בקשה לתביעה ייצוגית: שירות לרכב מיבוא מקביל
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת כלמוביל מראש העין בטענה לסירובה לממש את אחריות היצרן לגבי רכבים שנרכשו מיבואנים אחרים, וזאת במקרים שבהם האחריות הכוללת הגבלה טריטוריאלית ולכן תקפה רק במדינה או ביבשת מסוימת.
בבקשה שהגיש נחום גיל, תושב תל מונד, נאמר כי סעיף 49(א) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שנחקק לפני כעשור ומסדיר בין היתר את נושא יבוא הרכבים, מטיל חובה על יבואן ישיר לממש את האחריות שנתן יצרן הרכב לכלי הרכב, וזאת לגבי רכבים מהתוצר שמייבא היבואן הישיר ואשר נרכשו מיבואנים אחרים.
לדברי המבקש, עקרון מימוש האחריות הקבוע בסעיף האמור נועד להסיר חסם תחרותי שזיהו משרד התחבורה והמחוקק בשוק יבוא הרכבים. החסם נוגע לכך ששירותי מימוש אחריות מחייבים קשר ישיר עם יצרני הרכב, קשר שאין ככלל ליבואנים אחרים שאינם היבואן הישיר.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז־לוד נאמר, כי כלמוביל, המייבאת בתור "יבואן רשמי" ומשווקת בישראל כלי רכב ממגוון דגמים, מסרבת כמדיניות מוצהרת לקיים את חובתה לפי סעיף 49 (א) לחוק, ומסרבת לממש את אחריות היצרן לגבי רכבים שנרכשו מיבואנים אחרים. זאת במקרים שבהם האחריות כוללת הגבלה טריטוריאלית שלפיה אחריות הרכב תקפה רק במדינה או ביבשת מסוימת.
המבקש מציין, כי השאלה המשפטית העומדת להכרעה בהליך הנדון כבר נדונה והוכרעה פה אחד בפסק דין מקיף של בית המשפט העליון, שבו נקבע כי בדין יסודה מסקנתו של בית המשפט המחוזי, ולפיה חובת מימוש האחריות המוטלת על היבואנים הישירים עומדת בעינה, גם אם תעודת האחריות כוללת סעיף החרגה טריטוריאלית, והיא עולה בקנה אחד עם ההסדר שנקבע בסעיף 49(א) לחוק רישוי שירותים.
לדברי המבקש, סירובה המוצהר של כלמוביל לממש את אחריות היצרן במקום שבו תעודת האחריות כוללת סעיף החרגה טריטוריאלית, עומד בניגוד לחובתה לפי סעיף 49(א) לחוק, גורם נזקים לחברי הקבוצה המיוצגת, שרכשו כלי רכב של יצרנים אשר כלמוביל היא היבואנית הישירה שלהם, ומעמיד להם עילות תביעה טובות.
בית המשפט מתבקש לחייב את כלמוביל להקים ולעדכן במערכותיה את תקופת האחריות לגבי כלי רכב מהתוצרת שהיא מייבאת ושנרכשו מיבואנים אחרים בהתאם לאחריות היצרן, וליידע פוזיטיבית בכתב את כל בעלי הרכבים האלו לגבי תקופת האחריות שלה הם זכאים לפי אחריות היצרן, וכמו כן לשפות אותם בגין כל תיקון והוצאה שנאלצו להוציא לשם תיקון הרכב בתקופת אחריות היצרן, וכן לפצות את בעלי הרכבים שנמכרו במשך תקופת אחריות היצרן בשווי עלות אחריות היצרן בגין התקופה שנותרה מיום מכירת הרכב ועד למועד סיום אחריות היצרן.
אילוסטרציה
