מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 260
לעמוד קודם

משלוחים ירוקים

ענקיות הקמעונאות ברחבי העולם עוברות לוואנים ומשאיות חשמליים

יצחק דוידוף |  
24/07/2025
זמן קריאה: 7 דק'

חברות משלוחים גדולות משנות הילוך באופן אגרסיבי לעבר עתיד בר־קיימה יותר, ומשאיות חשמליות (e-trucks) נהפכות במהירות למראה נפוץ בציי רכב. מובילות בתעשייה כגון אמזון, DHL, FedEx ו־UPS משקיעות בכלי רכב חשמליים כדי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהן ולעמוד ביעדי אקלים שאפתניים. מעבר זה מאופיין בהזמנות בקנה מידה גדול של משאיות חשמליות חדשות, תוכניות בדיקה נרחבות ופריסה גוברת בפעילותן היומיומית.

אמזון נמצאת בחזית המהפכה החשמלית הזו לאחר שביצעה את ההזמנה הגדולה ביותר שלה אי פעם לרכבי משא כבדים חשמליים (eHGV) עם משאיות מרצדס. ענקית הסחר האלקטרוני משלבת את המשאיות החשמליות החדשות ברשת האירופית שלה כדי לטפל בתחבורה למרחקים ארוכים בין מרכזי השילוח למרכזי המיון. אמזון גם חברה לשיתוף פעולה מפורסם עם ריביאן לפיתוח ולפריסה של צי של משאיות משלוחים חשמליות בהתאמה אישית, שכבר נוכחות בערים רבות.

 

 

ענקית הסחר האלקטרוני בולטת במגמה הירוקה. החברה ביצעה הזמנה ענקית של 100,000 רכבי משלוח חשמליים מחברת ריביאן. רכבי המשלוח הכחולים הייחודיים האלו הם כבר מחזה נפוץ בערים רבות ברחבי צפון אמריקה ואירופה.

 

 

DHL, מרצדס ו-hylane שותפות

ענקית הלוגיסטיקה והמשלוחים DHL אימצה בשנים הארונות אסטרטגיה המכונה "GoGreen". כחלק מאסטרטגיה זו הקבוצה מאמצת כלי רכב חשמליים. יש לה צי מגוון של רכבי משא חשמליים, והיא מרחיבה ללא הרף את טביעת הרגל החשמלית שלה ברחבי העולם.

לדוגמה, בימים אלה DHL רוכשת משאיות חשמליות של מרצדס דרך ספקית השכרת הרכבים המסחריים hylane. האחרונה חוכרת את המשאיות במסגרת מודל "תשלום לפי שימוש" וגובה תשלום לפי הנסועה.

שיתוף הפעולה נרקם כאשר קבוצת מרצדס, ענקית הלוגיסטיקה קבוצת DHL וספקית השכרת הרכבים המסחריים hylane חתמו לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה בתחום המשאיות החשמליות. במסגרת השותפות נקבע, כי DHL תרכוש 30 משאיות חשמליות מרצדס eActros 600 באמצעות מודל "תחבורה כשירות" של hylane. משמעות הדבר היא ש־DHL לא תרכוש את הרכבים. במקום זאת hylane תחייב את DHL על סמך הנסועה.

המשאיות החשמליות מיועדות לשמש את חטיבת הדואר והחבילות בגרמניה להובלה בין מרכזי חבילות. המשאיות צפויות להימסר עד סוף הרבעון השני של 2026. בעבור hylane, הוספת 30 משאיות eActros 600 מסמנת הרחבה ממוקדת של תיק המשאיות הקיים שלה, שהתמקד עד כה במשאיות חשמליות המונעות בתאי דלק. בעבור שלושת השותפים, זה גם החוזה הגדול ביותר למשאיות חשמליות בגרמניה השנה.

ד"ר שרה שיפר, מנכ"לית חברת hylane, מסרה כי הוספת משאיות חשמליות לצי התובלה של החברה הוא אבן דרך חשובה בהרחבת הצי. היא מאפשרת לחברה לתמוך בלקוחות בדרך מקיפה יותר בהפחתת פליטות פחמן בתחבורה שלהם. כספק פתוח לטכנולוגיות, hylane מתמקדת באופן מודע במשאיות המונעות על ידי סוללות חשמליות ומימן כדי להציע את הפתרון הטוב ביותר ליישום. ליישום צעד זה עם מרצדס Truck כיצרנית רכב מובילה ו־DHL כמשתמשת הראשונה של המשאיות, יש ערך רב וזו התחלה מצוינת של תחום עסקי חדש.

מרצדס eActros 600 היא ספינת הדגל החדשה במשאיות החשמליות של החברה, ומכוונת לפלח השוק של תובלה ארוכת טווח האחראי לשני שלישים מכל פליטות ה־CO₂ בכבישי אירופה. עם קיבולת סוללה של יותר מ־600 קוט"ש וטווח נסיעה של כ־500 קילומטרים, הרכב מרשים במיוחד ביעילותו ובפרקטיות שלו. על ידי טעינה מחדש במהלך הפסקות החובה של הנהגים, אפילו מרחקים של יותר מ־1,000 קילומטרים ביום אפשריים.

ל־eActros 600 סוללות המבוססות על טכנולוגיית תאי ליתיום ברזל פוספט (LFP) עמידה, הכוללת סרן הנעה חשמלי שפותח לאחרונה. eActros 600 כבר הוכיחה את יעילותה בנסיעות מבחן אינטנסיביות ברחבי אירופה וזכתה בתואר "משאית השנה הבינלאומית 2025". פרס זה הוא היוקרתי ביותר בתעשייה ומוענק מדי שנה על ידי ארגון משאית השנה הבינלאומית, המורכב מ־24 עיתונאי רכב מסחרי מאירופה.

המשאיות החשמליות ש־DHL תרכוש כחלק מהשותפות עם hylane ו־Daimler Truck הן עדיין חלק מתוכנית המימון של KsNI (רכבים מסחריים ידידותיים לאקלים ותשתיות) של הממשלה הפדרלית הגרמנית שהסתיימה לא מכבר. תוכנית זו נועדה להפחית את פליטות גזי החממה באמצעות שימוש בהנעות ובדלקים חלופיים בהובלת מטענים בכבישים.

DHL גם בודקת באופן פעיל משאית חשמלית של סקניה המצוידת בגנרטור גיבוי המופעל על ידי דלק, מה שמדגים את מחויבותה לחקור פתרונות חדשניים כדי להתגבר על חרדת טווח הנסיעה ולהבטיח יעילות תפעולית. גם הטנדרים הצהובים האייקוניים של החברה נעשים חשמליים יותר ויותר, עם פריסות רבות ברחבי העולם.

חברות המשלוחים עוברות לחשמל

FedEx מחשמלת בהתמדה את צי האיסוף והמשלוחים הנרחב שלה. החברה הוסיפה את הוואנים החשמליים BrightDrop Zevo 600, ולאחרונה שילבה את Blue Arc EV Trucks בפעילותה בארה"ב. ל־FedEx יש תוכנית בשלבים להעברת כל צי האיסוף והמשלוחים של החבילות שלה לרכבים חשמליים לחלוטין, מה שמדגים מחויבות ברורה לעתיד ללא פליטות בעבור שירותי הקילומטר האחרון שלה.

לענקית המשלוחים, חברת UPS, יש היסטוריה ארוכה של ניסויים ברכבים המונעים בדלק חלופי. כעת היא משקיעה רבות בפתרונות חשמליים. החברה פורסת רכבים חשמליים חדשים ברחבי אירופה ומרחיבה ללא הרף את הצי החשמלי שלה ברחבי העולם. UPS עובדת עם מגוון יצרנים כדי לרכוש משאיות חשמליות העונות על הדרישות הספציפיות של נתיבי המשלוח שלהם, החל בטנדרים קטנים למשלוחים עירוניים וכלה במשאיות גדולות להובלה בין רכזות.

 

 

ענקיות המשלוחים מתחשמלות

מספר הולך וגדל של ענקיות לוגיסטיקה ומשלוחים מתחייבות לחשמול ציי הרכב שלהן. להלן נזכיר חלק מהן.

חברת המשלוחים והלוגיסטיקה העולמית UPS משלבת באופן פעיל כלי רכב חשמליים בצי שלה במשך שנים. יש לה הזמנה גדולה מ־Arrival (אם כי החברה התמודדה עם אתגרים כלכליים), והיא פורסת רכבי משא חשמליים מיצרנים אחרים כגון Workhorse.

היעד של ענקית המשלוחים FedEx הוא להגיע לפעילות ניטרלית של פחמן עד שנת 2040. FedEx מחשמלת בהדרגה את כל צי הלוגיסטיקה ואיסוף המשלוחים והחבילות שלה, ומשלבת את רכבי המשלוח החשמליים מדגם Zevo 600 מבית חברת BrightDrop.

גם הענקית דומינוס פיצה אימצה את תהליך החשמול למשלוחי הפיצה עם רכישה גדולה של מכוניות חשמליות מדגם שברולט בולט לצי המשלוחים שלה. הדבר מדגיש גם את התאמתם של כלי הרכב החשמליים הקטנים יותר למשלוחי מזון.

איקאה, קמעונאית ריהוט הבית, חרטה על דגלה להפוך את כל משלוחי הבית שלה לנקיים, בעלי אפס פליטות מזהמות, עד לשנה הנוכחית. היעד אגרסיבי מאוד. החברה משתמשת באופן פעיל ברכבים חשמליים בערים רבות ברחבי העולם.

פפסיקו, תאגיד המזון והמשקאות, משקיע ברכבים חשמליים ברשת ההפצה שלו. מדובר במגוון רחב של דגמים, החל במשאיות הפצה וכלה בוואנים ובמשאיות חלוקה עירוניות, מה שמדגים את הרב־גוניות של רכבים חשמליים לסוגי הסחורות.

המייל האחרון

המהפכה החשמלית במשלוחים לא פוסחת על המייל האחרון. להלן מבט על רכבים מסחריים חשמליים והחברות שמובילות את המהלך.

המסע הסופי של חבילה, ממרכז הפצה מקומי ועד לפתח בית הלקוח, עובר מהפכה בעלת משמעות שקטה. חברות משלוחים גדולות ברחבי העולם פונות יותר ויותר לרכבים מסחריים חשמליים (e-vans) כדי להניע את פעילותם במייל האחרון. שינוי זה מונע על ידי התכנסות של גורמים, כולל דחיפה לקיימות, הבטחה לחיסכון בעלויות בטווח הארוך וזמינות גוברת של כלי רכב מסחריים חשמליים ייעודיים.

מגזר המשלוחים במייל האחרון, שתלוי זה מכבר ברכבים מסחריים המונעים על ידי דלקים המופקים מנפט, הוא מועמד מרכזי לחשמול. המסלולים העירוניים והפרבריים האופייניים, המאופיינים בעצירות ובהתחלות תכופות ובמרחקים קצרים יחסית, תואמים היטב את היכולות הנוכחיות של טכנולוגיית הרכבים המסחריים החשמליים.

וואנים חשמליים במייל האחרון

משימות חלוקה במייל האחרון חייבות להיות יעילות, מהירות וכלכליות. המשמעות הראשונה והחשובה מכל היא עלויות תפעול נמוכות. מחיר הרכישה הראשוני של רכב חשמלי עשוי להיות גבוה יותר מאשר מקבילו המונע בדיזל, אך עלות הבעלות הכוללת נמוכה יותר בדרך כלל.

בדרך כלל חשמל זול יותר מרכבי דיזל מקבילים. לרכבים חשמל יש פחות חלקים נעים, לפיכך עלויות התחזוקה נמוכות הרבה יותר. חשובה גם התאמת הרכב לתקנות הערים ברחבי העולם. ערים רבות מיישמות או שוקלות ליישם 'אזורי פליטה נמוכים' (LEZ) המגבילים כניסת כלי רכב מזהמים או גובים תשלום.

רכבים חשמליים הם הפתרון העתידי להתמצאות בתקנות אלו. לצי חלוקה עירוני יהיה כדאי להתבסס על קיימות סביבתית. רכבים מסחריים חשמליים מייצרים אפס פליטת מזהמים, מה שתורם לאוויר נקי יותר באזורים עירוניים. זה גורם מכריע לחברות המעוניינות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהן ולעמוד בתקנות הסביבתיות שמחמירות יותר ויותר.

לצי חלוקה נקי יש גם תדמית מותג משופרת. חברות המאמצות שיטות עבודה בנות-קיימה נתמכות על ידי הצרכנים. הנוכחות הנראית לעין של רכבים חשמליים ברחובות הערים עשויה לשמש כלי שיווק רב־עוצמה, המציג מחויבות לאחריות סביבתית. גם לנהגים יש חווייה משופרת: הנהיגה ברכבים חשמליים שקטה וחלקה יותר, מה שעשוי להפחית את עייפות הנהגים ולייצר יותר סיפוק בעבודה.

למרות היתרונות הברורים, בדרך לצי משלוחים חשמלי לחלוטין יש כמה אתגרים. חברת התובלה נדרשת להשקעה ראשונית גבוהה. העלות הראשונית של ואנים חשמליים נותרה מכשול ממשי לחברות רבות, במיוחד למפעילים קטנים יותר. לכך יש להוסיף את היעדר התשתית הזמינה והחזקה שהיא מכשול עיקרי.

חברות צריכות להשקיע בפתרונות טעינה במחסנים ולהסתמך על הרחבת רשתות טעינה ציבוריות. טווח הנסיעה של הרכב והיעדר תשתית טעינה מספקת יוצרים את 'חרדת טווח הנסיעה'. טווח הנסיעה של ואנים חשמליים מודרניים משתפר, אך עדיין יכול להיות מקור לדאגה במסלולים ארוכים ובאזורים עם אפשרויות טעינה מוגבלות. מזג אוויר קר עלול להשפיע לרעה על ביצועי הסוללה ועלויות ההחלפה.

שיקולים נוספים קשורים לאורך חיי הסוללה ולעלויות ההחלפה. הסוללות יקרות מאוד, לכן עמידות ארוכת טווח ועלות ההחלפה הסופית הן שיקולים מרכזיים של מנהלי ציי רכב. הסוללה גם שוקלת הרבה, ומשקלה עשוי להפחית את קיבולת המטען של הוואן חשמלי בהשוואה לוואן דיזל מסורתי ובכל להגביל חלק מפעולות המשלוח.

למרות כל הנזכר לעיל, המגמה של שימוש ברכבים חשמליים במשלוחים עד למייל האחרון צפויה להאיץ. ככל שטכנולוגיית הסוללות ממשיכה להשתפר, להציע טווחי נסיעה ארוכים יותר וזמני טעינה מהירים יותר, וככל שתשתית הטעינה מתרחבת, המחסומים שנותרו לאימוץ יפחתו. ההתכנסות של יעדי קיימות תאגידיים, כלכלה חיובית והזמינות של מגוון רחב של דגמי רכבים חשמליים, יוצרות מומנטום רב־עוצמה שיעצב מחדש את נופי המשלוחים של הערים שלנו כמערכות אקולוגיות שקטות, נקיות ויעילות יותר.

אילו כלי רכב מניעים את השינוי?

מספר הולך וגדל של יצרני רכב מבוססים וחדשים פונים לשוק הוואנים החשמליים הצומח:

פורד E-Transit נהפך במהירות לבחירה פופולרית של חברות משלוחים. הוא מציע פלטפורמה מוכרת עם יתרונות של כוח חשמלי.

מרצדס eSprinter ו מרצדס eVito הם גרסאות חשמליות של הטנדרים המסחריים הנחשבים שלהם, המספקים אופציית פרמיום אמינה.

אשר לריביאן, שותפותה עם אמזון בלעדית לתקופה מסוימת, וטנדרי המשלוחים הייעודיים של ריביאן קובעים סטנדרט חדש לתעשייה.

ברייטדרופ, חברה בת של ג'נרל מוטורס, מתמקדת אך ורק ברכבים מסחריים חשמליים וצברה במהירות תאוצה בקרב חברות לוגיסטיקה גדולות.

קאנו: סטארטאפ חדשני המציע "רכב משלוחים בסגנון חיים" מודולרי ועתידני זכה לעניין רב.

יצרנים בולטים אחרים הם סטלנטיס (עם גרסאות חשמליות של פיג'ו אקספרט, סיטרואן ג'אמפי ואופל ויווארו) ומגוון חברות אחרות הנכנסות לתחום תחרותי זה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן