דו-קרב בינה מלאכותית בהובלות אוטונומיות
בעולם המתפתח במהירות של הובלות אוטונומיות, שתי שחקניות מרכזיות, Aurora Innovation ו-Waabi, מתכוננות עם גישות שונות זו מזו לבינה מלאכותית (AI). שתיהן רואות בבינה מלאכותית כקריטית להצלחת ההובלות האוטונומיות, אך האסטרטגיות שלהן שונות מאוד.
כריס אורמסון, חלוץ בהובלות אוטונומיות ומייסד שותף של Aurora Innovation, דוגל בגישת AI היברידית. Urmson, שהוביל את פרויקט המכוניות העצמיות של גוגל (כיום Waymo), ייסד את Aurora בשנת 2017. החברה עשתה צעדים להבטחת המימון הדרוש והתכוננה להתחיל בפעילות מסחרית עם 20 משאיות ללא נהג עד סוף השנה הנוכחית.
המודל ההיברידי של אורורה, המכונה "AI שניתן לאימות", משלב למידת מכונה עם כללים מקודדים כדי להבטיח בטיחות ואמינות. גישה זו מתמקדת בקידוד חוקי כביש כגון עצירה ברמזור אדום והישארות בנתיב הנכון תוך מינוף בינה מלאכותית לטיפול בתרחישים המורכבים היותר.
Urmson טוען שבינה מלאכותית לשימוש כללי אינה מתאימה להובלות אוטונומיות בשל ההימור הגבוה הכרוך בבטיחות בדרכים. הוא מדגיש את הצורך של מערכות AI להימנע מ"הזיות" או שגיאות על ידי הקפדה על פרוטוקולים הניתנים לאימות. מתודולוגיה זו נועדה למנוע החלטות שעלולות להיות מסוכנות כגון הערכה שגויה של שינויי נתיב או איתותים.
בצד השני של הספקטרום נמצאת Waabi שהוקמה על ידי Raquel Urtasun, לשעבר המדענית הראשית של Uber ATG וראש תחום מחקר ופיתוח. וואבי שואפת להשיק משאיות ללא נהג עד שנת 2025. לאחרונה השיגה החברה מימון של 200 מיליון דולר מסדרה B, כולל השקעות מכמה שותפי אורורה וקבוצת הון סיכון של וולוו.
Waabi דוגלת במערכת בינה מלאכותית מקצה לקצה, אשר אורטסון מתארת כבעלת יכולת היגיון כמו-אנושי. מערכת זו נועדה להכליל ולהתאים לכל מצב כביש, גם כאלה שלא נתקלה בהם בעבר. Urtasun, שבילתה שני עשורים בחקר בינה מלאכותית, מאמינה שמערכות נהיגה אוטונומיות יכולות לפעול בבטחה ללא התאמות קוד ידניות, כפי שהודגם בסימולטור המתקדם של וואבי המופעל על ידי בינה מלאכותית.
בתעשיית ההובלות האוטונומית מספר שחקנים יוצאים מהמשחק או מפסיקים את פעילותם. Aurora ו-Kodiak Robotics מובילות את המרוץ לקראת מסחור, ואילו אחרים כגון Embark ו-TuSimple התמודדו עם כישלונות. גם החברה הבת של דיימלר טראק, Torc Robotics נמצאת בעיצומו של תהליך, אך בעבורה תארך היעד הוא 2027. גם סטארט אחר, Plus, מכוון לתאריכי השקה מאוחרים יותר.
הפיתוח המהיר והשותפויות האסטרטגיות של וואבי, וכן ההסכם ל-10 שנים עם Uber Freight, מדגישים את הפוטנציאל שלה לשבש את השוק. למרות גישות הבינה המלאכותית השונות, הן אורורה והן וואבי עורכות ריצות בטיחותיות בפיקוח נהגים בטקסס. הדבר מדגיש את מחויבותן לבדיקות בעולם האמיתי.
הוויכוח בין גישות AI משקף אי ודאות רחב יותר בתחום הנהיגה האוטונומית. Urmson ו-Urtasun ביטאו את החזונות שלהם בפוסטים, כל אחת מהחברות דוגלת במתודולוגיות משלה. Urmson מדגישה את הצורך בבינה מלאכותית מבוססת כללים הניתנת לאימות כדי למנוע שגיאות קריטיות, ואילו Urtasun דוגלת ביכולת ההסתגלות והפוטנציאל של AI מקצה לקצה.
לשתי הגישות יש יתרונות, והתעשייה צפויה להרוויח מהתחרות. חברות כגון Uber Freight ו-Volvo Autonomous Solutions משקיעות במספר טכנולוגיות כדי לטפח חדשנות ולהבטיח את האבולוציה של כלי רכב אוטונומיים.
כפי שמציין אנליסט Canaccord Genuity, ג'ורג' ג'יאנארקיאס, נראה שבשוק ההובלות האוטונומיות בצפון אמריקה Class 8 אורורה תפסיד. הטכנולוגיה המבטיחה והשותפויות של וואבי מציבות אותה כמתחרה אדירה.
ככל שהתעשייה תתבגר נראה בעתיד הובלות אוטונומיות המשלבות גישות. AI ההיברידית של Aurora Innovation ו-AI מקצה לקצה של Waabi מייצגות שני נתיבים מבטיחים להובלות אוטונומיות בטוחות ויעילות יותר. ככל שהטכנולוגיות מתפתחות, תעשיית הלוגיסטיקה יכולה לצפות להתקדמות ממשית המונעת על ידי המאמצים המשולבים של חברות חלוציות אלו.