בלעדיות על מכירת תקרות אקוסטיות
החברה הישראלית יהודה יצוא ויבוא בינלאומי (1971) מחולון ליבוא ושיווק של תקרות אקוסטיות הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה על סך חמישה מיליון ש"ח נגד החברה הגרמנית KNAUF CEILING SOLUTIONS לפיתוח, ייצור ושיווק של תקרות אקוסטיות.
בכתב התביעה נאמר, כי לפני כ־40 שנה העניקה חברת ARMSTRONG לתובעת זכות בלעדית להפיץ בישראל את מוצרי החברה, הכוללים בין היתר תקרות אקוסטיות ופרופילים. בשנת 2019 רכשה הנתבעת את חברת ARMSTRONG, והתחייבה בפני התובעת (בשיחה בעל־פה) כי זכות הבלעדיות שהייתה נתונה לה למכור את המוצרים בישראל תעמוד לה גם מכאן ולהבא, וכי לא יהא ברכישתה את חברת ARMSTRONG כדי לשנות במאום מזכות הבלעדיות שנתנה לה ARMSTRONG.
לדברי התובעת, בשנת 2022, בעקבות פניות מלקוחותיה אשר הלינו על מכירת המוצרים במחירים יותר על ידי חברת אורבונד תעשיות גבס ומוצריו מאור יהודה, שהיא חברה בת של הנתבעת, החלה התובעת לחשוד כי על אף התחייבותה של הנתבעת, מוצריה משווקים בישראל תוך רמיסת זכות הבלעדיות שניתנה לה, וזאת ללא כל סיבה או הודעה מוקדמת. אורבונד, נציגתה של הנתבעת בישראל, שיווקה בישראל בטרם רכישת הנתבעת את חברת ARMSTRONG, מוצרים מתוצרת הנתבעת בשם המותג קנאוף.
לדברי התובעת, בחודש פברואר השנה יזמו נציגי הנתבעת פגישה עימה, ובה הודיעו לה כי מנוי וגמור עם הנתבעת להפיץ את מוצריה בישראל שלא באופן בלעדי באמצעותה.
לטענת התובעת, החלטה זו, אשר לא ניתנה לגביה הודעה מוקדמת, היא הפרה בוטה של התחייבות הנתבעת כלפיה, שגרמה לה, ועודנה גורמת, נזק כספי כבד. לא זו אף זו, הנתבעת מתעשרת שלא כדין על חשבונה לאחר שפיתחה ובנתה את השוק בישראל למוצריה. לפני שהחלה לשווק את מוצריה לא שווקו בישראל רוב רובם של מוצריה (למעט תקרות קשיחות), ולמעשה הם כלל לא היו מוכרים לצרכנים בארץ.
התובעת מציינת, כי עתה היא מוצאת עצמה בידיים ריקות וצריכה למצוא ספק חלופי לנתבעת, על כל הכרוך בכך, וכי החדרת מותג חלופי היא תהליך מתמשך של מספר שנים בטרם ייבנה לו שוק יציב ורווחי.
לדבריה, על בית המשפט להביא בחשבון כי היא נאלצה לסרב להזדמנויות עסקיות אשר נקרו בדרכה לשמש כמפיצה של תקרות אקוסטיות של חברות אחרות בשל ניגוד עניינים עם הנתבעת. ועוד זאת, התנהלותה של הנתבעת גרמה לה נזק תדמיתי ופגיעה במוניטין.
בית המשפט מתבקש לחייב את הנתבעת לפצות את התובעת בגין הפסדי רווחיים בשל אי מכירת מוצריה, וכן בשל הפסד רווחים לנוכח אי מכירת מוצרים שלא יוצרו על ידי הנתבעת ואשר נמכרו על ידה כמוצרים משלימים בו־בזמן עם מכירת המוצרים של הנתבעת.
אילוסטרציה