מגה מבנים
עיצוב ואדריכלות
אדריכלות ועיצוב
לעמוד קודם

גשר על כביש סוער - גשר יהודית החדש בתל אביב

גשר יהודית החדש בתל אביב, התלוי מעל נתיבי איילון ומחבר בין שני חלקי העיר, מייצג תפיסה המעדיפה את הולכי הרגל ורוכבי האופניים על פני נהגי הרכבים, ומעוצב עם מוטיבים מעולם החי והצומח.

דפנה שער |  
02/11/2021
זמן קריאה: 8 דק'

ב-20.1.2020 נפתח בתל אביב גשר יהודית-ביצרון, המחבר בין שדרות יהודית ממזרח לרחוב יגאל אלון ממערב וכך יוצר המשכיות בין מזרח העיר והמרכז והים, לטובת תושבי שכונת ביצרון ויד אליהו, אשר יוכלו מעתה להגיע בקלות למרכז העיר.

קצת נתונים על הגשר: אורכו כ-110 מטרים, גובהו כ-5.5 מטרים, רוחבו כ-11 מטרים, והוא מורכב מכ-1,400 טון פלדה, המרכיבים את כלל מבנה הגשר והמעקים. לצורך ריצוף הגשר נדרשו כ-1,500 מ"ר של דק במבוק וכ-800 מ"ר של צבע מיוחד לצורך צביעת שביל האופניים. הגשר הוקם במימון מלא של עיריית תל אביב-יפו, תמורת כ-65 מיליון שקלים.

תעדוף הולכי רגל

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "כפי שהבטחנו, גשר שדרות יהודית אכן קם. גם אם חיכינו לו זמן רב מדי בגלל לחצים פוליטיים, התערבות פוליטית של שר התחבורה לשעבר ובעיות בביצוע. הגשר הוא אלמנט חשוב בחזון שלנו לתעדוף הולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך צמצום תנועת הרכב הפרטי וחיבור חלקי העיר השונים. בשנים הקרובות נוכל לראות ברחבי העיר עוד ועוד פרויקטים עם מטרה דומה".

אהוד שפירא, מנכ"ל חברת הבת של קבוצת אורון אחזקות והשקעות שהקימה את הגשר, מסר: "אנו גאים לקחת חלק בפרויקט גדול זה, ומברכים על התוצאה. הגשר זוכה בימים אלו לאישורם של כל הגורמים הבטיחותיים, והוא יוכל לשמש - החל מעתה - את הולכי הרגל ורוכבי האופניים והקורקינטים באזור. קבוצת אורון, שהקימה גשרים משמעותיים ומרכזיים רבים בארץ, תמשיך לפעול להקמת פרויקטים הנדסיים מורכבים ומאתגרים שהם תחום מומחיותה. קבוצת אורון עמלה על הקמת הגשר במהלך השנתיים האחרונות, לאחר שזכתה במכרז להקמתו. לאורך פעילותה במיזם, נדרשה הקבוצה לעמוד בפני אתגרים תכנוניים, הנדסיים ולוגיסטיים מורכבים ומשמעותיים. העבודות להקמת הגשר בוצעו על ידי עשרות רבות של פועלים לאורך היום והלילה, במשך חודשים רבים. לאורך בניית הגשר, נדרשו למעלה מ-200 לילות עבודה מלאים, זאת בכדי לא להפריע לתנועה הסואנת בנתיבי איילון. נוסף לכך, נדרשו עבודות לאורך סופי שבוע שונים במהלך השנה שעברה, בהם הונפו חלקי הגשר שהורכבו מראש, מבלי לפגוע בתנועה ומבלי לסכן חיי אדם."

לאורך הגשר, הונחו מעין פינות ישיבה, הנראות כסלעים או חלוקי נחל, והן מתכתבות עם נראות הגשר ומאפשרות לעוברים והשבים לנוח לאורכו. כמו כן בוצעו עבודות תאורה ופיתוח נרחבות, כמו גם הפיכת שדרות יהודית באזור הגשר למדרחוב.

 

חוויה דינמית

משרד חן אדריכלים הופקד על תכנון הגשר ועיצובו, וזאת בשיתוף פעולה הדוק עם רוקח אשכנזי מהנדסים, משרד תכנון בתחום הנדסת מבנים המתמחים בין היתר בגשרים ומבני פלדה בארץ ובחו"ל.

ניר חן, בעלי המשרד, מספר: "זכינו בפרס ראשון בתחרות אדריכלית של עיריית תל אביב יפו בשנת 2010 וכך קיבלנו לידנו את מלאכת התכנון והעיצוב של גשר יהודית החדש. תכנית הגשר מבוססת על סימטריה סיבובית החיונית להתפלגות הכוחות הנושאים את הגשר. נקודות המבט השונות על הגשר ובסביבתו חושפות מבטים מגוונים. מראה הגשר עליו או מתחתיו משתנה בצורה דרמתית תוך כדי תנועה כפועל יוצא מהעיצוב האורגני שלו ומיועד לספק חוויה דינמית".

לגבי התוכנית האורבנית, אומר ניר חן, כי הגשר מהווה חיבור בין שני צירים ירוקים ומטרתו המרכזית היא לקשר בחיבור רציף את שני חלקי העיר: שכונת ביצרון ממזרח ושדרות יהודית ממערב. שני הצירים הללו אינם עומדים במדויק זה מול זה. תכנית הגשר מחברת את שני הצירים באופן כזה שהמעבר ש"מתקן" את חוסר הרציפות, קורה על הגשר עצמו. הגשר מגיע לשתי הגדות כאשר הוא ניצב והמשכי לציר, ויש לכך משמעות רבה בפרספקטיבה הנוצרת בקצה שני הצירים הירוקים. על הגשר עצמו מתרחשת דרמה, כאשר הנמצאים על הגשר עוברים מצד אחד של הקשת המרכזית לצידה השני במהלך תנועתם. הגשר משמש כסמל תל אביבי מובהק ומיצג את הדינמיקה, הקצב והצבע של תל אביב. לגבי כלי הרכב הנכנסים לעיר מדרום, מראה הגשר כשברקע מגדלי עזריאלי מהווה ייצוג מרשים לכניסה לעיר.

 

דימויים אורגניים

ומה לגבי החוויה האנושית של הולכי הרגל ורוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים עבורם תוכנן הגשר?

ניר חן: "תכנון הגשר לוקח את נקודת המבט האנושית כקו מוביל ומכתיב בעיצוב: סדרה של אירועים לאורך המסלול המייצרים חוויה של אינטראקציה אנושית בעלת אופי דינאמי ומזמין. הולך הרגל מקבל את המקום המרכזי. תשומת לב רבה הוקדשה להפרדה ברורה בין נתיבי האופניים והולכי הרגל. בעוד שנתיב האופניים מייצג תכליתיות ברורה של תנועה בין שני קווים מקבילים, כאשר רוחב המיסעה קבוע לכל אורכו, הרי שנתיב הולכי הרגל מציע התנהלות נינוחה המאפשרת שהייה וקצב אישי. הקטע האמצעי של הגשר מוגדר באמצעות חומר אחר ומתפתל לאורך התנועה, באופן שמגדיר מרחב לריהוט רחוב ייחודי, פינות שהייה ונקודות אפשריות לרוכלים".

גשר יהודית תוכנן בשפה אדריכלית השואלת מוטיבים מעולם החי והצומח. המבנה הקונסטרוקטיבי שמחזיק עליו את מסלול התנועה, בנוי מקורה מרכזית דמוית חוט שדרה התלויה מן הקשת המרכזית, ממנו מתפצלות "עצמות" התמיכה. התפצלות הקשתות הצדדיות מהקשת המרכזית, בנויה כהתפצלות של ענף עץ. עיצוב הגשר ניזון מדימויים אורגניים העוסקים במכניקה של גופים חיים בטבע.

הבחירה בעיצוב אורגני טבעי נעשתה במכוון, בניגוד לאפור האורבני השולט בסביבה. אף הדק עשוי מחומר ירוק - במבוק, ופינות הישיבה בצורת חלוקי הנחל (עבודת יד של האמן אפי חוג'סטה) מזכירות הליכה בטבע, בין סלעים.

ניר: "רצינו לקבל משהו עם מראה טבעי, שכאילו נולד על הגשר, כמו חלוקי נחל לאורך ערוץ מתפתל. ה'חלוקים' עשויים מחומרים טבעיים וירוקים ומציעים אפשרות מנוחה לא פורמלית".

 


צילומים והדמיות: חן אדריכלים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן