לאיירו רחפן משא מתקדם
בתערוכת EAA AirVenture 2025 שהתקיימה באושקוש שבוויסקונסין הציגה חברת אירו (Airo) את רחפן המשא החדש שלה, פתרון מהפכני לשינוע אווירי בטווח הבינוני (middle mile). הטווח הבינוני הוא החוליה שבין מרכזי ההפצה לבין נקודות חלוקה מקומיות. כיום החולייה הזו נשענת בעיקר על משאיות ורכבים מסחריים - פתרון איטי, מזהם ולא יעיל באזורים רחוקים. אירו מציעה חלופה אווירית: רחפן בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיים (VTOL), שנושא מטען במשקל של עד 225 ק"ג למרחקים של יותר מ־400 ק"מ.
הרחפן ממלא את הפער שבין טיסות משא כבדות להובלה יבשתית מסורתית תוך חיסכון בזמן, בדלק ובכוח אדם. כך נוצרת מערכת לוגיסטית אווירית מהירה, נקייה ומשתלמת.
טכנולוגיה שמשלבת בין מסוק למטוס
במרכז הפלטפורמה של אירו עומדת טכנולוגיית רוטורים איטיים (SRC) שפיתחה Jaunt Air Mobility, הזרוע האווירית של החברה. זו מערכת היברידית המשלבת את ההנפה האנכית של מסוק עם היעילות והמהירות של כנף קבועה. יש לה יציבות גבוהה, חיסכון באנרגיה ויכולת תמרון משופרת.
הרחפן מצויד גם במערכות שליטה ובקרה מתקדמות (C2) המיועדות לפעולה מחוץ לטווח הראייה (BVLOS). ערוצי תקשורת כפולים, הן בלוויין והן בסלולר, מבטיחים רציפות תפקוד גם באזורים מבודדים. תחנת הקרקע המודולרית (GCS) מאפשרת שליטה בזמן אמת, מעקב טלמטרי, תיאום בין מספר רחפנים ומעבר חלק בין תחנות שליטה.
הטכנולוגיה לא נועדה רק להדגים יכולות. היא כבר נמצאת בשימוש פעיל. בשיתוף פעולה עם חברת Vertiko Mobilité הקנדית, אירו הובילה את פרויקט CORRIDAIR שבמסגרתו סופקו דלק וציוד רפואי קריטי לקהילות ילידיות באזורים כפריים בקוויבק.
לדברי מרטין פריאה (Martin Priet), סגן נשיא אירו, "הצלחנו להוכיח שהטכנולוגיה הזו יכולה לשנות חיים, במיוחד באזורים שמנותקים מתשתיות בסיסיות."
מערכת מודולרית גם לנוסעים
בניגוד לחברות שממוקדות בפתרון אחד, אירו מפתחת מערכת שלמה הכוללת רחפני משא, כלי סיור, מערכות אימון ואף פלטפורמות להסעת נוסעים (eVTOL). לדברי יו"ר החברה, "אנחנו בונים תשתית אחת, טכנולוגית ולוגיסטית, שתשרת הן סחורות והן בני אדם."
אירו לא נמצאת לבד בתחום זה: גם חברות כגון אלרוי אייר (Elroy Air) ומייטי פליי (MightyFly) מפתחות רחפנים אוטונומיים להובלה. אולם השילוב של טכנולוגיית הרוטור ההיברידי, פריסה רגולטורית בכמה מדינות ואינטגרציה מערכתית, מקנה לאירו יתרון ברור. בשעה ששרשראות אספקה נעשות מורכבות ומטרות האקלים מחייבות פתרונות בני־קיימה, רחפנים לטווח הבינוני כבר אינם חזון עתידני אלא צורך ממשי.