מאווררי קירור למנועים גדולים
בקיץ הלוהט, מערכת הקירור של רכב היא לא רק אמצעי נוחות אלא תנאי בסיסי להמשך הפעולה התקין של המנוע. בייחוד ברכבים עם ביצועים מרשימים או בפרויקטים מושקעים כגון רכבי אספנות או מכוניות מסלול, מאוורר שאינו מתאים עלול לגרום התחממות יתר, תקלות יקרות ונזק למכלולי המנוע.
הפרמטר החשוב ביותר בבחירת מאוורר הוא קצב זרימת האוויר. מנועים גדולים או עם מגדש מייצרים כמויות חום עצומות וזקוקים למאווררים עם קצב זרימה גבוה. גם קוטר המאוורר וצורת הלהבים משפיעים על היעילות: להבים אווירודינמיים מייצרים לחץ סטטי גבוה יותר ומסוגלים לקרר טוב יותר גם כאשר מקום ההתקנה צפוף.
סוג מנוע ואמינות לטווח ארוך
במערכות קירור מתקדמות, מאווררים עם מנועי בראשלס נחשבים לבחירה המועדפת. הם עמידים בחום גבוה, מצריכים פחות תחזוקה ומספקים יעילות גבוהה לאורך זמן. לצד זה חשוב שהמאוורר יהיה בנוי מחומרים איכותיים - פלסטיק מחוזק עמיד בחום, בקורוזיה ורעידות - כדי למנוע תקלות במצבי קיצון כגון מרוצים, נסיעה בשטח או בסביבה ימית.
מערכות בקרה מתקדמות מאפשרות למאוורר לפעול בהתאם לטמפרטורת המנוע. כך נמנעת עבודה מיותרת, נחסכת אנרגיה ונשמרת רמת רעש נמוכה יחסית. חלק מהמאווררים משלבים טכנולוגיות להפחתת רעש כגון להבים בעלי זוויות משתנות או חומרים סופגי רעידות.
יש שני סוגי מאווררים עיקריים: מאורר משיכה (puller) מותקן מאחורי הרדיאטור ותפקידו למשוך את האוויר דרכו - זה הפתרון המועדף ברוב היישומים משום שהוא מנצל את זרימת האוויר הטבעית בזמן הנסיעה ואינו מפריע למעבר החופשי דרך הרדיאטור. מאוורר דחיפה (pusher) מותקן לפני הרדיאטור ותפקידו לדחוף את האוויר פנימה. הוא נחשב בדרך כלל פחות יעיל מאחר שהוא עלול לחסום חלק מזרימת האוויר הטבעית ולהפחית את יעילות הקירור.
גם מאוורר איכותי לא ייתן תוצאה טובה אם לא הותקן נכון. מומלץ להשאיר מרחק של חצי אינץ' לפחות בין הלהבים לרדיאטור, לאטום את כל החיבורים כדי למנוע בריחת אוויר, ולהשתמש בכבלים, במחברים ובממסרים במידות המתאימות לעומס החשמלי. חיבור קרקע ישיר ואמין, בדרך כלל אל הטרמינל השלילי של המצבר, הוא תנאי הכרחי למניעת תקלות חשמל.
מאוורר חשמלי לעומת מאוורר מכני
בהשוואה למאווררים מכניים שמחוברים ישירות למנוע, למאווררים חשמליים יתרונות ממשיים: שליטה טובה יותר על קצב הקירור, הקטנת העומס על המנוע, גמישות בהתקנה וחיסכון בתצרוכת דלק. יש לוודא כי האלטרנטור מסוגל לספק את ההספק הנדרש להפעלת המאוורר.
קביעת מיקום המאוורר ברדיאטור צריכה להתבסס על יעילות זרימת האוויר ועל תנאי השטח. ככל שיש יותר מרווח בין הלהבים לרדיאטור, עד גבול של 7.5 ס"מ, כך היעילות עולה. גם מאחורי המאוורר חשוב להשאיר מרחב מספק כדי לאפשר לאוויר להתפזר ביעילות מחוץ למנוע.
מערכת הקירור אינה פריט שאפשר להתפשר עליו. השקעה במאוורר איכותי, מותאם לסוג המנוע וליישום, תחסוך נזקים יקרים ותשמור על חוויית הנהיגה. מאוורר זול אולי יחסוך בהתחלה, אבל יעלה ביוקר ברגע שהטמפרטורה תטפס ולמנוע תישקף סכנת התחממות יתר.