות אוויריות, והשני שינויים והתאמות בפרק חקירת תאונות בחוק הטיס.

לדברי רגב, התעופה האזרחית היא אמצעי תחבורה מרכזי, שמשתמשים בו 4.5 מיליארד נוסעים בשנה, ובשנים האחרונות חלה ירידה בתאונות, בהרוגים ובפצועים. התעופה האזרחית היא אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם בעקבות שיפורים טכנולוגיים והדרכה, בין השאר בעקבות חקירות ומסקנות שגובשו. עוד אמר רגב, כי בשנת 2016 הייתה ביקורת של ארגון התעופה הבינ"ל, שמצא שבהתחייבות של ישראל אין תשתית משפטית מספקת לאימוץ סטנדרטים בינלאומיים לחקירת תאונות תעופה, ועל כן נדרש התיקון. הביקורת הבאה תהיה ב-2025.

ח"כ שלום דנינו שאל אם יש מדינות נוספות שעומדות באמנה והרשות שלה היא חלק ממשרד התחבורה.

רגב אמר, כי הצעת החוק תהפוך את הגוף הקיים היום לרשות, והחוקר הראשי ייהפך למנהל הרשות. "יש אין סוף וריאציות של כפיפות - לפרלמנט, למבקר המדינה, כל מדינה המציאה לעצמה פטנט אחר. ב-50% מתוך 20 המדינות שבדקתי, הרשות כפופה לשר התחבורה, ויש בזה היגיון מסוים", אמר רגב.

סמנכ"ל אל על, קברניט חובב בן דוד אמר, כי ההצעה מטפלת בסמנטיקה ולא במהות, ולא מבטיחה את עצמאות הרשות. כדבריו: "בדברי ההסבר מופיעה המילה 'עצמאי' 25 פעמים. ספרתי. אבל כשאתה קורא את ההצעה, אין ביקורת על מנהל הרשות ופיטוריו, הוא משרת אמון וההיפך הגמור מעצמאי. זה לא מינוי מקצועי. הדרישות המקצועיות אפילו הונמכו. הוא לא צריך להיות חוקר, רק בעל הבנה בבטיחות."

נציג משרד המשפטים, עו"ד רון שלמה סולומון אמר, כי החקירה בתעופה היא מעולם התחקיר הצבאי, והמטרה היא לא הליך פלילי או ענישה אלא הפקת לקחים ותיקונים שנועדו למנוע מקרים עתידיים ולהגביר את הבטיחות בתעופה. הוא ציין כי הייעוץ המשפטי של ועדת הכלכלה הציע כי המינוי של מנהל הרשות יובא על ידי שרת התחבורה לאישור הממשלה כדי לחזק את העצמאות.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה, עו"ד איתי עצמון, שאל מדוע הממשלה לא הציעה זאת בהצעת החוק הממשלתית.

נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, השיבה: "חשבו שזו הדרך הנכונה, ומספיק שהיא מקבעת את המצב היום."

עו"ד עצמון אמר, כי המטרה היא לא לקבע מצב אלא להגביר עצמאות.

עו"ד ברקאי השיבה: "זה נראה שאומרים לו מה לעשות אבל זה לא, הפעילות עצמאית."

בתגובה שאל עו"ד עצמון: "למה לא עברנו את הביקורת?"

עו"ד ברקאי השיבה: "כי צריך רשות. היום יש לנו אגף. הארגון מצפה לראות חקיקה מסודרת, כמו שקיימת במדינות רבות בעולם. בהרבה מדינות זו המסגרת שנקבעה - רשות בתוך משרד התחבורה. אנחנו חושבים שההצעה משקפת את המצב היום שהוא תקין, ולכן חשבנו שזה המנגנון הנכון."

ח"כ דנינו התייחס להצעת עו"ד עצמון לאשר את המינוי בממשלה, ואמר כי זה מחזק את העצמאות ולטעמו לא מספיק.

סמנכ"ל אל על בן דוד הוסיף, כי כשאין מסמך מדיניות תעופה לישראל, העצמאות אינה אמיתית. הוא שאל מה יקרה כשיהיה קונפליקט בין הרשויות. "מפתיע אותי שהחוקר מסרב לקבל עוד עצמאות", אמר.

עו"ד עצמון הוסיף ושאל איך העצמאות תבוא לידי ביטוי מעבר להצהרה.

רגב אמר בתגובה לדברים, כי גם היום לא חלות עליו שום מגבלות לבצע חקירות בטיחותיות, ואין אף אחד שמתערב לו בחקירות. "לא קיבלתי, ואם אקבל אדחה, כל פנייה למעורבות. במדינות אחרות יש מודלים רבים, השאלה אם מעל יהיה שר תחבורה או שר ביטחון או אחר - זו כבר קביעה של כל מדינה ומדינה."

רגב הסביר, כי אם תוך כדי חקירה הוא מגלה שיש השלכות רוחב, הוא יכול להוציא למנהל רשות התעופה האזרחית המלצה לקרקע מטוסים או פעילות, ובסמכותו של מנהל רת"א לשקול וליישם. עוד אמר, כי מותר לו להוציא המלצות ביניים תוך כדי חקירה למקבילו האמריקני, ככל שיש צורך בכך לטובת הבטיחות, ולעדכן את חברת התעופה הרלוונטית, וזה כבר קרה.

ח"כ סימון מושאישוילי העיר באשר לסעיף מינוי מנהל הרשות, ושאל לגבי כשירותו.

ח"כ דנינו: "אנחנו סומכים על רגב, אבל רוצים לדאוג שבעתיד לא יהיה מינוי לא ראוי."

רגב בתגובה: "גילינו שגם מנכ"ל אל על לא צריך להיות טיס, ומנהל רת"א לא חייב להיות טיס, אלא לבוא ממקור ידע אחר בתעופה. בתחום הזה של חקירת תאונות, המקור היחיד שהיה בזמני היה חיל האוויר, כי ברשות היה אדם אחד שלא רצה להתמודד. חיל האוויר לא מכיר תעופה אזרחית, לכן הגיעו למסקנה שיותר נכון לקחת מי שהיה 10 שנים ברת"א ומכיר את הנהלים הבינ"ל, שיעשה הסמכה בקורס ויתמנה. זה מה שקרה אצלי."

עו"ד עצמון אמר, כי הערות הייעוץ המשפטי לוועדה נגעו לאפשרות שמפחיתים מדרישות הכשירות למינוי מנהל הרשות לעומת הדרישות כיום למינוי החוקר הראשי. הוא הוסיף כי הצעת החוק מציעה רק דרישת ניסיון בתחום הבטיחות, ולא דרישת ידע או מומחיות, וצריך לשקול להוסיף את זה.

נציג משרד המשפטים עו"ד סולומון אמר: "אנחנו בוחנים אם נכון לבצע שינוי בהצעת החוק, בתיאום עם נציגות שירות המדינה."

בדיון החלה הוועדה להקריא את סעיפי הצעת החוק, אך ההקראה לא הסתיימה ולא התקיימו הצבעות. הדיונים יימשכו בשבועות הקרובים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן