מגה לוגיסטיקה
מדורים
טכנולוגיות
לעמוד קודם

שימוש חדשני ב-AI בתחום לוגיסטיקה

06/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת הלוגיסטיקה הצרפתית גיאודיס ((GEODIS מציגה יישום חדשני של בינה מלאכותית שמכוון לא רק לייעול של מסלולי אוניות אלא לאופטימיזציה של המטען עצמו. המערכת החדשה נועדה לסייע ללקוחות החברה לבחור את מסלולי ההובלה היעילים ביותר מבחינת זמן, עלות ופליטות פחמן כחלק ממדיניותה של הקבוצה. לדברי סגנית הנשיא לפיתוח בר־קיימה בגיאודיס, וירג'יניה דלקרואה (Virginie Delcroix), אופטימיזציה של מטען היא מנוף שבאמצעותו החברה יכולה להציע ללקוחות פתרונות טובים יותר.

החברה כבר פיתחה את מערכת AirSmart, הפועלת בענף התעופה ומחשבת את המסלול והמטוס המתאימים ביותר לכל משלוח. המערכת בוחרת בעדיפות גבוהה מטוסים חדישים וחסכוניים כגון איירבוס A350, שיכולים לחסוך עד 30% בצריכת הדלק לעומת מטוסים מדורות קודמים.

כעת גיאודיס מפתחת מערכת דומה לשינוע ימי בשם OceanSmart, שתתמקד באופטימיזציה מקצה לקצה של מסלולי אוניות, שילוב נמלים ותיאום שרשראות אספקה כדי לצמצם במידה רבה את פליטות הפחמן העקיפות (Scope 3) של לקוחותיה.

"כשמתחילים לייעל את יחס המשקל למרחק", מסבירה דלקרואה, "אפשר לגלות חלופות חדשות של מסחר או אמצעי הובלה בלי לייקר את התהליך. לעיתים קרובות אפילו חוסכים כסף." לדבריה, שימוש בטכנולוגיה קיימת באופן חכם עשוי לשפר את היעילות האנרגטית של המשלוחים בלי עלויות נוספות.

יתרונות המערכת

אחד המרכיבים המרכזיים במערכת הוא יכולתה של גיאודיס לספק ללקוחות נתונים מדויקים ומפורטים על פליטות הפחמן, לא רק אומדנים. לקוחות כבר לא מסתפקים בהערכה גסה, הם רוצים לדעת כמה פליטות בדיוק נוצרו בכל שלב, מהמפעל עד למחסן, כולל פליטות נמל, הובלה יבשתית ואחסון.

המערכת מעודדת גם מעבר לאמצעי תחבורה בעלי טביעת פחמן נמוכה יותר, למשל מעבר מהובלה אווירית להובלה ימית או מסילתית, או מהובלה בכביש לרכבת. לפי גיאודיס, מעבר מלא מהובלה בכביש להובלה ברכבת עשוי להפחית את פליטות הפחמן ב־60% עד 80%.

דלקרואה מציינת, כי שימוש במודלים של כפילים דיגיטליים מאפשר לבצע סימולציות בזמן אמת של שרשרת האספקה, עם עדכונים רציפים, ולמצוא את הפתרון האופטימלי מבחינת עלות, זמן והשפעה סביבתית. החברה פועלת להפחתת פליטות גם בתפעול הפנימי שלה. גיאודיס מנהלת תוכנית מקיפה לייעול אנרגטי במחסנים, הכוללת שיפורי בידוד, בקרה חכמה של טמפרטורה ותאורה וניהול אנרגיה מתקדם. היעד הוא הפחתה של 40% בצריכת האנרגיה למ"ר עד 2030 לעומת 2022.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן