מגה מבנים
ניוזלטר מגה מבנים
מגה מבנים גיליון 48
לעמוד קודם

מחסור בעובדי קבלן לתשתיות

06/03/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בדיון עם נשיא התאחדות הקבלנים, התאחדות בוני הארץ ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין נאמר, כי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב, תביא הצעת מחליטים לממשלה כדי לפתור לאלתר את המחסור המוערך בחמישה-עשר אלף עובדים.

לאחרונה שבה השרה רגב מהודו ומסרילנקה, שם פעלה בין היתר לקידום מסלול להבאת עובדי תשתית לישראל. בהנחייתה כינס מנכ"ל המשרד דיון דחוף עם בכירי ענף הנדל"ן וגורמי המקצוע במשרד התחבורה האמונים על עבודות התשתית. הישיבה נסובה על אודות המחסור החמור בידיים עובדות בענף התשתיות, היוצר פערים ממשים בהשלמת פרויקטים תשתיתיים, בהם כבישים, גשרים ומסילות ברחבי ישראל.

בדיון השתתפו ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, צביקה דוד, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איציק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, קובי פלקסר, יועמ"ש התאחדות הקבלנים, איציק גורביץ, סמנכ"ל כוח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים, ענבל כספי, סמנכ"לית תשתיות בהתאחדות הקבלנים, ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, שלומי איתן, משנה לסמנכ"ל הפיתוח בנת"י, וראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה, אבנר פלור.

בישיבה הוצגו תוכניות אופרטיביות לפתרון משבר המחסור בעובדים באמצעות יבוא עובדים זרים. ההתאחדות תסייע במנגנון גיוסם ובטיפול בסוגיות בירוקרטיות ומשפטיות כפועל יוצא מכניסתם של הפועלים לישראל ומהחובה לשמור על זכויותיהם החוקיות והפיננסיות. הוצע מסלול של יצירת מנגנון שיאפשר הגעה מסיבית של עובדים לענף התשתית, ימנע עלויות תיווך הכרוכות ביבוא באמצעות חברות כוח אדם בישראל ויוכל לשרת גם חברות קבלניות קטנות בלי שיזדקקו לבצע את הפעילות הכרוכה בגיוס העובדים בחו"ל והבאתם לישראל.

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן-זקן ציין, כי השרה התנגדה להצעת המחליטים שהובאה לממשלה בנושא עובדי הבניין בשל דרישתה להתייחס גם לעובדי התשתית, ובסיכום עם מנכ"ל רוה"מ יוסי שלי, הוחלט שגם עובדי התשתית ייכללו בהצעת המחליטים. המנכ"ל קיבל את עמדת התאחדות הקבלנים שהמענה חייב להיות מהיר ויעיל, ללא מיונים ועומס בירוקרטי, מכיוון שקבלני התשתיות לא ישרדו עוד זמן רב.

 

 

"בכוונת שרת התחבורה להיאבק עד לפתרון הנושא, מפני שהחשיבות שלו קריטית וחשובה. בהיעדר כבישים ותשתיות, אי אפשר לקדם בנייה ואי אפשר לאכלס דיור. ככל שנתעכב, הפערים ייעשו גדולים יותר והנזק למשק ולאזרחי ישראל יהיה גדול יותר.

"אנחנו לא עומדים בפני משבר אלא נמצאים בעיצומו. ישנן כבר תביעות של קבלנים על עיכובים בפרויקטים, וההסתכלות של המדינה חייבת להיות מערכתית. סמנכ"ל התשתיות במשרד כבר קיים דיונים עם רשות האוכלוסין, ואנחנו מבינים שנדרשת הירתמות ממשית של יתר השותפים שלנו במשרדי הממשלה."

בן-זקן אמר, כי אי אפשר להמשיך במודל הנוכחי המסורבל, שכן רק הליך של הפקת תעודת יושר לעובד בחו"ל אורך כחודש. "הסכם בין מדינות אורך זמן ועתיר משמעויות. יש לפעול עם התערבות מינימלית של המדינה. שוק חופשי. שותפינו במשרדי הממשלה מוכרחים להבין שאין מקום לבירוקרטיה של לפני 7 באוקטובר. מדינת ישראל במשבר תשתיות חמור, שיתגלגל לכיסם של האזרחים."

בדיון הוזכר כי מינהלת תקומה קמה כדי לפשט בירוקרטיה, אך למרבה הצער, אם יבוא העובדים לא ייפתר לאלתר, כשהמינהלת תגיע לשלב הביצוע היא תיתקל באותה בירוקרטיה שכעת חוסמת.

נשיא התאחדות התעשיינים ראול סרוגו אמר, כי הוא מצפה שכל משרדי הממשלה יראו את הדברים כפי שמשרד התחבורה רואה אותם ופועל על פיהם.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן