קידוח ידידותי לסביבה כמגמה חדשה
שוק הציוד לקידוח והיסודות חווה התקדמות מהירה, כשהדרישה לציוד מדויק, בר-קיימה וידידותי למשתמש, גוברת והולכת. הטכנולוגיה מציבה סטנדרטים חדשים בענף, שבעבר נשען רבות על כוח גס וניסיון מעשי, וכיום מתמקד יותר ויותר ביעילות אנרגטית, בתחזוקה חכמה וביכולת תפעול פשוטה גם בעבור מפעילים שאינם מיומנים.
ייחודו של התחום טמון בסוג הקרקע - קידוח שונה מאוד מעבודות עפר רגילות, ולעיתים מתבצע בסביבה בלתי צפויה לחלוטין מבחינה גיאולוגית: שכבות סלע קשות, חללים תת-קרקעיים או מים עלולים להקשות את העבודות ואף לגרום נזק לציוד. ובכל זאת, בדומה לענפי בנייה אחרים, גם כאן נדרשים עמידה ברגולציה סביבתית, פתרון למחסור בכוח אדם מיומן והטמעת טכנולוגיות חדשות.
הצמיחה בשוק מונעת הן מהצורך בתשתיות חדשות ברחבי העולם והן ממיזמים לשדרוג מערכות קיימות - שתי מגמות המחייבות עבודות יסוד מורכבות כגון חפירות עמוקות, דחיקת כלונסאות ושיקום יסודות. על פי תחזית של חברת BRI, שווי השוק הגלובלי לציוד קידוח ויסודות היה 4.5 מיליארד דולר ב-2023 וצפוי להגיע ל-7.5 מיליארד דולר עד 2032.
טכנולוגיות חדשות
החברות המובילות בתחום מאמצות פתרונות חכמים.
חברת אפירוק (Epiroc) השוודית השיקה לאחרונה את פטיש PowerROC T35 המחודש, שמפחית את צריכת הדלק ב-40% הודות לבקרת עומס חכמה ומצב פעולה חסכוני. לדברי מנהל מוצר בכיר באפירוק, המערכת כוללת מסך מגע גדול וידיות שליטה חשמליות פשוטות להפעלה, שמקצרות את זמן העבודה ותורמות לביצועים כלכליים טובים יותר לאורך זמן.
גם יונטאן (Junttan) הפינית שמה דגש בקיימות, עם מכשיר הקידוח החדש DR5 שמפחית את השימוש בפלדה ב-20 טונות לעומת דגמים קודמים. הדגם קל יותר, חסכוני יותר ומתוכנן לתמוך בעתיד גם בהנעה חשמלית.
טכנולוגיה נוספת שנכנסת לשוק נוגעת לשליטה ממוחשבת: פתרון מבית טרימבל (Trimble) לעבודות קרקע ועפר, שמוטמע בציוד של יצרניות וספקיות ציוד, מאפשר למפעילים לחסוך עד 75% מעבודת היד לעומת שיטות מסורתיות. לדברי ג'ונתן וייט (Jonathan White), מנהל המוצר בטרימבל, למערכת דיוק של עד 95%, והיא מפחיתה את סטיית הכלונסאות ב-2%.
ליבהר (Liebherr) הגרמנית מציעה את LBX 600 - מכונה ליציקת קירות שזמינה הן בגרסה רגילה והן בגרסה חשמלית, שתיהן באותה רמת ביצועים, אך ללא פליטות רעש או מזהמים בגרסה החשמלית.
פרויקטים בקנה מידה גדול, כגון הרכבת הקלה הגדולה בפריז (Grand Paris Express) שבצרפת, מדגימים היטב את הדרישות מהציוד: בוטה (Botte Foundations) משתמשת במערכת חפירה וסלילה של באואר (Bauer) שמסוגלת לחתוך בעומק של עד 90 מטר עם תוף צינור מתכוונן שמאפשר גישה לכל פינה במתחם החפירה, בכלל זה סביבה רועשת כגון מטרופולין פריז.
חברה נוספת שמדגימה חדשנות היא ורמיר (Vermeer) עם מקדח D24 המאובזר במערכת החלפת מוטות אוטומטית ודיאגנוסטיקה מובנית במסך מגע. לדברי מנהל מוצר בוורמיר, "המטרה היא לחסוך זמן וכסף לקבלן בלי להמתין לטכנאי עם מחשב."
השיח הסביבתי נמצא בלב הפיתוחים החדשים. ורמיר מייצרת גם מערכות מיחזור של נוזלי קידוח להפחתת השימוש במים טריים, ואילו דגמים חדשים כגון X-Air+ של אטלס קופקו (Atlas Kopco) מביאים לשיפורים של עד 20% במהירות הקידוח ו-15% בלחץ העבודה. הנתונים עשויים לקצר פרויקטים ולחסוך עלויות.
הסדרה החדשה של יונטאן, אבולושן (Evolution), מייצגת את ההשקעה הגדולה ביותר בתולדות החברה ופותחת דרך לציוד קידוח רב-תכליתי המיועד ליישומים מתקדמים.
המגמה ברורה: קידוח וציוד יסודות עוברים מהפך דיגיטלי וירוק, תוך מיקוד בחיסכון באנרגיה, בהקלת ההפעלה וביכולת תפעול שקטה ובטוחה גם באזורים רגישים. ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתקדם, כך התעשייה תוכל "לחפור לעומק" באופן מדויק, שקט וידידותי יותר לסביבה.