שירותי שילוח חלופיים כובשים נתחי שוק
שוק השילוח בארה"ב ממשיך להשתנות במהירות. דוח חדש של חברת האנליטיקה ShipMatrix מלמד שבשנת 2024 סיפקו שירותי שילוח אלטרנטיביים יותר שליחויות מתמיד. לפי הדוח, חברות שילוח שאינן FedEx, UPS, USPS או רשת הלוגיסטיקה של אמזון, טיפלו ב־2.3 מיליארד משלוחים בארה"ב - עלייה של 44% לעומת השנה שקדמה לה. המשמעות: נתח השוק של אותן חלופות גדל מ־7% ל־10% מכל המשלוחים בארה"ב.
אחת הסיבות המרכזיות למגמה הזו היא ההתרחבות של צי השילוח הפנימי של קמעונאיות גדולות כגון Walmart ו־Target. כך למשל פלטפורמת הנהגים Spark של Walmart מאפשרת כעת להגיע ל־93% ממשקי הבית בארה"ב ביום ההזמנה עצמו. Target מסתמכת על החברה הבת Shipt ומרכזי המיון שלה לביצוע משלוחים באותו יום.
לפי התחזיות של ShipMatrix, עיקר הצמיחה בנפח המשלוחים בשלוש השנים הקרובות יגיע מאותן רשתות קמעונאיות גדולות. הדבר צפוי להביא לצמיחה שטוחה או שלילית אצל FedEx, UPS ודואר ארה"ב (USPS).
מעבר לרשתות הענק, גם חברות קטנות יותר כגון OnTrac, Veho ו־Better Trucks נהנות מהמגמה. יש להן פתרונות שילוח במחירים תחרותיים והן נמצאות כיום בפריסה רחבה יותר מבעבר. הדבר מושך אליהן עסקים קטנים ובינוניים שמחפשים להוזיל עלויות מול עליות המחיר של החברות הגדולות.
חברות כגון Stitch Fix, Lulu's Fashion Lounge ו־Lovesac כבר הצהירו על שילוב של שירותי שילוח חדשים כחלק ממדיניות חיסכון. בתגובה, FedEx ו־UPS החלו להציע הנחות אגרסיביות ללקוחות, מתוך ניסיון להתמקד בענפים רווחיים יותר כגון בריאות. גם USPS מציעה מוצרים חדשים כגון Ground Advantage ומבססת חוזים ישירים עם לקוחות עסקיים.
המסקנה ברורה: שוק השילוח עובר מהפכה שקטה, שבה היכולות הלוגיסטיות הפנימיות של קמעונאיות לצד שחקניות חדשות ויעילות מערערות את ההגמוניה רבת השנים של ענקיות המשלוחים. בעבור עסקים, זה זמן לחשב מסלול מחדש.