מגה מוסך
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

מרצדס תשלב היגוי חשמלי מ-2026

13/05/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

מרצדס-בנץ (Mercedes-Benz) הודיעה, כי תשלב טכנולוגיית steer-by-wire (היגוי חשמלי מלא) בדגמי הייצור מ-2026, ותהיה יצרנית הרכב הגרמנית הראשונה שמטמיעה את המערכת בפס ייצור סדרתי. את ההכרזה פרסם ב-30 באפריל מנכ"ל הקבוצה אולה קלניוס (Ola Kallenius) במהלך שיחת משקיעים לרגל פרסום תוצאות הרבעון הראשון.

המערכת תושק תחילה בדגמים שטרם נחשפו, והמהלך נחשב למהפכני בתחום ההיגוי. steer-by-wire מבוססת על שליטה אלקטרונית מלאה, ללא חיבור מכני בין גלגל ההגה לגלגלים, אלא באמצעות חיישנים, כבלים ומנועים חשמליים. הפיתוח בוצע בשיתוף עם ZF, שתספק גם את רכיבי ההיגוי האחורי לדגמים החדשים. ZF כבר משווקת מערכת היגוי דומה לדגם ET9 של יצרנית הרכב הסינית NIO. לדברי קלניוס, "היגוי חשמלי מלא הוא מהפך אמיתי, ויאפשר לנו לעצב מחדש את חוויית הנהיגה."

לפי תחזית כלכלית, שוק ה-steer-by-wire צפוי לזנק מ-2.7 מיליארד דולר ב-2021 ל-5.8 מיליארד דולר עד 2031. שיעור השילוב העולמי של הטכנולוגיה צפוי להגיע ל-5-2 אחוזים עד 2030. מרצדס לא ציינה אילו דגמים יקבלו את המערכת תחילה, אך EQS - רכב הפנאי החשמלי היוקרתי של החברה - צפוי לעבור מתיחת פנים בשנה הקרובה ועשוי להיות מהראשונים שיקבלו את החידוש.

למעבר להיגוי חשמלי יש יתרונות פרקטיים רבים: גלגל הגה שטוח יותר, גישה נוחה יותר לתא הנוסעים, שדה ראייה משופר ללוח המחוונים ויכולת להתאים את תחושת ההיגוי להעדפות הנהג. הודות להפרדה הפיזית בין ההגה לגלגלים, אפשר להפחית מאוד רעידות ומכות הנובעים ממפגעים בכביש.

המערכת תשולב גם בהגה מלבני כאופציה, להקלת הצפייה במסכים בדשבורד, במיוחד בנסיעה אוטונומית. כאשר הרכב נמצא בשליטה עצמאית, אפשר להשאיר את ההגה סטטי, וכך לאפשר לנוסעים לצפות בתכנים בידוריים.

בעבור רכבים אוטונומיים בעתיד, steer-by-wire מאפשר פיתוח הגאים נשלפים או מתקפלים, שיפנו שטח בתא הנוסעים. נוסף על כך המערכת מפשטת את תהליך הייצור: כבר לא צריך להבדיל בין רכבים עם הגה שמאלי לימני. כל מה שנדרש הוא להעביר את היחידה האלקטרונית למיקום הרצוי.

מרצדס מדגישה, כי מערכת ההיגוי החדשה עברה יותר ממיליון קילומטרים של ניסויי שטח. יש לה מבנה טכני וארכיטקטורה ממוחשבת כפולה, עם חיישנים, מנועים ומסלולי חשמל נפרדים, כדי להבטיח פעולה גם במקרה של כשל. אם תתרחש תקלה חמורה, יתאפשר להמשיך לשלוט בכיוון הרכב באמצעות היגוי אחורי ובלימה מבוקרת על ידי מערכת בקרת היציבות.

גם חברות נוספות כגון בוש (Bosch), נקסטיר (Nexteer), שפלר (Schaeffler) וסטארט-אפ בשם Arnold NextG, מפתחות טכנולוגיות היגוי אלקטרוני. המגמה הברורה מלמדת שהתחום כולו נמצא בעיצומו של מעבר הדרגתי לעידן חדש של נהיגה דיגיטלית, חכמה ובטוחה יותר.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן