מגה מוסך
מדורים
ציוד ואביזרים
לעמוד קודם

ל־ZF מערכת לניטור מצב השלדה

28/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בתערוכת IAA במינכן חשפה ZF, אחת מספקיות הרכב הגדולות בעולם, מערכת חדשנית בשם Chassis Fitness Tracker, מבוססת AI, בעלת חיישנים חכמים המזהים פגיעות במבנה השלדה בזמן אמת, מעריכים את חומרתן ומספקים חיזוי לתקלות עתידיות.

המערכת פועלת בשני מישורים עיקריים: מתן התרעה מיידית לנהג במקרה של נזק רב והפקת תחזיות ארוכות טווח המבוססות על ניתוח מצטבר של נתוני זעזועים ופגיעות. היא יכולה להמליץ על עצירה מיידית במקרה של סיכון בטיחותי, להמליץ על ביקור במוסך בהקדם האפשרי או להודיע שאפשר להמשיך בנסיעה באופן בטוח. באמצעות ניתוח עומסים חוזרים, המערכת מציעה לנהג תזמון אופטימלי להחלפת רכיבים, ובכך מונעת תקלות יקרות ומייעלת את התחזוקה.

הלב של המערכת הוא Smart Chassis Sensor - חיישן ייחודי שמוטמע בתוך מפרק כדורי ומסוגל למדוד תאוצה בשלושה צירים. היתרון הרב הוא בהחלפה של מספר חיישנים חיצוניים ישנים בחיישן מקיף אחד, מה שמפחית תקלות פוטנציאליות. החיישן נכנס לייצור סדרתי עם דגם היוקרה קאדילק סלסטיק (Cadillac Celestiq) בשנת 2024, וצפוי להיות חלק בלתי נפרד ממערכות מתלים ברכבים מודרניים.

ZF מתכננת לנצל את הנתונים שהמערכת מספקת לצורך מיפוי מצב הכבישים בזמן אמת. באמצעות תקשורת "מהרכב להכול" (V2X), נתונים אלו יועברו לגופי תחזוקה ותשתיות. הדבר עשוי לשפר את איכות הכבישים ולהפחית את נזקי השלדה בעתיד. זה גם פוטנציאל למודל עסקי חדש המבוסס על מכירת מידע אנליטי לרשויות ולחברות ביטוח.

מערכת המיפוי לתקינות השאסי משתלבת במערכת ZF cubiX המאפשרת ניהול ממורכז של כל מערכות הדינמיקה ברכב, החל בבולמים חכמים, דרך היגוי חשמלי מלא (Steer-by-Wire) ובלימה חשמלית (Brake-by-Wire) וכלה בבקרת יציבות ושליטה על גלגול המרכב. שילוב זה מאפשר גמישות רבה יותר במצבי הנהיגה: מצב Comfort לרמת נוחות גבוהה יותר ומצב Sport לחוויית נהיגה מדויקת ודינמית.

ל־ZF טכנולוגיות נוספות המבוססות על העקרון החשמלי. מערכת Steer-by-Wire שלה מותקנת כבר בדגם Nio ET9. מרצדס למשל חתמה על הסכם לשילוב הטכנולוגיה במוצר עתידי. לצד מערכת הבלימה האלקטרומכנית והמערכת האקטיבית sMOTION, נבנית פלטפורמה מתקדמת שמספקת נתונים מקיפים ועשירים, התומכים בשיפור היכולות של מערכת המיפוי לשאסי וביכולת לבצע תחזוקה מונעת חכמה.

המשמעות לנהגים וליצרנים כפולה: שיפור ברמת הבטיחות הודות למידע בזמן אמת וחיסכון כלכלי בזכות תחזוקה פרואקטיבית שמונעת תקלות יקרות. בעבור היצרנים, נפתחת הדלת למודלים עסקיים חדשים סביב ניתוח נתוני תחזוקה ותשתיות. ZF רואה במהלך זה שלב מרכזי במעבר לרכב מוגדר תוכנה, שבו פונקציות חדשות מגיעות כעדכוני תוכנה, והתחזוקה נעשית חכמה ומבוססת נתונים.

 

לפרטים נוספים

 

מערכת ZF cubiX

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן