תחזוקה שוטפת לכבלי ליפט
כבלים וחוטים שמפעילים מעליות לתיקון רכבים (ליפטים) בנויים באופן טכני מרשים. חוטים אחידים שזורים יחד ויוצרים צמות. אלו נכרכות סביב המוט המרכזי, ובסופו של דבר מתקבל חוט חזק אך גמיש. ייצור כזה מאפשר לכבל לעמוד בתנאי שימוש והפעלה מאתגרים הקשורים בעיקר למשקל הרב של הרכבים שהמערכת מרימה.
יש שני סוגים עיקריים של ליפטים: שני עמודים וארבעה עמודים. במעליות על שני עמודים, כבלי ליפט מחוברים לזרועות ההרמה ומרימים את הרכב ללא חיבורי עזר ושלבים נוספים בפעילות המנגנון. מעליות על ארבעה עמודים מורכבות יותר. הכבלים שבהן מתחברים למערכת גלגלות וקורות רוחב. שיטה זו מבטיחה שכל ארבעת העמודים פועלים יחד ומרימים את הרכב מאופן מאוזן.
כמו כל אלמנט מכני של מערכת טכנית מורכבת, כבלי ליפט זקוקים לבדיקות תקינות ולתחזוקה שוטפת. יש להבטיח פעולה בטוחה ואופטימלית של הכבלים ומערכות ההרמה. בדיקות תקינות קבועות עוזרות לאתר בעיות ותקלות פוטנציאליות. הנה כמה נקודות מרכזיות שכדאי לבדוק בכל פעם.
בשלב הראשון, יש לבחון את הכבלים ולאתר חוטים שבורים או קרועים. לאחר מכן לחפש סימנים שעשויים ללמד על קריאות ושחיקה. כבלים רופפים ושחוקים עלולים להיקרע ולהישבר.
קורוזיה עלולה לפגוע בתקינות של כבלים וחוטי ברזל. יש לבדוק את הכבלים לעומק. גם אם מבחוץ הכול נראה תקין, החוט המרכזי שעליו נשען המנגנון עלול להיפגע מחלודה. שימון נכון הוא חלק חיוני להורדת החיכוך והשחיקה של כבלים. תחזוקה נכונה עם לו"ז שימון מסודר מאריכה את חיי השירות של הליפט במידה רבה.
בליפט על ארבעה עמודים יש לבדוק שכל העמודים והמנגנון המקשר מאוזנים, וכי מנגנוני הנעילה של העמודים עובדים היטב. הרמה שאינה מאוזנת מסוכנת מאוד. אם הליפט עולה באופן שאינו מאוזן, זה סימן ברור לתקלת כבלים או תקלה במערכת האיזון והסנכרון.
מתי מחליטים על החלפה של כבלי ליפט? קודם כל, אם נראה בבירור שהכבלים שחוקים או פגועים, יש להחליף אותם מייד. גם כמה חוטים קטנים חלשים עלולים לגרום לפגיעה בתקינות ובאיזון של הכבל. קושי בהרמת רכבים עשוי ללמד על חוסר איזון בין העמודים ומנגנוני ההרמה. אם ליפט על ארבעה עמודים אינו מאוזן או אינו ננעל כראוי, זאת סיבה לבדוק מייד ולאתר כבלים קרועים, חלשים או שחוקים. כמובן שכל רעש או צליל מוזרים שאינם שגרתיים בעת הפעלת הליפט מצריכים בדיקה מעמיקה.