הפחתת פליטות בלוגיסטיקה
דוח משותף של AllChiefs, מרכז Smart Freight ובית הספר למנהל עסקים של רוטרדם, מלמד שחברות שמובילות בתחום הדה־קרבוניזציה (הורדת רמות פחמן) משלבות קיימות כחלק מהתפעול היומיומי שלהן. לצד זאת דוח שפורסם בעבר על ידי MIT חושף תמונה מדאיגה: רק כ־35% מהחברות הגדולות קבעו יעדים עתידיים של אפס פליטות פחמן נטו, ורבות מהן לא ערוכות לעמוד בלוחות הזמנים כלל.
האתגר הגדול לא נמצא בהגדרת היעדים דווקא אלא ביישום. מחקרי שטח מראים שחברות שיש להן מפת דרכים ברורה להשגת היעדים, עם אבני דרך ומדדי התקדמות מוגדרים, מצליחות לעמוד בהם. חברות שמוגדרות כבעלות "בשלות גבוהה לקיימות" כוללות צוותי קיימות ייעודיים, מעורבות הנהלה וממשל תאגידי ברור. בעבורן קיימות איננה מחלקה אלא עיקרון יסוד תפעולי.
תעופה: פליטות גבוהות ופתרונות מוגבלים
תחום התעופה נחשב לאחד הקשים ביותר להפחתת פליטות בגלל צריכת דלק עצומה, קצב גידול גבוה והיעדר מדיניות עולמית מתואמת. הפתרון המוביל כיום הוא דלק תעופה בר־קיימה (SAF), העשוי מחומרים מתחדשים שמפחיתים עד 80% מהפליטות. עם זאת בשנת 2023 היה SAF רק 1% מהשימוש הכולל בדלקי תעופה.
תחבורה ימית: הנפח הגבוה בעולם
כ־90% מנפח ההובלה העולמי נעשה דרך הים, בעיקר בשל יכולת ההובלה האפקטיבית למרחקים ארוכים. אלא שהתובלה הימית תורמת גם כ־3% מהפליטות הגלובליות - נתון שצפוי לעלות בהרבה אם לא תהיה התערבות ממשית.
רכבות במקום מטוסים ומשאיות
רכבות הן אמצעי תחבורה יעיל מאוד מבחינת אנרגיה, בייחוד להובלה למרחקים ארוכים. רבות מהרשתות באירופה, בסין ובאזורים נוספים בעולם כבר מונעות בחשמל. החברות המובילות - בהן איקאה - משקיעות בהסטת תנועת המטענים מהכביש למסילה. איקאה אף דיווחה כי יותר מ־50% מהובלת המטען היבשתית שלה נעשית כיום בשילוב רכבות.
תובלה משולבת (Multimodal), המשלבת רכבות, משאיות ואמצעים נוספים, נעשית כלי מרכזי בהפחתת פליטות, והאיחוד האירופי פועל להגביר את השימוש במסילות על ידי שדרוג קווים ומעברי גבול חכמים יותר.
משאיות חשמליות לתחבורה יבשתית
תובלה יבשתית אחראית ל־30% מפליטות התחבורה הגלובליות. זה אחד התחומים הקשים להפחתת פליטות, אך ההתפתחות המהירה של משאיות חשמליות משנה את התמונה. למרות מחירים התחלתיים גבוהים ואתגרי טווח נסיעה, משאיות חשמליות נחשבות כיום לפתרון העיקרי להפחתת פליטות פחמן בכבישים. יצרניות כגון מרצדס (Mercedes), DAF וסקניה (Scania) כבר התחילו בייצור סדרתי של דגמים חשמליים, והצפי הוא להאצה ממשית בקצב האימוץ בשנים הקרובות.
בין אופטימיות לאתגר
לפי הסקר של AllChiefs ושותפיה, 94% מהחברות הגדולות בתחום ההובלה כבר הציבו יעדים לאפס פליטות מזהמות, ו־76% הצהירו כי דה-קרבוניזציה של שרשרת האספקה היא מטרה מרכזית בעבורן. עם זאת היישום נותר מאתגר.