חוקיות יבוא של חלפים לרכב
בכתבה זו: דוח מבקר המדינה לעניין התחרותיות בענף החלפים לרכב ודרישות סף ליבוא של חלקי חילוף ומוצרי תעבורה
מסקירה מקוצרת של דוח מבקר המדינה לעניין התחרותיות בענף הרכב, עולה תמונה קשה של פערים ממשיים במחירי החלפים בהשוואה בין מחירי חלפים שיובאו על ידי יבואני הרכב הרשמיים למחירי החלפים ביבוא אישי.
להלן עיקרי הדו"ח של מבקר המדינה משנת 2022 לגבי תחרותיות והסדרה של ענף החלפים, ענף המוסכים וענף השמאים.
תחרותיות בענף החלפים - פערי מחירים בין יבוא ראשי ליבוא אישי: קיימים חלקי חילוף המוחלפים בטיפולים שוטפים עם פערי מחירים גדולים בין מחיר החלק מהיבואן הראשי לבין מחיר החלק ביבוא אישי. מתוך 28 חלפים שנבדקו בארבעה מותגי רכב מובילים, ב-71% מהחלפים היה מחיר החלף ביבוא אישי, כולל עלות הובלה ומיסים, נמוך יותר ממחיר החלף מיבואן ראשי. ב-25% מהחלפים היה פער המחירים פי שניים ויותר.
בחלקי מעטפת המוחלפים בתאונות נמצאו פערי מחירים גבוהים מאוד. מתוך 28 חלפים שנבדקו בארבעה מותגי רכב מובילים, ב-93% מהחלפים מחיר החלף ביבוא אישי, כולל עלות הובלה ומיסים, נמצא נמוך יותר ממחיר החלף מיבואן ראשי. ב-61% מהחלפים היה פער המחירים פי שניים ויותר, ב-36% מהחלפים היה פער המחירים פי שלושה ויותר, ב-21% מהחלפים היה פער המחירים פי ארבעה ויותר, ב-14% מהחלפים היה פער המחירים פי שישה ויותר, וב-4% מהחלפים היה פער המחירים פי שבעה ויותר.
אלה דרישות הסף של משרד התחבורה:
- רישיון סחר במוצרי תעבורה של משרד התחבורה הכולל את קודי העיסוק בהתאם לסוגי המוצרים שהיבואן מבקש לייבא. להסדרה נדרשים רישוי עסקים, מנהל מקצועי בעל הסמכה בתחום הרכב, מחסן בגודל תואם לפעילות ועוד.
- הסכם פיקוח עם מעבדה מוסמכת לרכב.
- תיקי מוצר למוצרים חבי-תקן, כפוף למסמך דרישות חובה של משרד התחבורה המפרט את כל משפחות המוצר של חלפים לרכב ומוצרי תעבורה שנדרשים לתקן ביבוא אישי וביבוא מסחרי.
התנהלות מושכלת ביבוא של חלקי חילוף ומוצרי תעבורה
התנהלות מושכלת ביבוא של חלפים לרכב ומוצרי תעבורה מבוססת על סיווג באמצעות סוכן מכס מקצועי לצורך קביעת חוקיות היבוא והמיסוי של החלפים. לאחר הבנת הדרישה, נדרשים לתהליך הזה:
- בדיקה במסמך דרישות החובה לתקן הרלוונטי למשפחת המוצר שמעוניינים לייבא.
- בדיקת התקינה לתיעוד הנדרש להוכחת התקינה.
- בקשה מספק לקבל את מסמכי התקינה בהתאם לתקינה המוכרת על ידי משרד התחבורה.
- העברת ניירת התקינה למעבדה מוסמכת לרכב לצורך הכנת תיק מוצר.
- שחרור משלוחי יבוא בהסתמך על תיקי המוצר שהפיקה המעבדה המוסמכת לרכב.
נקודות נוספות ראויות לציון:
- חוק התקנים המחייב עמידה בתקן, מחייב את כל מי שמייבא, מוכר או מתקין מוצר שחל עליו תקן רשמי. על כן חלה גם על המוסכים החובה לבדוק שחלקי החילוף שהם רוכשים ומתקינים עומדים בדרישות התקן.
- גם לעסקים קטנים יש יתרונות כלכליים ביבוא מסחרי של חלפים לרכב על ידי המוסך.
- לכל מוסך נורמטיבי שעובד כחוק, יש את כל הדרוש כמעט לצורך הסדרת רישיון סחר, שהוא דרישת סף ליבוא של חלפים לרכב ולמוצרי תעבורה לשימוש שוטף במוסך ולמטרת סחר.
עדי יניב Bsc/CPM, מומחה לחוקיות יבוא, יבוא של חלפים לרכב ומוצרי תעבורה, בוגר קורס משלחים, קורס סוכני מכס וקורס דירקטורים. בעל התמחות במוסכים, בתקריות ובחנויות חלפים כיבואנים של חלפים לרכב, כולל הסדרת רישיונות סחר של משרד התחבורה, הסכמי פיקוח מול מעבדה מוסמכת לרכב, הקמת תיקי מוצר לחלפים לרכב במעבדה לרכב וניהול היבוא עד לשחרור המשלוח מפיקוח מכס. נייד: 054-9774009.
הכתבה מתוך כנס ארגון מוסכים חזקים שהתקיימה ביום שלישי, 24 בספטמבר 2024 במתנ"ס בית דגן.