מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 256
לעמוד קודם

מנהלים בלי פאניקה

עשרה עקרונות שיחזיקו את העובדים ואת העסק בזמנים קשים

12/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

המשבר הביטחוני המתמשך בישראל לא פוגע רק בגבולות, הוא מכה בעוצמה גם בלב הכלכלה המקומית. מאז אוקטובר 2023 ועד סוף השנה העוקבת נסגרו בישראל עשרות אלפי עסקים. אבל מאחורי הנתונים היבשים עומדת מציאות רגשית ויומיומית מורכבת הרבה יותר: בעלי עסקים שמנסים להחזיק את הראש מעל המים, ועובדים שמאבדים תחושה של ביטחון, שגרה וכיוון. בתוך הטלטלה הזו התברר שוב ושוב, שהמשאב החשוב ביותר של כל עסק הוא האנשים שמרכיבים אותו. לא הנדל"ן, לא המלאי, לא התשתית אלא צוות העובדים. שמירה עליהם, גם כשקשה, היא לא רק צעד מוסרי אלא צעד עסקי חכם.

ד"ר חולוד אבו חרפה, יזמית חברתית מייסדת עמותת "אישה חזקה", בעלת מספר עסקים בצפון הארץ, בהם ספקית האינטרנט 066 ומרכז הפנאי קאנטרי סכנין, מנהלת כיום יותר מ-300 עובדים, אבל גם העסקים שלה נפגעו מהמצב. כמו רבים אחרים היא חוותה ירידה בהכנסות, לקוחות צמצמו פעילות ועובדים חוו עייפות, חרדה ולעיתים עזבו. במקום להיכנע למצב, היא בחרה לנהל אותו. "הבנתי שמה שישמור על העסק הוא לא קמפיין שיווקי אלא האנשים עצמם", היא משתפת. "הם הלב הפועם. וכשהלב מתפקד, הגוף מחזיק מעמד."

מתוך הניסיון שלה גיבשה אבו חרפה כללים ברורים שמתאימים לכל בעל עסק ובעלת עסק:

  1. היו קודם כל בני אדם. עובדים זוכרים מי היה שם בשבילם כשקשה. הבנה, הכלה ויחס חם הם לא מותרות אלא בסיס. כשעובדים מרגישים שרואים אותם, הם מחזירים בנאמנות ובמוטיבציה.
  2. דברו עם העובדים ותקשיבו באמת: בשגרה לחוצה, עצירה קטנה לשיחה אמיתית עושה פלאים. לא תמיד צריך לפתור, לפעמים מספיק רק לשמוע. יצירת מרחב לשיתוף, גם אם זה רק כמה דקות ביום, מחזקת את האמון והקשר.
  3. תגמול לא חייב לעלות כסף: מחמאה בזמן, מכתב תודה, פרגון פומבי מול הקולגות - כל אלה מטעינים את העובדים באנרגיה. ההכרה בקושי ובמאמץ עושה הבדל עצום.
  4. הוציאו את הצוות מהשגרה: שגרה מתוחה שוחקת את כולם. רגעים של אוויר - ארוחת בוקר משותפת, מוזיקה ברקע, אפילו הפסקת קפה מאורגנת - משנים את התחושה הכללית.
  5. שקיפות יוצרת שותפות: עובדים לא צריכים לדעת כל פרט, אבל כן צריכים להבין את התמונה. כשמשתפים אותם בהחלטות ובמצב העסק, הם מרגישים חלק מהמאבק, ולא כמו חיילים שלא יודעים לאן הולכים.
  6. התאמות קטנות יוצרות הבדל גדול: גמישות בלו"ז, אפשרות לעבוד מהבית או יום חופש נקודתי, כל אלה מאותתים לעובד: אכפת לנו ממך. התוצאה? פחות עזיבות, יותר מחויבות.
  7. גיבוש חברתי, גם בתקציב נמוך: לא צריך תקציבי ענק. אפשר לארגן מפגש קפה, ערב משחקי קופסה או פעילות התנדבותית משותפת. הרעיון הוא לייצר תחושת "אנחנו" גם כשהכול מסביב מתפרק.
  8. שימו לב לגוף: דאגו שתהיה פינת מנוחה נעימה, הציעו חטיפים בריאים, עודדו הפסקות קצרות לשחרור מתחים. העובדים שלכם צריכים לנשום, פשוטו כמשמעו.
  9. פיתוח מקצועי, דווקא עכשיו: גם בזמנים לא פשוטים, קורס קצר, סדנה מקצועית ואפילו שיתוף בידע פנימי מאותתים לעובד שההשקעה תשתלם בהמשך.
  10. בסוף הכול חוזר לאנשים: "העסק לא ישרוד אם יישארו רק קירות", מסכמת אבו חרפה. "כשהשקענו באנשים, הם נשארו, תמכו והחזיקו איתנו את המקום גם ברגעים הכי קשים. זו לא נוסחת קסם, זו בחירה יומיומית."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן