מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 260
לעמוד קודם

שמירה על שרשרת אספקה רציפה

24/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

מנהל לוגיסטיקה ממוצע מוצא את עצמו לא מעט בכובע של "כבאי" שמטפל בלקוחות כועסים, באיחורים ובתקלות בשטח. אלא שכיבוי שרפות שוטף שואב זמן יקר ומקשה את השמירה על יעילות התהליך כולו. כדי להתמודד עם הלחצים, מנהלי שרשרת אספקה צריכים לעלות לרמת התכנון האסטרטגי, תוך שילוב מושכל של טכנולוגיה, נתונים מדויקים וכוח אדם. הנה ארבע דרכים אפקטיביות לשליטה מחודשת בשרשרת האספקה.

מעקב שוטף אחר מגמות השוק

תנאי השוק משתנים במהירות בשל מגוון סיבות: מגפת הקורונה, מחירי ההובלה, תנודות רגולטוריות או מכסים. חשוב לשתף את הלקוחות במידע עדכני. למשל, חברות לוגיסטיות מתקדמות שולחות ללקוחות עדכונים חודשיים על מחירי ההובלה והתפוסות, ומתריעות מראש על העליות הצפויות.

שילוב בין חוזים לבין השוק המקומי נעשה נפוץ: כאשר מחירי ההובלה לטווח קצר יורדים, כמו במקרה של הובלות יבשות בארה"ב מתחילת 2025, לקוחות נוטים להעדיף חוזים גמישים. גם לוחות הזמנים משתנים. במקום לעדכן חוזה שנתי רגע לפני שהוא מסתיים, רבים בודקים אותו כבר שישה חודשים קודם לכן.

אופטימיזציה של רשתות ואמצעי שינוע

בעבר, אופטימיזציה של רשת האספקה הייתה מתבצעת אחת לחמש שנים. כיום, מנהלי לוגיסטיקה ממליצים לבצע בדיקה כזו כל חצי שנה. בעזרת כלי תחזית כגון "תאומים דיגיטליים" (digital twins) אפשר לייעל רשתות, מסלולים, מרכזים לוגיסטיים ואפילו אמצעי שינוע.

כשיש הזדמנויות מתאימות, אפשר לשנות את אופן השילוח - לעבור מהובלה בחבילות קטנות ל־LTL או מ־LTL לשינוע מלא (FTL). במקרים מסוימים אף אפשר לשלב במסלול שינוע ימי או מסילתי במקום תחבורה בכביש. מומלץ להוסיף תוכנית חלופית לכל רשת אספקה, שכן גם התוכניות הטובות ביותר עלולות להיכשל.

תחזית ותגובה בזמן אמת

עסקים רבים כבר אימצו מערכות מעקב בזמן אמת, אך ליכולת החיזוי יש ערך מוסף. על ידי ניתוח נתוני תנועה והיסטוריית עלויות, אפשר לזהות מגמות ולצפות תקלות - ממזג אוויר ועד צווארי בקבוק. ככל שהמעבר מתגובה יזומה להתמודדות מוקדמת יתפוס תאוצה, כך יוכלו מנהלי לוגיסטיקה להתמודד עם שיבושים ביעילות רבה יותר.

השקעה בכוח אדם טכנולוגי

כדי לממש את הפוטנציאל הנמצא בטכנולוגיה, נחוץ כוח אדם מיומן. לפי סקר של מקינזי (McKenzie), 56% ממנהלי הלוגיסטיקה בענפי הצריכה והקמעונאות מתכוונים להגדיל את השקעותיהם בטכנולוגיה, ו־72% בענפים מתקדמים אף יותר.

ההמלצה היא לגייס עובדים בעלי רקע טכנולוגי, להכשיר עובדים קיימים ולייצר תוכניות חונכות. גם שימוש בכלים כגון מערכות לניהול הובלה (TMS) מאפשר לאחד ממשקים ולייעל את תהליך התכנון. בעתיד הקרוב תיכנס למשוואה בינה מלאכותית, כולל הקצאת מובילים, ניהול הזמנות ואופטימיזציית מסלולים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן