תביעה ייצוגית נגד פולקסווגן
פולקסווגן (Volkswagen) עומדת בפני תביעה ייצוגית פוטנציאלית בארה"ב בשל טענה לפגם בטיחותי בכפתורי המגע ההפטיים שעל ההגה בדגמי ID.4 מהשנים 2021 עד 2023. לטענת התובעים, הכפתורים רגישים מדי ועשויים להפעיל מחדש את בקרת השיוט האדפטיבית אפילו במגע קל, מה שמביא להאצות בלתי צפויות ולסכנת תאונה.
בכתב התביעה שהוגש במדינת ניו ג'רזי, דווח כי נהגת חוותה תאונה בעת חניה כאשר ידה נגעה בטעות בכפתור, מה שגרם לרכב להאיץ ולגרום נזק של יותר מ־14 אלף דולר ולפציעה ביד. תובע נוסף מסר כי רכבו פגע בדלת מוסך בעת חניה בשל הפעלה בלתי מכוונת של המערכת.
מעבר לשני התובעים, התביעה מצטטת תלונות רבות שהוגשו לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA). בין התלונות: האצות בלתי צפויות בזמן חניה, כשל במערכות בלימת חירום ואף תאונות עם נפגעים. ברבים מהמקרים דיווחו נהגים שנגעו בטעות בכפתור ההפטי בעת סיבוב ההגה.
תגובת היצרן והשלכות משפטיות
כתב התביעה מייחס לפולקסווגן הפרת חוקים של צרכנות והגנת אחריות במסצ'וסטס ובקונטיקט. פולקסווגן כבר הודיעה כי היא מפסיקה לשלב את כפתורי המגע בהגה בדגמים החדשים בעקבות ביקורות מתמשכות, אך לא הציגה מענה לאלפי כלי הרכב שכבר על הכביש. המשמעות היא שהחברה עשויה להתמודד עם תביעה רחבת היקף, כולל דרישה לפיצוי כספי, תיקוני רכב או קריאה לתיקון (ריקול).
הסיפור סביב כפתורי המגע ב־ID.4 מלמד על האתגרים בשילוב טכנולוגיות חדשות בכלי רכב: מה שנועד להיות פתרון עיצובי מתקדם נהפך לחשש בטיחותי ממשי. כעת נותר לראות אם התביעה תביא להסדר מול בעלי הרכבים או להליך משפטי רחב שיחייב את פולקסווגן בצעדים מתקנים.
מקרים ותביעות דומות
מקרים של תביעות דומות נגד יצרני רכב אחרים התרחשו לא פעם לאורך ההיסטוריה. אחת הפרשות הבולטות הייתה בשנים 2009 עד 2011, כאשר חברת טויוטה נאלצה להתמודד עם גל עצום של תביעות ייצוגיות וריקולים בעקבות דיווחים על תאוצות בלתי רצוניות. במקרים רבים דווח כי שטיחוני רצפה או דוושות שנתקעו גרמו לרכב להאיץ ללא שליטה. החברה שילמה פיצויים של מאות מיליוני דולרים ונאלצה להוסיף מערכות בטיחות חדשות, בהן מנגנון שמבטיח שכאשר נהג לוחץ על הבלם, המנוע מתנתק מייד.
בשנים האחרונות גם טסלה נאלצה להתמודד עם טענות דומות. בארצות הברית דווחו על מקרים של תאונות קטלניות, שבהן לטענת הנהגים הרכב האיץ ללא שליטה. עשרות תלונות הוגשו לרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים, וחלקן אף הביאו לחקירות רגולטוריות. אף שטסלה טענה כי מערכותיה פועלות כראוי ושהגורם העיקרי הוא טעויות אנוש, עצם ההגשה של תלונות כה רבות חשף אותה לסיכון ממשי של תביעות משפטיות.