לווירטגן פתרונות לסלילת אספלט חם
בתערוכת נורדבאו (NordBau) שהתקיימה לאחרונה בנוימינסטר שבגרמניה, קבוצת וירטגן (Wirtgen) הציגה מכלול טכנולוגיות דיגיטליות שנועדו להכין את ענף הבנייה למעבר בעל משמעות לתערובת אספלט חמה (Warm Mix Asphalt). מהלך זה יהיה חובה רגולטורית בינואר 2027. תקנות חדשות יורידו את רף החשיפה לאדי ביטומן מ־10 מ"ג/מ"ק ל־1.5 מ"ג/מ"ק.
תערובת אספלט חמה (אספלט פושר) מיוצרת בטמפרטורות נמוכות יותר מהאספלט המסורתי, ובכך מצמצמת את פליטת המזהמים והופכת את סביבת העבודה לבריאה ובטוחה יותר. השינוי משנה את כל שרשרת הייצור וההנחה: חלון הזמן הקצר יותר בין הייצור לפריסה מחייב תיאום מושלם בין מפעל האספלט להובלה, לפיזור ולדחיסה.
במרכז התצוגה בתערוכה הוצגו פתרונות הדחיסה של האם (Hamm), בהם מערכת Smart Compact Pro עם טכנולוגיית סקירת צפיפות בזמן אמת. המערכת משתמשת בחיישנים מתקדמים למדידת צפיפות האספלט באופן רציף בעבודה, ובעלת יתרונות מובהקים: היא מייתרת בדיקות קידוח יקרות וממושכות, מצמצמת את מספר המעברים הנדרשים של המכבש ובכך חוסכת זמן, דלק ושחיקה, משפרת את איכות פני השטח ומאריכה את חיי הדרך. המערכת גם מעניקה שליטה ובקרה בזמן אמת, שמאפשרות לקבלנים לקבל החלטות מדויקות ולייעל את העבודה באתר.
פתרונות משלימים לכל שרשרת העבודה
וירטגן הציגה גם מפלסות מתקדמות של פוגלה (Vogele) לפריסת האספלט, מכבשים של האם, מכונת כרסום קומפקטית מקורית שלה ומסננת מוביסקרין MSC של קליימן (Kleemann Mobiscreen) המשמשת לייצור ולמיון של אגרגטים במחצבות ובאתרי מיחזור. מערך זה מדגים כיצד הקבוצה מספקת מענה מלא: משלב החומר הגולמי ועד לדחיסה הסופית בכביש.
המעבר לתערובת אספלט חמה צפוי להציב אתגרים כלכליים ותפעוליים ממשיים לקבלנים בגרמניה ובאירופה: עלויות מעבר שינבעו מהצורך להתאים ציוד קיים או לרכוש ציוד חדש ובהכשרות עובדים שיידרשו כדי ללמוד טכנולוגיות חיישנים מתקדמות ושיטות בקרת איכות דיגיטלית. נחוץ גם תיאום לוגיסטי מסודר יותר שיכלול פיתוח מערכי הובלה יעילים כדי לעמוד בחלון הזמן הקצר שבין ייצור האספלט להנחתו. לצד זאת צפויה השפעה על שוק הציוד, עם עלייה בביקוש למכבשים חכמים, מפלסות מדויקות ומערכות דיגיטליות מתקדמות לניהול פרויקטים.
קבוצת ווירטגן מציבה את עצמה בחזית המעבר הרגולטורי ומדגימה כיצד שילוב טכנולוגיות דיגיטליות ופתרונות משולבים יאפשרו לענף לעמוד בתקנות, להפחית זיהום ולשפר איכות. המעבר לאספלט חם אינו רק תגובה לדרישות חוקיות אלא הזדמנות לקיצור זמני עבודה, להוזלת עלויות ולשיפור עמידות הכבישים לשנים ארוכות.