מגה מוסך
כתבות
מגה טיפ

מגה טיפ

 
09/09/2021
זמן קריאה: 3.5 דק'

הרדיאטור של המנוע מקרר את נוזל הרדיאטור (או נוזל הקירור) השומר על טמפרטורת העבודה של המנוע, ובמקרים רבים גם מקרר את נוזל ההילוכים האוטומטיים. שלולית של נוזל קירור מתחת לרכב היא בדרך כלל הסימן הראשון לדליפה מהרדיאטור.

קורוזיה מבפנים ומבחוץ עלולה לגרום נזילה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לאתר את מקור הנזילה. ייתכן שהוא לא הרדיאטור. הדרך היעילה ביותר לאבחן זאת היא שטיפה של הרדיאטור והצינורות במים, ואז להפעיל את המנוע ולחפש סימנים חדשים של נוזל קירור.

1. בדוק אם יש לרדיאטור תכריכים (עבודת צינור) המכוונים את זרימת האוויר דרכו. יהיה צריך להסיר את הכריכה הזו כדי להגיע לרדיאטור.

2. מצא את חיבורי הצינור של הרדיאטור, עליון ותחתון. יש להסיר את הצינורות בנקודה שהם מתחברים לרדיאטור.

3. אם הרכב מצויד במאווררי קירור חשמליים, הם בדרך כלל מתחברים למסגרת הרדיאטור. ייתכן שצריך להסיר אותם לפני שמסירים את הרדיאטור.

4. אם הרכב מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, ייתכנו קווי קירור שמתחברים למכל הצד של הרדיאטור.

5. איך הרדיאטור מחובר לרכב? ישנן שיטות הרכבה רבות. הנפוצות ביותר הן ברגים דרך סוגרים ברדיאטור. עם זאת בחלק מהעיצובים יש רפידות גומי או סיכות עם חתיכות הידוק נפרדות המוברגות לרכב.

הכן את הכלים נדרשים: מברגים, מפתח ברגים ושקעים משולבים, ברגי אגוזי התלקחות (לקווי תיבת הילוכים אוטומטיים), מחבת ניקוז. יש להכין גם רדיאטור להחלפה, חדש או מחודש, נוזל לרדיאטור חדש ומים מתוקים (עדיף שיהיו מזוקקים), איטום סיליקון ומגבות נייר.

לעבודה:

שלב 1: תן למנוע להתקרר לחלוטין.

שלב 2: אם ברכב מאווררי קירור חשמליים, נתק את הסוללה.

שלב 3: סנן את נוזל הקירור מהרדיאטור.

שלב 4: הסר את הצינור והוצא את צינורות הרדיאטור, עליון ותחתון, מהרדיאטור.

שלב 5: הסר את מכסה המאוורר. אפשר לתלות את הכריכה לרדיאטור או למסגרת התומכת ברדיאטור. בדרך כלל הוא נחתך במקום או מוחזק על ידי ברגים. ייתכן שתצטרך להניף את הכריכה לפנים ולאחור סביב להבי המאוורר וסוגרים כדי להסיר אותה לחלוטין. כמה תכריכים הם מרובי חלקים, לכן יש לזכור כיצד החלקים משתלבים זה בזה. לעיתים יש להסיר את מאוורר קירור המנוע. המאוורר מועבר בדרך כלל למשאבת המים עם ארבעה בריחים קטנים.

שלב 6: אם הרכב מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, בדוק אם קווי מתכת נכנסים למכל הצד של הרדיאטור. אמורים להיות ברגים בסוף הקווים האלה, שמנתקים את הקווים ממכל הצד. ייתכן שתצטרך להשתמש במפתח ברגים מיוחד, מפתח ברגי אגוז, כדי להשיג אחיזה טובה באגוזים בלי לפגוע בקווים.

שלב 7: הסר את ברגי הרכבה או המהדקים של הרדיאטור. לרוב אפשר להגיע אליהם באמצעות מפתח ברגים משולב או מפתח ברגים.

שלב 8: בשלב זה אתה אמור להיות מסוגל להחליק את הרדיאטור כלפי מעלה והחוצה מהרכב. היזהר, ייתכן שיש עדיין נוזל קירור ברדיאטור או בצינורות המנותקים.

שלב 9: הקפד לשמור רפידות הרכבה מגומי שעשויות להיתקע בסוגרים. תזדקק לאלה כשתרכיב את הרדיאטור החלופי.

שלב 10: אם אתה משתמש ברדיאטור חלופי, ודא שהוא זהה לזה שהסרת. השווה את הגודל המדויק, את המיקום, סוג אביזרי העבודה וסוגרי ההרכבה.

שלב 11: התקן את הרדיאטור החלופי באמצעות רפידות הגומי וברגי הרכבה והתפסים שהסרת. הדק את הברגים חזק כשם שהיו כששחררת אותם.

שלב 12: חבר מחדש את קווי התמסורת האוטומטית. הדק אותם חזק כמו שהיו במקור.

שלב 13: חבר את מאווררי הקירור החשמליים. הקפד לנתב את החוטים כפי שהיו במקור.

שלב 14: חבר את מכסה המאוורר. נסה להיזכר כיצד בדיוק הסרת את התריסים וליצור תהליך הפוך.

שלב 15: חבר מחדש את צינורות הרדיאטור העליונים והתחתונים. השתמש בחומר איטום מסיליקון כדי לסייע באטימת הצינורות ובמניעת נזילות עתידיות.

שלב 16: מלא את הרדיאטור בתערובת רעננה של נוזל לרדיאטור ומים. במים מזוקקים יש פחות זיהומים העלולים להביא לקורוזיה.

שלב 17: בדוק שהכול מותקן כהלכה ומהודק. אם ניתקת את הסוללה, חבר אותה מחדש.

שלב 18: הפעל את המנוע ובדוק חזותית אם יש נזילות. ייתכן שתצטרך לחפש דליפות נוזל קירור וגם נוזלים לתיבת הילוכים אוטומטית.

שלב 19: בדוק כי להבי המאוורר אינם מתחככים בתכסי המאוורר, הדבר מלמד שהתכסה אינו ממוקם כראוי. אם יש בעיה, כבה את המנוע וסדר מחדש את מכסה המאוורר.

שלב 20: אם הכול נראה ונשמע כמו שצריך, בצע נסיעה קצרה ופקח עין על מד הטמפרטורה. בדוק אם יש לך דליפות.

כותרת
תוכן