מגה מוסך
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

איך בלם החניה נעשה דיגיטלי

20/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

לכל רכב על הכביש יש בלם חניה, בין שהוא נקרא בלם יד ובין ששמו בלם חירום או בלם חניה אלקטרוני (EPB). תפקידו של בלם החניה הוא לתמוך במערכת הבלימה ההידראולית הראשית ולהחזיק את הרכב נייח כאשר הוא כבוי וחונה. במקרי חירום, אפשר להשתמש בו גם כדי להאט את הרכב ולעצור אותו.

בעבר פעל בלם החניה על הגלגלים האחוריים והיה מופעל באמצעות כבל מכני. כבל זה חיבר בין הבלמים האחוריים לבין דוושה קטנה בתא הנהג או ידית הנמצאת לצידו. לחיצה על הדוושה או משיכה בידית יצרו מתח בכבל, שגרם ללחיצה של הרפידות (בבלמי דיסק) או הסנדלים (בבלמי תוף) על הדיסק או התוף. כך נמנעה תנועה של הגלגלים האחוריים.

למרות שהעיצוב פשוט ואפקטיבי, לבלם החניה המכני היו חסרונות. נהגים יכלו בטעות להשאיר את הבלם מופעל חלקית ולנהוג כך. זה מצב שגורם לשחיקת הרפידות ולהפחתת יעילות הבלמים. כמו כן שימוש בבלם במהירות גבוהה היה עלול לנעול את הגלגלים האחוריים ולגרום החלקה או אפילו סחרור. מעבר לכך, הכבל הצריך תחזוקה שוטפת. הוא היה נמתח עם הזמן וזקוק לשימון.

בעשור האחרון החליפו יצרניות רכב רבות את הבלם המכני בבלם חניה אלקטרוני (EPB). בלם זה מופעל באמצעות כפתור או מתג קטן בלוח המחוונים או בקונסולה המרכזית, ללא צורך במאמץ פיזי של הנהג. כאשר הבלם מופעל, יחידת בקרה אלקטרונית (ECU) שולחת אות למנוע קטן המפעיל את הבלם ומחזיק את הרכב נייח.

כיום קיימות שתי מערכות EPB עיקריות: הראשונה, מערכת היברידית המשלבת את המנגנון המכני הישן עם מנוע חשמלי. המנוע מחליף את הידית או הדוושה בתא הנהג ויוצר את המתח הדרוש בכבל. השנייה היא מערכת משולבת בקליפר, ומתקדמת יותר: מנועים קטנים מותקנים ישירות על הקליפרים של הבלמים האחוריים ומופעלים עצמאית, ללא כבל כלל.

המערכת המתקדמת מעניקה ליצרניות חופש תכנוני. לא צריך להעביר כבלים דרך גוף הרכב. כמו כן אפשר לתכנת אותה לשחרור בלם אוטומטית כשהמערכת משולבת בתוך הילוך קדמי או אחורי, ולהפעיל את הבלם כשעוברים למצב חניה. היא גם מאפשרת להפעיל אופציה בשם "בלימה בשיפוע" (Hill Hold) שמחזיקה את הרכב במקום במדרון תלול כדי למנוע נסיגה לאחור.

יצרניות רכב רבות מאמצות את מערכות הבלימה הדיגיטליות בזכות יתרונות נוספים: הפעלה קלה בלחיצת כפתור בלבד, יכולת מיקום גמישה בתא הנהג ומערכות אלקטרוניות מתקדמות שמתריעות אם הרכב מנסה לזוז כשהבלם עדיין מופעל. אשר למצבי חירום, בלם אלקטרוני ניתן לשימוש בדיוק באותה צורה כמו הגרסה המכנית. אם הבלמים הראשיים אינם פועלים, אפשר למשוך ולהחזיק את מתג הבלם האלקטרוני גם בזמן נסיעה, והמערכת תבצע בלימה חזקה ומבוקרת ללא החלקה וללא נעילת גלגלים, ותעצור את הרכב באופן בטוח.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן