מגה מוסך
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

כנס איגוד המוסכים השנתי באילת

06/12/2022
זמן קריאה: 2 דק'

לאחרונה התקיים באילת כנס איגוד המוסכים (3-1 בדצמבר 2022) לכבוד 80 שנה לקיום האיגוד. בכנס התקיימו מושבים בהשתתפות שרים וחברי כנסת, בכירים מהמגזר העסקי והתעשיות המתקדמות ונציגים ממשרדי הממשלה, כדי לדון בהגברת התחרותיות בענף ומניעת השתלטות של גורמים אינטרסנטיים על ענף תיקוני הרכב בישראל.

במושב המרכזי, "התארגנות קואליציה להגברת התחרות בענף", השתתפו רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, אריה אשד, מנכ"ל האיגוד, אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה, ח"כ ולדימיר בליאק, יו"ר השדולה למען העצמאים, יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב - איגוד השמאים, וויסם איוב, המפקח הארצי מטעם משרד הכלכלה על מקצועות הרכב, ואורי מימן, מנכ"ל מ.ר.מ (פלטפורמת השירותים המאוחדת בענן).

חברי הפאנל דנו בחסמים לתחרות הוגנת בענף, בהם שליטת חברות הביטוח בשוק והיעדר המידע והשקיפות שניתנים לבעלי המוסכים בעקבות חסימת ידע מצד יבואני הרכב.

רונן לוי: "הרשות להגנת הצרכן מגנה על חברות הביטוח ולא על הצרכנים. חברות הביטוח שולחות את הצרכנים לכמה שפחות מוסכים. ברגע שאדם קונה פוליסה, הוא למעשה יכול לקבל שירות רק מ-50 מוסכים בערך בפריסה ארצית, ויש יותר מ-1,800 מוסכים בישראל. חברות הביטוח עובדות עם 50 מוסכים בלבד. הדבר הזה יוביל לסגירה של מוסכים רבים בכל הארץ."

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. צילום: מרסלו וישניה

 

יהודה יגן קרא לפרק את רשימות השמאים: "למעשה קיימת תעשייה כפולה מתחת לשולחן. היבואנים שמייבאים ביבוא מקביל מתיישרים עם היבואנים הרשמיים, ואנחנו נאלצים להעתיק את החשבון הזה בלי שיקול דעת. אם לא יהיו תחרות ואכיפה של משרד התחבורה לפי החוק מ-2016, נהיה בבעיה. יש לפרק את רשימות השמאים ולתת מענה לצרכן במהירות האפשרית."

בפאנל נדונה חסימת המידע לציבור המוסכים מצד היבואנים. על כך אמר אבנר פלור: "אם רוצים ליצור תחרות הוגנת, חשוב שלמוסך הפרטי יהיה כל המידע שיש ליבואן הראשי. המידע הזה היום לא נגיש ואי אפשר לקבל אותו. יש צוות עבודה שמטפל בזה. אנחנו מנסים למצוא את החסמים והפערים ולטפל בהם."

וויסם איוב: "אנחנו נתקלים בכך בהכשרות. אין לנו מידע לתת לתלמידים כדי שיהיו מוכנים לטפל ברכבים החדשים. יש שיתוף פעולה עם איגוד יבואני הרכב, משרד הכלכלה ומשרד התחבורה בעניין. אנחנו מנסים כמה שיותר להנגיש את המידע וליצור רשת שתאפשר לתלמיד ללמוד את החומר הזה לבד ולהתפתח עצמאית. כל עוד אין את המידע, היכולות והכישורים לא יעזרו."

לפער הזה מנסים לתת מענה גם במ.ר.מ, אך גם הם מציינים בעיה בענף. אורי מימן: "עדיין יש יבואנים שלא נותנים לנו את המידע. עצוב שהרגולטור לא דורש מהם לחשוף את המידע. דווקא היבואנים הקטנים, שמביאים את החלפים, מתנהגים כמו מוכרי מכולת ששומרים את המידע על המחירים אצלם.

"החוק מ-2016 מטפל בסוגיה הזו, אבל הוא לא נאכף. אף לא מכתב אחד יצא ליבואן חלפים כזה, שלא מוכן לשחרר את המידע. יש מיעוט שהוא דומיננטי בשוק, שלא מוכן לשחרר את המידע."

על כך הוסיף אריה אשד: "היבואנים עושים הכול כדי למנוע את הנגשת המידע. חוק שירותי הרכב נתן את האמצעים לפתוח את השוק. אבל לא אוכפים אותם ולא מיישמים אותם. איך מטפלים בזה? אנחנו צריכים את הרגולטור שייקח את האמצעים שיש לו בחוק וישתמש בהם. זאת הדרך היחידה."

בכנס התקיים מושב נוסף - משבר הידיים העובדות. השתתפו בו שרת החינוך לשעבר, ד"ר יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, יפעת רייטן מרום, עו"ד רועי כהן, קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה אינג' אבנר פלור ומנכ"ל איגוד המוסכים אריה אשד.

ד"ר יפעת שאשא ביטון: "לאיגוד חשיבות עצומה בקידום החינוך הטכנולוגי במערכת החינוך. אחד האתגרים שלנו הוא לפצח את הדעות הקדומות סביב החינוך הטכנולוגי. אני יודעת כמה שוק המוסכים משווע לידיים עובדות. חלק ממשבר הידיים העובדות הוא הטעויות של הקורונה וההוצאה של העובדים לחל"ת. אמרנו שתהיה פה תעשייה של שחור ואנשים יחמקו מעבודה סדירה, והנה, אנחנו כמעט בלי אבטלה, אבל איפה העובדים?"

אינג' אבנר פלור: "הבעיה של מחסור בידיים עובדות הוא בכל תחום בענף התחבורה. הבעיה בחינוך הטכנולוגי היא שתחום התחבורה לא היה אטרקטיבי שנים. אנחנו בתקופה מורכבת של מעבר לדור טכנולוגי חדש בתחום הרכב. אנחנו מנסים להחיות את החינוך הטכנולוגי, עשינו מהלכים רבים בנושאי ההסמכה במקצועות הקשורים לעולם למוסכים."

אפרת רייטן מרום: "ועדת העבודה והרווחה עבדה השנה בתחומים שלא נגעו בהם שנים. היוזמות של הכשרת העובדים היו תקועות גם בגלל המערכת הפוליטית שכל הזמן נעצרת. בסופו של דבר אין כמו שיתוף הציבור והארגונים. כל השנה נלחמתי מול האוצר. האוצר חושב שכל האמת אצלו, אבל צריך לשמוע את הארגונים. כאן נמצאים הפתרונות."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן